PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

James Benning

James Benning
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (3)
2011
Zmierzch
Reżyser
2011
Ścieżki
Reżyser
1984
American Dreams
Reżyser
Opis
Niezależny reżyser, scenarzysta, operator, montażysta, dźwiękowiec, aktor i producent amerykański. Zajmuje się kinem eksperymentalnym, bazującym na środkach wyrazowych filmu dokumentalnego. W Polsce jego twórczość jest znana dzięki wrocławskiemu festiwalowi Nowe Horyzonty.

Urodził się w 1942 roku w Milwaukee, w stanie Wisconsin (USA). Pochodzi z robotniczej rodziny niemieckich imigrantów. Zanim zajął się filmem, grał w baseball, a następnie zdobył wykształcenie matematyczne i przez kilka lat pracował jako nauczyciel w szkole podstawowej. Dyplom University of Wisconsin-Madison, gdzie jego promotorem był David Bordwell, wybitny amerykański historyk i teoretyk filmu, uzyskał dopiero w wieku 33 lat (1975), gdy miał już na koncie kilka interesujących filmów krótkometrażowych.

W kinie nie interesuje go akcja, montaż przyczynowo-skutkowy, a medytacja nad obrazem. Tworzy kino radykalnie minimalistyczne. Jego słynne „13 jezior” („13 Lakes”, 2004) składa się z trzynastu statycznych 10-minutowych ujęć jezior północnoamerykańskich (montaż jego filmów charakteryzuje „matematyczna” precyzja). Nie padają żadne słowa, jedynie dokumentalna rejestracja chwili oraz napis z nazwą obserwowanego jeziora, pojawiający się pod koniec każdego ujęcia. W „RR” (2007) sfilmował kilkadziesiąt pociągów, a w „Rzucie oka” („Casting a Glance”, 2007) obiektyw kierował na Spiral Jetty, słynną spiralną groblę, którą u brzegu Wielkiego Słonego Jeziora w Utah usypał w 1970 roku Robert Smithson, awangardowy artysta amerykański. W „Ścieżkach” („Small Roads”, 2011) cierpliwym okiem kamery obserwuje tytułowe dróżki, w „Zmierzchu” („Nightfall”, 2011) przez blisko sto minut – w jednym kadrze i jednym ujęciu – zmierzch w górach Sierra Nevada, a w „Dwadzieścia papierosów” („Twenty Cigarettes”, 2011) znajomi artysty po prostu wypalają paczkę papierosów.

„Mój widz musi być skoncentrowany na tym, co widzi i słyszy. Tylko w ten sposób można się naprawdę czegoś dowiedzieć” – wyznał w czasie wrocławskiego festiwalu.

JA
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll