fot. Borys Skrzyński
38. Młodzi i Film: Wydarzenia branżowe podczas festiwalu
Festiwal Młodzi i Film to nie tylko projekcje filmowe, czy spotkania z twórcami - również urozmaicony program wydarzeń branżowych.
DYREKTYWA O PRAWIE AUTORSKIM Z PERSPEKTYWY TWÓRCÓW ORAZ PRAWNIKÓW – SZANSA DLA ROZWOJU KULTURY EUROPEJSKIEJ CZY CENZURA INTERNETU? Panel z udziałem Karoliny Bielawskiej
(reżyserki i scenarzystki), Klaudii Błach-Morysińskiej (adwokata, rzecznika patentowego), Łukasza Morysińskiego (adwokata) oraz Dominika Skoczka (radcy prawnego, dyrektora SFP-ZAPA).

Od kilkunastu miesięcy nieprzerwanie trwa debata o założeniach dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym. W przekazie medialnym pojawia się wiele doniesień wskazujących na jej negatywny wpływ na obrót treściami w środowisku cyfrowym oraz swobodę korzystania z twórczości przez internautów. Z drugiej strony rzesze twórców apelowało o przyjęcie przepisów dyrektywy i ustalenie zasad pozwalających na sprawiedliwe dzielenie się zyskami z eksploatacji wytworzonych przez nich dzieł.

Dyskusja przybliżyła perspektywę zarówno twórców, jak i prawników, którzy w swojej codziennej praktyce mają do czynienia z prawno-autorską problematyką. Analizując wpływ dyrektywy na internetową rzeczywistość, paneliści skoncentrowali się przede wszystkim na zagadnieniach dotyczących tzw. luki wartości. Chodzi o przepisy dyrektywy wprowadzające wyższe standardy przejrzystości w dystrybucji utworów w internecie oraz odpowiedni mechanizm ustalania wynagrodzenia, który mógłby zniwelować narastające dysproporcje pomiędzy przychodami autorów i platform internetowych w sektorze audiowizualnym.

JAK DŹWIĘKIEM KREOWAĆ RZECZYWISTOŚĆ FILMOWĄ
Na przykładzie głośnego filmu „Kler” Wojtka Smarzowskiego Radosław Ochnio opowiadał o tym, jak za pomocą dźwięku budować atmosferę sceny, na ile dźwięk może pomóc w zrozumieniu historii, na jak dużo kreacji możemy sobie pozwolić w realistycznym dziele, czym jest i jak przygotować całościową formę dźwięku w filmie. Twórca mówił również o tym, dlaczego dialog w filmie jest ważny, jak dużo dźwięku zostaje z planu zdjęciowego oraz na ile reżyser dźwięku może pozwolić sobie na ingerencje w warstwę muzyki. Wszystko zostało poparte przykładami z filmu, fragmentami muzyki i elementami sesji dźwiękowej.

Radosław Ochnio - operator i reżyser dźwięku, laureat Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii najlepszy Sound Design do filmu „11 minut” Jerzego Skolimowskiego. Zrealizował dźwięk do wielu filmów fabularnych i dokumentalnych, pracując ze znakomitymi reżyserami, w tym Wojtkiem Smarzowskim, Joanną Kos-Krauze, Kubą Czekajem, Michałem Marczakiem, Bartoszem M. Kowalskim, Jackiem Bławutem i innymi. Uczestnik wielu spotkań i wykładów na temat dźwięku w filmie, jego roli w budowaniu świata dzieła audiowizualnego.

CICHA SZARŻA. KOBIETY W POLSKIM KINIE
Panel z kobietami różnych zawodów filmowych, który poruszał temat ich zmieniającej się roli i statusie w branży filmowej. Czy rzeczywiście dochodzi do zmian i na jakich polach najczęściej? Z jakimi przeciwnościami (wciąż) muszą walczyć, a jakie wyzwania – czy na miarę ambicji? – stawia przed nimi kinematografia? Pojawił się też temat nadużyć i dyskryminacji ze względu na płeć, na przykład o różnice w traktowaniu i wynagrodzeniach. Organizatorów panelu interesowało, w jakich filmowych sferach i przestrzeniach można postawić znak równości pomiędzy kobietami i mężczyznami. W spotkaniu udział wzięli montażystka Agnieszka Glińska („53 wojny”, „Komunia”), producentka Marta Habior („Słodki koniec dnia”), reżyserka obsady Marta Kownacka („Mowa ptaków”, „Jak pies z kotem”), aktorka i scenarzystka Aleksandra Pisula („Atak paniki”), kostiumolożka Aleksandra Staszko („Obywatel Jones”, „Zimna wojna”), operatorka Małgorzata Szyłak („Dzikie róże”, „Opera o Polsce”) oraz producentka Anna Waśniewska-Gill („Całe szczęście", „Miłość jest wszystkim", „Podatek od miłości").

PIĘĆ LAT Z DOC LAB POLAND
DOC LAB POLAND to największy w Polsce program dla filmowców-dokumentalistów. Polega na dyskusjach, konsultacjach z ekspertami i pitchingach. Co roku 20 projektów bierze udział w jednym z dwóch komponentów: START – dla projektów w fazie rozwoju lub GO – dla filmów w trakcie montażu. Po pitchingach podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbywają się spotkania z potencjalnymi partnerami: producentami, agentami sprzedaży, przedstawicielami festiwali, telewizji i instytucji finansujących filmy.

