Nowe logo Muzeum Kinematografii
Muzeum Kinematografii w Łodzi ma nowy logotyp. – 30-lecie Muzeum to doskonały moment, by zaproponować nową identyfikację wizualną naszej instytucji – mówi Marzena Bomanowska, dyrektor Muzeum, utworzonego decyzją prezydenta miasta 18 grudnia 1985 roku. ­– O zaprojektowanie logo poprosiłam światowej klasy artystę, który studiował w Łodzi, a sławę i uznanie zyskał we Francji i innych krajach europejskich. Cieszę się, że się zgodził, mamy teraz oryginalny, stylowy, wyrazisty i nowoczesny znak, komunikujący, czym zajmuje się Muzeum Kinematografii.
Autorem logo jest Michał Batory, mieszkający w Paryżu grafik i autor plakatów, absolwent łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych. ­– Kiedy jeżdżę po świecie, widzę, że wszędzie ludzie są dumni ze swojej przeszłości, co symbolizuje krzywa wieża, wiatrak, zamek. W pracy nad logo dla Muzeum Kinematografii punktem wyjścia była lokalizacja: w zabytkowym miejscu, blisko fabryki, w sąsiedztwie Szkoły Filmowej, w otoczeniu Łodzi z cegieł, z kominami – mówi Michał Batory. ­– Myślałem też o przeszłości polskiej kinematografii,  w Łodzi nakręcono dziesiątki filmów, artyści tworzyli wspólnotę, wcześniej tutaj rozwijał się konstruktywizm ­– i to są korzenie Łodzi, jaką pamiętamy. Dzisiaj fabryki stały się zabytkami, pełnią nowe funkcje. Zrobiłem panoramę Łodzi z taśmy filmowej, bo większość filmów powstała na materiale tradycyjnym, do tego nowoczesnego ujęcia wybrałem typografię, która leciutko, nie dosłownie, przypomina taśmę filmową i napisy z szablonów na skrzyniach podróżnych, to pasuje do motywu podróży wszechobecnego w sferze filmowej.



  Prace Batorego są pokazywane na całym świecie – od Polski po Ekwador, od Francji po Chiny. Artysta, jako drugi Polak po Romanie Cieślewiczu, miał swoją wystawę w Luwrze (2011 rok), natomiast łodzianie mogli oglądać jego prace w Muzeum Włókiennictwa. Batory jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, wśród nich Nagrody Publiczności na Festiwalu Plakatu w Chaumont za plakat "La Femme sur le lit" (1996 rok), I nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Plakatu w Chaumont za plakat "Power Book" (2004 rok), nagrody na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Meksyku za plakat do książki Paulo Coelho „Zwycięzca jest sam” (2010 rok). Zaprojektował logo Łazienek Królewskich w Warszawie, zrobił większość okładek wydawnictwa Drzewo Babel. „Nie chciałem być artystą, który widzi ludzi tylko na wernisażu. Zależało mi na komunikacji, żeby to, co robię, funkcjonowało na ulicy, w mieście” – mówił Katarzynie Bielas w wywiadzie dla „Gazety Wyborczej”.

 




WRÓB / Muzeum Kinematografii  21 listopada 2015 14:39
Scroll