Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1975
Nashville
Dramat , Muzyczny, USA, 159 min
Reżyseria: Robert Altman
Scenariusz: Joan Tewkesbury
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (44)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (30)
zwiń listę
Opis filmu
Na lotnisko w Nashville przybywają artyści i goście wielkiego festiwalu muzycznego, jaki ma się odbyć z okazji 200 rocznicy powstania Stanów Zjednoczonych. Na ekranie pojawiają się wszyscy z 25 bohaterów filmu, których losy widz będzie śledzić przez najbliższe pięć dni. Są wśród nich muzyczni weterani i młode gwiazdy, muzycy, którzy czekają na swoją chwilę, i tacy, którzy zaprzepaścili swą szansę, zanim na dobre wypłynęli. Jedni skupiają się na czekającym ich występie, inni używają życia. Wśród muzyków pojawiają się politycy, próbujący wykorzystać festiwal jako okazję do zdobycia poparcia gwiazd muzyki country, a także jako szansę zbicia politycznego kapitału. A to wszystko widziane w mozaice zdarzeń, w jakie uwikłani są bohaterowie filmu, podglądani za pośrednictwem ich zwierzeń, rozmów telefonicznych, wywiadów telewizyjnych czy audycji radiowych przez losów: pulsujące życiem zbiorowisko, gdzie krzyżują się ludzkie losy i zderzają sprzeczne czasem aspiracje.
Jedno z arcydzieł Roberta Altmana, „Nashville” jest udaną próbą uchwycenia obrazu amerykańskiego społeczeństwa – a przynajmniej jego części - w socjologicznym przekroju. Precyzyjny – mimo dopuszczonej na planie improwizacji – korowód losów i zdarzeń okazał się intrygującym zwierciadłem zarówno w wymiarze psychologicznym, jak i społecznym. Przy okazji Altman zaprezentował własny specyficzny styl, który wkrótce stanie się dla niego głównym narzędziem opisu rzeczywistości. Film powstał przy ograniczonym budżecie, a atmosferze wzajemnego porozumienia między wykonawcami i ekipą, co umożliwiło nakręcenie sekwencji finałowego koncertu w ciągu jednego dnia przy użyciu kilkunastu kamer. Jednocześnie „Nashville” – jak na film o muzyce, przynajmniej teoretycznie, przystało – jest udanym eksperymentem w dziedzinie zapisu dźwięku, co zaowocowało Oscarem za piosenkę. Ponadto film nominowano do nagród Akademii za film roku, reżyserię i aktorskie kreacje drugoplanowe.
Jedno z arcydzieł Roberta Altmana, „Nashville” jest udaną próbą uchwycenia obrazu amerykańskiego społeczeństwa – a przynajmniej jego części - w socjologicznym przekroju. Precyzyjny – mimo dopuszczonej na planie improwizacji – korowód losów i zdarzeń okazał się intrygującym zwierciadłem zarówno w wymiarze psychologicznym, jak i społecznym. Przy okazji Altman zaprezentował własny specyficzny styl, który wkrótce stanie się dla niego głównym narzędziem opisu rzeczywistości. Film powstał przy ograniczonym budżecie, a atmosferze wzajemnego porozumienia między wykonawcami i ekipą, co umożliwiło nakręcenie sekwencji finałowego koncertu w ciągu jednego dnia przy użyciu kilkunastu kamer. Jednocześnie „Nashville” – jak na film o muzyce, przynajmniej teoretycznie, przystało – jest udanym eksperymentem w dziedzinie zapisu dźwięku, co zaowocowało Oscarem za piosenkę. Ponadto film nominowano do nagród Akademii za film roku, reżyserię i aktorskie kreacje drugoplanowe.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1975
KRAJ PRODUKCJI:
USA
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Muzyczny
PREMIERA ŚWIAT:
11 czerwiec 1975
TYTUŁ ORYGINALNY:
Nashville
BUDŻET:
2 200 000 dolar
PRODUKCJA:
ABC Entertainment, American Broadcasting Company (ABC), Paramount Pictures
Dane techniczne
CZAS:
159 min
OBRAZ:
kolor, 2,35:1
DŹWIĘK
stereo
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024