Częścią DOC LAB POLAND jest też jedyny w Polsce Market Koprodukcyjny, w ramach którego kolejnych 20 producentów z Polski i 20 z zagranicy odbywa spotkania i dyskutuje o swoich projektach. Co roku w ramach sesji programu na KFF odbywa się ok. 700 indywidualnych spotkań. W ciągu czterech pierwszych edycji programu zostało rozwiniętych ok. 90 projektów – powstało z nich ponad 35 filmów.

W ramach sekcji HOT SELECTION odbywa się seria projekcji najciekawszych i najczęściej nagradzanych polskich filmów dokumentalnych ostatnich lat oraz otwarte wykłady.

Twórcami organizowanego przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego DOC LAB POLAND są Adam i Katarzyna Ślesiccy, a tutorami – reżyserzy: Paweł Łoziński, Lidia Duda, Bartek Konopka, Wojciech Staroń, producenci: Anna Wydra, Mariusz Włodarski, specjaliści od trailerów, promocji, strategii dystrybucyjnych i festiwalowych. Zagraniczni eksperci to m.in. szefowa DOK Leipzig Leena Pasanen, dyrektor EDN Paul Pauwels, szefowa produkcji HBO Europe Hanka Kastelicova i inni.

SPOTKANIE Z JOANNĄ ROŻEN-WOJCIECHOWSKĄ – DYREKTORKĄ CENTRUM KULTURY FILMOWEJ IM. ANDRZEJA WAJDY W WARSZAWIE
Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy to nowa warszawska instytucja kultury, powołana w ubiegłym roku uchwałą Rady Miasta Stołecznego Warszawy. W maju 2019 roku Centrum zainaugurowało swoją działalność. CKF służy rozwojowi kultury filmowej, jej upowszechnianiu, ożywianiu i inicjowaniu. Celem działań instytucji jest krzewienie uznania dla kina, kształtowanie świadomej publiczności poprzez prezentację filmów oraz promowanie filmowych projektów artystycznych.

Kultura filmowa to burzliwe dyskusje po seansie. To także piśmiennictwo: scenariusz, krytyka filmowa, wnikliwa analiza dzieł kinematografii. To archiwa i pamięć audiowizualna. To rozumienie przeszłości kraju i miasta dzięki obrazom filmowym – budowanie wspólnoty na podstawie doświadczania kina. Kultura filmowa to też innowacje i technologiczne odkrycia: dziewiętnastowieczny biopleograf i doświadczenia XR, kultura immersyjna i poszukiwanie granic realności.

Kultura filmowa to wreszcie edukacja: otwieranie się na film i rozmowa o świecie poprzez kino. Koncepcja programowa CKF łączy zatem progresywne myślenie o kulturze filmowej i szacunek dla Patrona instytucji, autora przełomowych dla polskiej kinematografii arcydzieł, nauczyciela i mentora wielu pokoleń filmowców. W swoich działaniach Centrum nakłania do spotkań z twórcami filmów, którzy przez rozmowę o swojej pracy zaszczepiają w widzach pasję. Właśnie ona – jako immanentna część światłego i pełnego życia – jest w przedsięwzięciach CKF priorytetem i schedą po Andrzeju Wajdzie.

Więcej informacji na www.ckf.waw.pl

CENNY SPRZYMIERZENIEC: REGIONALNE FUNDUSZE FILMOWE
W zeszłym roku obchodziliśmy dziesięciolecie istnienia Regionalnych Funduszy Filmowych w Polsce. Przez dekadę stały się one nie tylko cennym źródłem finansowania produkcji kinowej, ale również narzędziem promocji polskiej kultury i poszczególnych regionów kraju. W spotkaniu udział wzięli reprezentanci Dolnośląskiego Funduszu Filmowego, Gdyńskiego Funduszu Filmowego, Mazowieckiego i Warszawskiego Funduszu Filmowego, Regionalnego Funduszu Filmowego w Krakowie, Warmińsko-Mazurskiego Funduszu Filmowego, Regionalnego Funduszu Filmowego Poznań oraz Zachodniopomorskiego Funduszu Filmowego Pomerania Film.

KRYTYKA FILMOWA. POLUB, SKOMENTUJ, UDOSTĘPNIJ
Krytyka filmowa zmieniła się – dzisiaj to zdanie to już właściwie frazes, który można podsumować hashtagiem #wiadomo. Teksty w prasie drukowanej stają się coraz krótsze, znikają programy poświęcone filmowi, a tymczasem w internecie powstają recenzje recenzji i wielopiętrowe komentarze pod tekstami i materiałami wideo. Takie czasy, a do tego przecież wszyscy mamy coś do powiedzenia w sprawie najważniejszej na świecie, czyli na temat kina. Styl jest wszystkim, a lajki i hejt ścielą się równie gęsto. Praktyczki i praktycy z różnych mediów opowiedzą o tym, jak dziś pole krytyki filmowej wygląda z ich perspektywy... i czy czują się potrzebni.

W rozmowie udział wzięli: Katarzyna Czajka-Kominiarczuk („Zwierz Popkulturalny”), Dawid Muszyński (dziennikarz filmowy, red. nacz. „naEKRANIE.pl”), Michał Piepiórka („Bliżej Ekranu”), Dominik Sobolewski i Maciej Stasierski („Watching Closely”) oraz Bartosz Żurawiecki (dziennikarz, krytyk filmowy).


Organizatorami Festiwalu Młodzi i Film są Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Centrum Kultury 105 oraz Miasto Koszalin. Festiwal współfinansowany jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Tegoroczna 37. edycja Festiwalu Młodzi i Film odbywała się w dniach 18-23 czerwca 2018 roku.
AK / Młodzi i Film  15 czerwca 2019 16:36
Scroll