PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1964

Dziennik panny służącej

Dramat , Kryminał, Francja, Włochy, 100 min
plakat: Dziennik panny służącej
Opis filmu
Francja, lata trzydzieste. Célestine, trzydziestoletnia paryska pokojówka, podejmuje pracę służącej – na normandzkiej prowincji – u państwa Monteil, „strasznych mieszczan”, ludzi fałszywych, cynicznych i podłych. Szybko zainteresował się nią pan domu, znudzony oziębłą oraz mało atrakcyjną żoną, ale jego zaloty zostały natychmiast odrzucone. Célestine prowadzi pamiętnik, w którym opisuje intymne chwile z życia swego, a także swoich pracodawców. Pracując u państwa Monteil, poznaje ogrodnika Josepha, mężczyznę bardzo prymitywnego i brutalnego, zwolennika faszyzującej prawicy, który jednak na swój sposób ją fascynuje, zwłaszcza seksualnie. Gdy pewnego dnia w pobliskim lesie zostaje znaleziona zamordowana – wcześniej zgwałcona – dziewczynka, Célestine natychmiast zacznie się domyślać, kto mógł dopuścić się tych strasznych czynów. Denuncjuje sprawcę, jednak niebawem zostaje on wypuszczony z więzienia. A Célestine wychodzi za mąż za emerytowanego oficera, jednego ze sprawców jego uwolnienia.

„Dziennik panny służącej” Luisa Buñuela to ekranizacja fragmentu powieści – pod takim właśnie tytułem – Octave Mirbeau. Osiemnaście lat wcześniej sięgnął po nią Jean Renoir, a osiemnaście lat później – Jean-Marie Coldefy. Przy pisaniu scenariusza pomagał reżyserowi Jean Claude-Carrière, który odtąd zaczął blisko z Buñuelem współpracować, co zaowocowało m.in. „Pięknością dnia” (1967), „Drogą mleczną” (1969), „Dyskretnym urokiem burżuazji” (1972), „Widmem wolności” (1974), „Mrocznym przedmiotem pożądania” (1977). Obu artystów połączyły mocno antymieszczańskie i antyklerykalne poglądy. Właśnie je znaleźli w swej pierwszej wspólnej pracy, adaptacji prozy Mirbeau. Notabene, Carrière – mimo że był ateistą, podobnie jak Buñuel – wcielił się w „Dzienniku panny służącej” w proboszcza. Pięć lat później awansował w kościelnej hierarchii, w „Drodze mlecznej” zagrał biskupa. Najlepsza w ekranizacji książki Mirbeau okazała się Jeanne Moreau jako służąca (nagroda w Karlovych Varach w 1964 roku).
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1964
KRAJ PRODUKCJI:
Francja, Włochy
JĘZYK PRODUKCJI:
francuski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Kryminał
PREMIERA ŚWIAT:
04 marzec 1964
TYTUŁ ORYGINALNY:
Le journal d'une femme de chambre
TYTUŁ ANGIELSKI:
The Diary of a Chambermaid
TYTUŁ INNY:
Il Diary of a Chambermaid/ Il Diario di una cameriera
Dane techniczne
CZAS:
100 min
OBRAZ:
2,35:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll