Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Jacques Becker
Filmografia
SCENARIUSZ (3)
1954
Nie tykać łupu
Scenariusz
1952
Złoty kask
Scenariusz
1952
Złoty kask
Autor dialogów
PION REŻYSERSKI (2)
1954
Nie tykać łupu
Reżyser
1952
Złoty kask
Reżyser
AKTOR (2)
1937
Towarzysze broni
Angielski oficer (nie występuje w napisach)
1936
Wycieczka na wieś
Seminarzysta (nie występuje w napisach)
Opis
Reżyser, scenarzysta oraz aktor francuski, wieloletni prezes krajowej federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych. Urodził się 15 września 1906 roku w Paryżu – zmarł 21 lutego 1960 roku w Paryżu. Pracę w kinematografii francuskiej zaczynał od asystentury u Jeana Renoira, jednego z największych artystów w historii kina francuskiego. Jako aktor zagrał w kilku jego filmach, m.in.: „Boudu z wód uratowany” („Boudu sauvé des eaux”, 1932), „Wycieczka na wieś” („Partie de campagne”, 1936), „Życie należy do nas” („La vie est à nous”, 1936), „Towarzysze broni” („La Grande Illusion”, 1937). Współpraca z Renoirem zaowocowała w twórczości Beckera kontynuacją realistycznej stylistyki. Na planie jego filmów nauczył się także młody reżyser filmowego warsztatu.
Jako reżyser zadebiutował w 1935 roku, a prawdziwą popularność przyniosły mu dopiero: pełen suspensu „Skarb rodziny Goupi” („Goupi mains roouges”, 1943), melodramatyczni „Ludzie i manekiny” („Falbalas”, 1945) oraz – pokazywana w canneńskim konkursie – bezpretensjonalna komedia obyczajowa „Antoni i Antonina” („Antoine et Antoinette”, 1947). Dobrą passę kontynuował Becker w – utrzymanych w podobnej romansowej poetyce – filmach następnych: „Spotkanie lipcowe” („Randez-voux de julliet”, 1949) oraz „Edward i Karolina” („Édouard et Caroline”, 1950). Uprawiał popularne gatunki kina rozrywkowego (komedie, melodramaty, kryminały, filmy kostiumowe), ale czynił to solidnie, z ogromną biegłością warsztatową w precyzyjnym przedstawianiu opowiadanych historii, uatrakcyjniając swe obrazy udziałem największych ówczesnych gwiazd kina francuskiego: Simone Signoret w „Złotym kasku” („Casque d'or”, 1952), Gérarda Philipe'a w roli Modiglianiego w „Montparnasse 1919”, Jeanne Moreau i Jeana Gabina w „Nie tykać łupu” („Touchez pas au grisbi”, 1954). Karierę zakończył niezwykle efektowną „Dziurą” („Le Trou”, 1960), rekonstrukcją nieudanej ucieczki z więzienia, w której José Giovanni, autor ekranizowanej powieści – i współscenarzysta filmu – brał osobisty udział.
Jako reżyser zadebiutował w 1935 roku, a prawdziwą popularność przyniosły mu dopiero: pełen suspensu „Skarb rodziny Goupi” („Goupi mains roouges”, 1943), melodramatyczni „Ludzie i manekiny” („Falbalas”, 1945) oraz – pokazywana w canneńskim konkursie – bezpretensjonalna komedia obyczajowa „Antoni i Antonina” („Antoine et Antoinette”, 1947). Dobrą passę kontynuował Becker w – utrzymanych w podobnej romansowej poetyce – filmach następnych: „Spotkanie lipcowe” („Randez-voux de julliet”, 1949) oraz „Edward i Karolina” („Édouard et Caroline”, 1950). Uprawiał popularne gatunki kina rozrywkowego (komedie, melodramaty, kryminały, filmy kostiumowe), ale czynił to solidnie, z ogromną biegłością warsztatową w precyzyjnym przedstawianiu opowiadanych historii, uatrakcyjniając swe obrazy udziałem największych ówczesnych gwiazd kina francuskiego: Simone Signoret w „Złotym kasku” („Casque d'or”, 1952), Gérarda Philipe'a w roli Modiglianiego w „Montparnasse 1919”, Jeanne Moreau i Jeana Gabina w „Nie tykać łupu” („Touchez pas au grisbi”, 1954). Karierę zakończył niezwykle efektowną „Dziurą” („Le Trou”, 1960), rekonstrukcją nieudanej ucieczki z więzienia, w której José Giovanni, autor ekranizowanej powieści – i współscenarzysta filmu – brał osobisty udział.
JA
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024