NInA podsumowuje tegoroczne programy digitalizacyjne
Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) podsumował realizację projektów związanych z digitalizacją, W 2012 roku w ramach programów, których operatorem jest NInA, dofinansowano 73 projekty na łączną sumę 21,8 mln złotych.
Instytucje i organizacje już po raz drugi mogły ubiegać się o dofinansowanie projektów związanych z digitalizacją zasobów kultury i dziedzictwa narodowego, przechowywaniem zasobów i ich udostępnianiem, a także tworzeniem infrastruktury technicznej dla zasobów cyfrowych. Dofinansowanie było przyznawane w ramach trzech programów: Wieloletniego Programu Rządowego (WPR) Kultura+, priorytet „Digitalizacja”, którego Narodowy Instytut Audiowizualny jest operatorem oraz programów własnych Instytutu: Dziedzictwo Cyfrowe oraz Archiwistyka Społeczna.
W ramach tegorocznej edycji WPR Kultura+, priorytet „Digitalizacja”, decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego państwowe i samorządowe instytucje kultury, Archiwa Państwowe oraz instytucje filmowe otrzymały łącznie 18 mln zł na projekty związane z digitalizacją. Ta suma podzielona została na 40 projektów wyłonionych w ramach naboru do tego działania.
Na łączną sumę 3,8 mln złotych dofinansowanie uzyskały 33 projekty związane z digitalizacją oraz archiwistyką, zgłoszone w tym roku przez organizacje pozarządowe (fundacje i stowarzyszenia) do programów własnych NInA: Dziedzictwo Cyfrowe i Archiwistyka Społeczna.
Realizacja projektów z tegorocznego naboru do programów Dziedzictwo Cyfrowe oraz Archiwistyka Społeczna zostanie zakończona do końca tego roku. Projekty dofinansowane w ramach tegorocznego naboru do WPR Kultura+, priorytet „Digitalizacja”, realizowane były w tym roku i kontynuowane będą w roku 2013.
Celem projektu „Dokument Cyfrowo” Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych (WFDiF), który otrzymał dofinansowanie w ramach tegorocznego naboru do WPR Kultura+, priorytet „Digitalizacja”, jest cyfrowe zabezpieczenie dzieł Polskiej Szkoły Dokumentu, a także stworzenie cyfrowej kolekcji filmów dokumentalnych, która będzie udostępniana online. Dofinansowanie projektu WFDiF pozwoliło na zmodernizowanie pracowni rekonstrukcji obrazu i utworzenie pracowni rekonstrukcji dźwięku filmowego. Dzięki tym inwestycjom do końca grudnia bieżącego roku poddanych rekonstrukcji i zdigitalizowanych zostanie 20 filmów dokumentalnych wybitnych polskich reżyserów m.in. „Spacerek staromiejski” Andrzeja Munka (1958), „Jarmark cudów” Jerzego Hoffmana (1966) czy „Z punktu widzenia nocnego portiera” Krzysztofa Kieślowskiego (1977).
W 2012 roku zakończona zostanie też realizacja 33 projektów digitalizacyjnych w ramach WPR Kultura+, które pochodzą z naboru do programu przeprowadzonego w 2011 roku. Wśród nich znalazła się m.in. rekonstrukcja cyfrowa 17 filmów pochodzących ze Studiów Filmowych TOR, ZEBRA i KADR. Dzięki środkom z WPR Kultura+, Priorytet Digitalizacja, możliwe będzie uratowanie arcydzieł polskiej kinematografii.
Kadr z filmu "Wrony", fot. materiały prasowe
Studio Filmowe TOR zakończyło w tym roku realizację projektu, w ramach którego zdigitalizowano trzy filmy Krzysztofa Kieślowskiego – „Amator” (1979), „Krótki film o miłości” (1988), „Krótki film o zabijaniu” (1988) oraz film Krzysztofa Zanussiego „Iluminacja” pochodzący z 1973 roku.
Studio filmowe ZEBRA zakończyło projekt, w ramach którego zdigitalizowano sześć wybitnych filmów – „Dług” Krzysztofa Krauze (1999), „Dolina Issy” Tadeusza Konwickiego (1982), „Szansa” w reżyserii Feliksa Falka (1979), „Wszystko na sprzedaż” Andrzeja Wajdy (1968) i dwa filmy Juliusza Machulskiego „Deja vu” z 1990 roku i „Szwadron” z 1993 roku.
Do 31 grudnia 2012 roku zakończona zostanie digitalizacja siedmiu filmów ze Studia Filmowego KADR: kultowych komedii Tadeusza Chmielewskiego „Ewa chce spać” z 1957 roku i „Nie lubię poniedziałku” z 1971 roku, „Wrony” Doroty Kędzierzawskiej z 1994 roku, „Człowiek na torze” Andrzeja Munka (1956), wyprodukowanego w 1958 roku filmu „Orzeł” Leonarda Buczkowskiego i dwóch filmów Kazimierza Kutza „Ludzie z pociągu” z 1961 roku i „Milczenie” z 1963 roku.
W samym Narodowym Instytucie Audiowizualnym, w ramach realizacji zadań operacyjnych priorytetu „Digitalizacja” WPR Kultura+, na początku 2012 roku otwarto pracownię digitalizacyjną materiałów audiowizualnych. Instytut posiada też repozytorium obecnie archiwizujące ok. 75TB danych oraz portal internetowy, na którym stale umieszczane są materiały audiowizualne.
