Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1976
Przełomy Missouri
Dramat , Western, USA, 126 min
Reżyseria: Arthur Penn
Scenariusz: Thomas McGuane, Robert Towne
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (22)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (30)
zwiń listę
Opis filmu
Po nieudanym napadzie na pociąg szef bandy koniokradów i złodziei bydła Tom Logan postanawia skupić się na zemście na latyfundyście Davidzie Braxtonie, który powiesił jednego z jego ludzi bez sądu. Logan kupuje małe ranczo koło posiadłości Braxtona i próbuje udawać hodowcę koni, podkradając rumaki sąsiadowi. Poirytowany Braxton nie powiadamia wprawdzie szeryfa, ale wzywa na pomoc płatnego mordercę, „regulatora” Claytona. Osobnik ten – postać niezwykle barwna, ale i rozmiłowania w swoim fachu – zaczyna tropić ludzi Logana, po kolei ich eliminując. Tymczasem sam Logan dokonuje zemsty na latyfundyście szybciej niż się spodziewał – uwiedziony przez jego ukochaną córką. Teraz trzeba tylko rozprawić się z Claytonem.
„Przełomy Missouri” uważane są za ostatni antywestern – nurt kina amerykańskiego, który na przełomie lat 60. i 70. najpierw gatunek ożywił, polemizując z założycielskimi mitami Ameryki, a następnie doprowadził do jego końca. Arthur Penn, mający znaczący udział w budowaniu prestiżu antywesternu („Mały wielki człowiek”), powraca do tradycyjnych wątków gatunku – starcia drobnych farmerów z wielkimi właścicielami ziemskimi, kwestii lojalności i męskiej przyjaźni, romantyki wielkich przestrzeni i „obowiązkowych” motywów jak napad na pociąg, by ostatecznie postawić na stracie dwóch aktorskich osobowości – Marlona Brando, którego gwiazda rozbłysła na nowo po „Ojcu chrzestnym”, i Jacka Nicholsona, ikony lat 70. Mimo tych wyjątkowych walorów „Przełomy Missouri” miały fatalną prasę – do dziś uchodzą za najsłabszy film w dorobku Penna, jak i za straconą szansę w historii swego gatunku.
„Przełomy Missouri” uważane są za ostatni antywestern – nurt kina amerykańskiego, który na przełomie lat 60. i 70. najpierw gatunek ożywił, polemizując z założycielskimi mitami Ameryki, a następnie doprowadził do jego końca. Arthur Penn, mający znaczący udział w budowaniu prestiżu antywesternu („Mały wielki człowiek”), powraca do tradycyjnych wątków gatunku – starcia drobnych farmerów z wielkimi właścicielami ziemskimi, kwestii lojalności i męskiej przyjaźni, romantyki wielkich przestrzeni i „obowiązkowych” motywów jak napad na pociąg, by ostatecznie postawić na stracie dwóch aktorskich osobowości – Marlona Brando, którego gwiazda rozbłysła na nowo po „Ojcu chrzestnym”, i Jacka Nicholsona, ikony lat 70. Mimo tych wyjątkowych walorów „Przełomy Missouri” miały fatalną prasę – do dziś uchodzą za najsłabszy film w dorobku Penna, jak i za straconą szansę w historii swego gatunku.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1976
KRAJ PRODUKCJI:
USA
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Western
PREMIERA ŚWIAT:
19 maj 1976
TYTUŁ ORYGINALNY:
The Missouri Breaks
PRODUKCJA:
Devon/Persky-Bright
Dane techniczne
CZAS:
126 min
OBRAZ:
kolor, 1,85:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024