fot. materiały prasowe
Promocja „zachęt” finansowych w Cannes
Podczas 72. MFF w Cannes odbyła się promocja zachęt finansowych dla produkcji audiowizualnej w Polsce.

„To była wielka przyjemność gościć wspaniałych filmowców i przedstawicieli branży filmowej podczas polskiego wieczoru w Cannes, który był jednym z wielu wydarzeń promujących talenty z Polski, lokacje i możliwości wsparcia finansowego w Polsce, włączając w to 30% zwrotu na produkcję audiowizualną” – mówił w rozmowie z amerykańskim "Variety" Radosław Śmigulski, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. 


W tym roku polski wieczór w Cannes przyciągnął wielu znakomitych gości na czele z dyrektorem Marché du Film w Cannes Jeromem Paillardem, dyrektorem artystycznym Berlinale Carlo Chatrianem, szefem działu programowego BerlinaleMarkiem Peransonem, przedstawicielami MFF w Karlowych Warach – koordynatorką programową  Anną Purkrabkovą i selekcjonerami Martinem Horyną i Lenką Tyrpakową, dyrektorem Greckiego Funduszu Filmowego Vasilisem Kosmopoulosem, dyrektorem Litewskiego Centrum Filmowego, przedstawicielką Szwedzkiego Funduszu Filmowego Madeleine Ekman. W wydarzeniu liczny udział wzięli także producenci, dystrybutorzy i agenci sprzedaży m.in. obecni byli przedstawiciele Lions Gate, Hanway Films, Beta Cinema i Theaterkunst. Obecni byli także przedstawiciele Variety i Cineuropa.


Polski wieczór to okazja dla naszych twórców na wymianę kontaktów i poznanie przyszłych potencjalnych koproducentów czy selekcjonerów festiwali. Jest to także podziękowanie za ich pracę i zaangażowanie w rozwój polskiego kina. Wśród przedstawicieli polskiej branży obecni byli m.in. Klaudia Śmieja z firmy Madants, która od wielu lat angażuje się w produkcję koprodukcji międzynarodowych (jest m.in. producentką filmów Agnieszki Holland „Obywatel Jones” i „Szarlatan” – w produkcji – oraz filmów „High Life” Claire Denis, która jest w tym roku przewodniczącą konkursu filmów krótkometrażowych i Cinefondation), Ewa Puszczyńska (producentka „Idy” i „Zimnej wojny” Pawła Pawlikowskiego), Stanisław Dziedzic z Film Produkcji (producent „Obywatela Jonesa” a także pokazywanej w 2017 roku w Cannes w sekcji ACID „Drogi Aszera”). Nie zabrakło Małgorzaty Staroń, która w Cannes brała udział w prestiżowym programie Producer On The Move organizowanym przez European Film Promotion (polska producentka szukała w Cannes koproducentów do następnego projektu) oraz polskich producentów zakwalifikowanych w tym roku do programu Producers Network – Anny Bławut-Mazurkiewicz, Krzysztofa Sołka, Kamila Przełęckiego i Alicji Albrecht. Na polskiej imprezie pojawiły się także Olga Chajdas i Lena Gora, które kilka dni później odebrały wyróżnienie w konkursie ScripTeast na najlepszy scenariusz z Europy Środkowej i Wschodniej im. Krzysztofa Kieślowskiego za scenariusz filmu „Stale niestała” oraz Dawid Ogrodnik z ekipą filmu „Oleg”, który pokazywany był w sekcji Directors’ Fortnight.


 

Duże zainteresowanie „zachętami”


Zarówno podczas polskiego wieczoru, jak i pozostałych wydarzeń branżowych, na których obecni byli polscy twórcy i przedstawiciele branży, największe zainteresowanie dotyczyło wprowadzonej w tym roku ustawy o „zachętach”. Zwrot kosztów na produkcję audiowizualną był także dominującym powodem odwiedzin polskiego pawilonu, cieszącego się w tym roku dużym zainteresowaniem przedstawicieli międzynarodowej branży. W polskim pawilonie, który w tym roku mieścił się w nowej, dogodniejszej lokalizacji, znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie Pałacu Festiwalowego, nieprzerwanie toczyły się spotkania i rozmowy. Dzięki zmianie lokalizacji polski pawilon mieścił się w centralnej części marketu i był doskonale widoczny dla wszystkich gości Marché du Film. Każdego dnia w polskim pawilonie odbywały się dyżury prowadzone przez Film Commission Poland, podczas których zagraniczni producenci mogli skonsultować swoje projekty pod kątem skorzystania z polskiego cash rebate.


W prasie branżowej („Variety”, „The Hollywood Reporter”, „Deadline Disruptors”) prowadzona była kampania informacyjna dotycząca zachęt. Informacje promocyjne i banery pojawiły się m.in. na okładce mapy festiwalowej i portalu branżowym Cinando. Innym wydarzeniem branżowym było Catalan-Polish Breakfast, które odbyło się w czwartek, 16 maja. W śniadaniu wzięło udział kilkadziesiąt osób, w tym producenci, agenci sprzedaży i dystrybutorzy. Podczas spotkania prezentowana była animacja stworzona specjalnie na potrzeby promocji 30% cash rebate w Polsce. 


Wydarzenie magazynu Deadline


Wyjątkową okazją był udział Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w corocznym wydarzeniu branżowym organizowanym przez magazyn Deadline. W wydarzeniu polską kinematografię reprezentowali przedstawiciele Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej: dyrektor Radosław Śmigulski, szefowa działu produkcji filmowej i rozwoju projektów Małgorzata Szczepkowska-Kalemba i szef działu współpracy międzynarodowej Robert Baliński oraz Paweł Pawlikowski, Mariusz Łukomski i Piotr Woźniak-Starak. 


W niedzielę w polskim pawilonie odbyło się polsko-litewskie spotkanie, które było kolejną szansą na wzmocnienie relacji i nawiązanie bliższej współpracy polskiego i litewskiego przemysłu filmowego. Następnego dnia, w poniedziałek, podczas śniadania branżowego organizowanego przez Polski Instytut Sztuki Filmowej w ramach programu Producers Network, odbyła się prezentacja polskich producentów.



MR / PISF  27 maja 2019 15:19
Scroll