Instytucje i organizacje już po raz drugi mogły ubiegać się o dofinansowanie projektów związanych z digitalizacją zasobów kultury i dziedzictwa narodowego, przechowywaniem zasobów i ich udostępnianiem, a także tworzeniem infrastruktury technicznej dla zasobów cyfrowych. Dofinansowanie było przyznawane w ramach trzech programów: Wieloletniego Programu Rządowego (WPR) Kultura+, priorytet „Digitalizacja”, którego Narodowy Instytut Audiowizualny jest operatorem oraz programów własnych Instytutu: Dziedzictwo Cyfrowe oraz Archiwistyka Społeczna.
W ramach tegorocznej edycji WPR Kultura+, priorytet „Digitalizacja”, decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego państwowe i samorządowe instytucje kultury, Archiwa Państwowe oraz instytucje filmowe otrzymały łącznie 18 mln zł na projekty związane z digitalizacją. Ta suma podzielona została na 40 projektów wyłonionych w ramach naboru do tego działania.
Na łączną sumę 3,8 mln złotych dofinansowanie uzyskały 33 projekty związane z digitalizacją oraz archiwistyką, zgłoszone w tym roku przez organizacje pozarządowe (fundacje i stowarzyszenia) do programów własnych NInA: Dziedzictwo Cyfrowe i Archiwistyka Społeczna.
Realizacja projektów z tegorocznego naboru do programów Dziedzictwo Cyfrowe oraz Archiwistyka Społeczna zostanie zakończona do końca tego roku. Projekty dofinansowane w ramach tegorocznego naboru do WPR Kultura+, priorytet „Digitalizacja”, realizowane były w tym roku i kontynuowane będą w roku 2013.
Celem projektu „Dokument Cyfrowo” Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych (WFDiF), który otrzymał dofinansowanie w ramach tegorocznego naboru do WPR Kultura+, priorytet „Digitalizacja”, jest cyfrowe zabezpieczenie dzieł Polskiej Szkoły Dokumentu, a także stworzenie cyfrowej kolekcji filmów dokumentalnych, która będzie udostępniana online. Dofinansowanie projektu WFDiF pozwoliło na zmodernizowanie pracowni rekonstrukcji obrazu i utworzenie pracowni rekonstrukcji dźwięku filmowego. Dzięki tym inwestycjom do końca grudnia bieżącego roku poddanych rekonstrukcji i zdigitalizowanych zostanie 20 filmów dokumentalnych wybitnych polskich reżyserów m.in. „Spacerek staromiejski” Andrzeja Munka (1958), „Jarmark cudów” Jerzego Hoffmana (1966) czy „Z punktu widzenia nocnego portiera” Krzysztofa Kieślowskiego (1977).
W 2012 roku zakończona zostanie też realizacja 33 projektów digitalizacyjnych w ramach WPR Kultura+, które pochodzą z naboru do programu przeprowadzonego w 2011 roku. Wśród nich znalazła się m.in. rekonstrukcja cyfrowa 17 filmów pochodzących ze Studiów Filmowych TOR, ZEBRA i KADR. Dzięki środkom z WPR Kultura+, Priorytet Digitalizacja, możliwe będzie uratowanie arcydzieł polskiej kinematografii.
Kadr z filmu "Wrony", fot. materiały prasowe
Studio Filmowe TOR zakończyło w tym roku realizację projektu, w ramach którego zdigitalizowano trzy filmy Krzysztofa Kieślowskiego – „Amator” (1979), „Krótki film o miłości” (1988), „Krótki film o zabijaniu” (1988) oraz film Krzysztofa Zanussiego „Iluminacja” pochodzący z 1973 roku.
Studio filmowe ZEBRA zakończyło projekt, w ramach którego zdigitalizowano sześć wybitnych filmów – „Dług” Krzysztofa Krauze (1999), „Dolina Issy” Tadeusza Konwickiego (1982), „Szansa” w reżyserii Feliksa Falka (1979), „Wszystko na sprzedaż” Andrzeja Wajdy (1968) i dwa filmy Juliusza Machulskiego „Deja vu” z 1990 roku i „Szwadron” z 1993 roku.
Do 31 grudnia 2012 roku zakończona zostanie digitalizacja siedmiu filmów ze Studia Filmowego KADR: kultowych komedii Tadeusza Chmielewskiego „Ewa chce spać” z 1957 roku i „Nie lubię poniedziałku” z 1971 roku, „Wrony” Doroty Kędzierzawskiej z 1994 roku, „Człowiek na torze” Andrzeja Munka (1956), wyprodukowanego w 1958 roku filmu „Orzeł” Leonarda Buczkowskiego i dwóch filmów Kazimierza Kutza „Ludzie z pociągu” z 1961 roku i „Milczenie” z 1963 roku.
W samym Narodowym Instytucie Audiowizualnym, w ramach realizacji zadań operacyjnych priorytetu „Digitalizacja” WPR Kultura+, na początku 2012 roku otwarto pracownię digitalizacyjną materiałów audiowizualnych. Instytut posiada też repozytorium obecnie archiwizujące ok. 75TB danych oraz portal internetowy, na którym stale umieszczane są materiały audiowizualne.
RP / NInA 17 grudnia 2012 12:54
Pozostałe