PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Orzeł 2018 za najlepszą muzykę trafił do Radzimira Dębskiego. Przegonił ojca – Krzesimira – który ma dotychczas trzy nominacje ("Stara baśń" oraz "Ogniem i mieczem" Jerzego Hoffmana, "Ciemna strona Wenus" Radosława Piwowarskiego), ale wciąż czeka na statuetkę.
Jimek, bo taką artystyczną ksywę przyjął Radzimir Dębski, na ścieżce dźwiękowej "Sztuki kochania. Historii Michaliny Wisłockiej" (2017) Marii Sadowskiej, obok swych kompozycji, które spajają całą ścieżkę dźwiękową w niezwykle atrakcyjną, jednorodną charakterem – choć ogromnie zróżnicowaną stylistycznie – całość, pomieścił wiele popularnych pieśni i piosenek z różnych czasów, m.in. „To idzie młodość” w wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca „Mazowsze”, „Tylko ty” Henryka Warsa zaśpiewane przez Adama Astona, popularnego przedwojennego bandleadera, „Zmyliłaś drogę” Kapeli Czerniakowskiej, „Kwiaty we włosach” Czerwonych Gitar czy niekonwencjonalne, skrzące się muzycznym poczuciem humoru produkcje zespołu Mitch&Mitch. Jimek jest także wykonawcą swych kompozycji, gra na fortepianie, gitarach, perkusji i wibrafonie, na saksofonie wspomaga go Jarosław Bothur. Ten dźwiękowy mix własnej muzyki z utworami innych, wzbogacony o efekty naturalne, momentami wręcz prowadzi narrację filmowej opowieści Marii Sadowskiej, notabene nie tylko reżyserki, ale i uzdolnionej wokalistki.

Radzimir Dębski, fot. SFP

 
Radzimir Dębski, absolwent warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz University of California w Los Angeles, interesuje się wszelkimi rodzajami muzyki, od klasyki poprzez jazz, rock i pop, po hip-hop i brzmienia alternatywne. Jest kompozytorem, multiinstrumentalistą, dyrygentem i producentem muzycznym. Sławę zyskał, wygrywając konkurs na remix utworu „End of Time” Beyoncé, pozostawiając w pobitym polu 3 tys. prac nadesłanych przez artystów z całego świata. Swą pozycję ugruntował frapującym projektem „Hip-Hop History Orchestrated by Jimek”, czyli symfoniczną historią hip-hopu (od utworów Kendricka Lamara poprzez Jay-Z, 50 Cent, Beastie Boys, Beyoncé po Pezeta), która na YouTubie ma już ponad 5 mln wyświetleń.

Dla kina do tej pory skomponował stosunkowo niewiele. Jest autorem m.in. partytury do "Ataku paniki"(2017) Pawła Maślony oraz współautorem muzyki do popularnych seriali: "Tancerze" (2009-2010) i "Ranczo" (2008-2016), ale to dopiero początek jego filmowej drogi, notabene niezwykle efektowny, bo ozdobiony orlą statuetką. Artysta jest także bohaterem krótkiego filmu "Ghetto Classics + Jimek" (2018) Marcina Polara, dokumentującego jego niekonwencjonalną działalność pedagogiczną w Kenii, gdzie prowadził warsztaty z kilkudziesięcioma dziećmi. Po wielu próbach młodym muzykom udało się opanować materiał trudny nawet dla zawodowych orkiestr symfonicznych, czego finalnym efektem był niezwykły koncert tej 80-osobowej dziecięcej orkiestry pod batutą Jimka, najpierw dla bliskich, przyjaciół, zaproszonych gości w Oshwal Auditorium, a następnie dla międzynarodowej publiczności podczas Safaricom International Jazz Festival.

„Muszę działać po swojemu i pod prąd. Nie ma sensu robić tego, czego się wszyscy spodziewają, albo dopasowywać do czyichś wytycznych” – powiedział w rozmowie z Angeliką Swobodą na łamach portalu gazeta.pl. To niezwykle ważne, po swojemu i pod prąd. Takie cechy często się dziedziczy.


Jerzy Armata
"Magazyn Filmowy. Pismo SFP", 82/2018
  21.04.2019
In Memoriam: Zorika Zarzycka
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll