Aktualności
James Mason, Sophia Loren i Michał Waszyński
fot. Against Gravity
"Książę i dybuk" od 18 maja w kinach
Już od 18 maja w kinach "Książę i dybuk" Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego - filmowa podróż śladami Michała Waszyńskiego. Ten tajemniczy filmowiec był czołowym reżyserem przedwojennej Polski (twórcą wielu znanych filmów z Eugeniuszem Bodo oraz reżyserem mistycznego „Dybuka”), a następnie wpływową postacią włoskiego i hollywoodzkiego przemysłu filmowego.
Kim naprawdę był Mosze Waks? Złotym dzieckiem kina, przebiegłym krętaczem czy człowiekiem, który nieustannie mieszał filmową iluzję i rzeczywistość?

Syn biednego żydowskiego kowala z Ukrainy zmarł we Włoszech jako Książę Michael Waszynski, hollywoodzki producent i polski arystokrata na wygnaniu. Zrealizował ponad pięćdziesiąt filmów, w tym fabuły z Sophią Loren i Claudią Cardinale, które odniosły wielki sukces. Lecz tylko jeden film stanowił jego prawdziwą obsesję - „Dybuk“ oparty na starej żydowskiej legendzie, najważniejszy i najbardziej mistyczny żydowski film w historii. Michał Waszyński wyreżyserował go tuż przed wybuchem drugiej wojny światowej.

W wywiadzie dla amerykańskiego czasopisma „Variety“ wspominał, że fascynuje go proces upadku wielkich narodów. Powiązane z tym powidoki pogromów i migracji to obrazy, których Waszyński często sam był świadkiem. Choć wydaje się, że osiągnął prawie wszystko, czego mógł pragnąć, coś go gnębiło i nie dawało mu spokoju. Waszyński nie ustawał w poszukiwaniach zagubionej kopii swojego filmu „Dybuk“, w którym zawarł wczesne wspomnienia z żydowskiego sztetla i te o pierwszej miłości. Co ukrył w zrealizowanym przez siebie arcydziele żydowskiego kina?


Michał Waszyński, fot. Against Gravity.

SŁOWO OD REŻYSERÓW
Któż z nas nie chciał być kiedyś kimś innym? Rzadko zdarza się, żeby komuś udało się zmieniać maski w tak mistrzowski sposób, jak Michałowi Waszyńskiemu. To jego niezwykły talent przyciągnął naszą uwagę i zainteresowanie. Wybrany przez nas bohater był wyjątkową osobistością i spektakularnie niweczył wysiłki tych, którzy próbowali go zaszufladkować. W Kowel był Żydem, w Warszawie Polakiem a w końcu - Księciem wśród elit powojennej Europy. Na pierwszy rzut oka jego życie nie było tragiczne, przeciwnie - godne pozazdroszczenia. Jednak jaką cenę Waszyński zapłacił za swoje niebywałe maskarady? Czy można całkowicie odciąć się od swojej przeszłości i nie ponosić przykrych konsekwencji tej decyzji?

Czasy, w których żył Waszyński, nie pozwalały mu na bycie sobą. Kiedy rzeczywistość stała się nie do zniesienia, postanowił żyć w świecie wyobraźni. Z pomocą kina przeprowadził tę sztuczkę w znakomity sposób. Odrzucił swoją oryginalną tożsamość i stał się wyjątkowym filmowcem, który stworzył nie tylko monumentalne filmy, ale zmienił całe swoje życie w dzieło sztuki.



Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski, fot. Against Gravity.

TWÓRCY:
Elwira Niewiera, reżyserka
Mieszka i pracuje w Berlinie. Jej ostatni pełnometrażowy film dokumentalny „Efekt Domina“ był prezentowany na ponad pięćdziesięciu festiwalach filmowych na całym świecie i otrzymał wiele nagród, wśród których znalazły się Złoty Gołąb na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym DOK Leipzig 2014 czy Złoty Róg dla Najlepszego Filmu w Konkursie Międzynarodowym 54. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Film był dystrybuowany w kinach art-house'owych w Niemczech, Polsce i Szwajcarii. Elwira Niewiera jest członkinią Polskiej Akademii Filmowej.

Piotr Rosołowski, reżyser i operator
Absolwent Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Stypendysta Akademii Sztuki Mediów w Kolonii. Współtwórca „Królika po berlińsku“ nominowanego do Oscara krótkometrażowego filmu dokumentalnego i współreżyser filmu dokumentalnego „Efekt domina“, który zrealizował z Elwirą Niewierą. Autor zdjęć filmowych wielu nagradzanych filmów pełno- i krótkometrażowych, między innymi nominowanego do Oscara krótkiego metrażu „Na trasie” w reżyserii Reto Caffiego.

Książę i dybuk” wejdzie do polskich 18 maja 2018 roku.



AK / Against Gravity  3 maja 2018 14:00
Scroll