PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1976

Przełomy Missouri

Dramat , Western, USA, 126 min
plakat: Przełomy Missouri
Reżyseria: Arthur Penn
Opis filmu
Po nieudanym napadzie na pociąg szef bandy koniokradów i złodziei bydła Tom Logan postanawia skupić się na zemście na latyfundyście Davidzie Braxtonie, który powiesił jednego z jego ludzi bez sądu. Logan kupuje małe ranczo koło posiadłości Braxtona i próbuje udawać hodowcę koni, podkradając rumaki sąsiadowi. Poirytowany Braxton nie powiadamia wprawdzie szeryfa, ale wzywa na pomoc płatnego mordercę, „regulatora” Claytona. Osobnik ten – postać niezwykle barwna, ale i rozmiłowania w swoim fachu – zaczyna tropić ludzi Logana, po kolei ich eliminując. Tymczasem sam Logan dokonuje zemsty na latyfundyście szybciej niż się spodziewał – uwiedziony przez jego ukochaną córką. Teraz trzeba tylko rozprawić się z Claytonem.

„Przełomy Missouri” uważane są za ostatni antywestern – nurt kina amerykańskiego, który na przełomie lat 60. i 70. najpierw gatunek ożywił, polemizując z założycielskimi mitami Ameryki, a następnie doprowadził do jego końca. Arthur Penn, mający znaczący udział w budowaniu prestiżu antywesternu („Mały wielki człowiek”), powraca do tradycyjnych wątków gatunku – starcia drobnych farmerów z wielkimi właścicielami ziemskimi, kwestii lojalności i męskiej przyjaźni, romantyki wielkich przestrzeni i „obowiązkowych” motywów jak napad na pociąg, by ostatecznie postawić na stracie dwóch aktorskich osobowości – Marlona Brando, którego gwiazda rozbłysła na nowo po „Ojcu chrzestnym”, i Jacka Nicholsona, ikony lat 70. Mimo tych wyjątkowych walorów „Przełomy Missouri” miały fatalną prasę – do dziś uchodzą za najsłabszy film w dorobku Penna, jak i za straconą szansę w historii swego gatunku.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1976
KRAJ PRODUKCJI:
USA
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Western
PREMIERA ŚWIAT:
19 maj 1976
TYTUŁ ORYGINALNY:
The Missouri Breaks
PRODUKCJA:
Devon/Persky-Bright
Dane techniczne
CZAS:
126 min
OBRAZ:
kolor, 1,85:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll