Aktualności
"Beksińscy. Album wideofoniczny", reż. Marcin Borchardt
fot. Darek Dikti Biuro Pomysłów
32. TNF: Aneks, czyli jeszcze więcej polskiego kina
Oprócz polskich filmów konkursowych, które walczą o laury festiwalowe – Tarnowska Nagroda Filmowa prezentuje w sekcji Aneks zróżnicowany zestaw pozycji gatunkowych, który ma charakter panoramy interesujących zjawisk w rodzimym kinie.
Sekcja Aneks pojawia się pierwszy raz podczas Tarnowskiej Nagrody Filmowej. Jest pewnego rodzaju dopełnieniem do filmów wyświetlanych w Konkursie Głównym. Z racji tego, że kino polskie ostatnimi czasy ma wiele wymiarów i jest coraz bogatsze – organizatorzy nie chcieli pominąć kilku ciekawych obrazów dających trochę inne spojrzenie na naszą kinematografię. W sekcji zobaczymy dwie fabuły, jedną pełnometrażową animację i trzy dokumenty.

Nagrodzana m.in. na Berlinale czy na festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie fabuła „Butterfly kissesRafała Kapelińskiego to historia trójki nastoletnich przyjaciół, żyjących w angielskiej dzielnicy imigrantów i zmagających się z codziennym marazmem. Zagubieni w rzeczywistości, pozbawieni rodzicielskich wzorców bohaterowie uciekają od monotonnej codzienności w świat seksualnych ekscesów. Z kolei „Droga Aszera” Matana Yaira to polsko-izraelska koprodukcja, która koncentruje się na życiu 17-letniego Aszera. Kompulsywna natura chłopaka przysparza mu ciągłych kłopotów. Do tego ojciec widzi w nim spadkobiercę budowlanego biznesu, choć chłopak zaczyna się interesować poważnie literaturą. Aż dochodzi do tragicznego wypadku...


"Droga Aszera", reż. Matan Yair, fot. Aurora Films.

W sekcji zobaczymy również „Twojego Vincenta” Doroty Kobieli i Hugh Welchmana. Animacja opowiada o śledztwie dotyczącym śmierci słynnego malarza, Vincenta Van Gogha. Film od strony wizualnej prezentuje się niezwykle kunsztownie. Zanimowane kadry oparte są na malarstwie holenderskiego mistrza. Film ma już na swoich koncie m.in. nominację do Oscara czy Europejską Nagrodę Filmową za najlepszy film animowany.

Obraz Aneksu dopełniają trzy dokumenty: „Beksińscy. Album wideofoniczny” Marcina Borchardta, „Obcy na mojej kanapie” Grzegorza Brzozowskiego (film został wyprodukowany przez Studio Munka-SFP) oraz „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego.

„Beksińscy. Album wideofoniczny” Borchardta to opis skomplikowanej relacji wybitnego polskiego malarza Zdzisława Beksińskiego z synem Tomkiem, niezwykle popularnym dziennikarzem muzycznym, cierpiącym na depresję i podejmującym wielokrotnie próby samobójcze. Wstrząsający, dokumentalny dramat rodzinny precyzyjnie zrekonstruowany na podstawie prywatnych, nigdy wcześniej w takiej formie niepublikowanych, dźwiękowych, filmowych i fotograficznych materiałów z archiwum Beksińskich. Scenariusz został oparty na bestsellerowej biografii Magdaleny Grzebałkowskiej „Beksińscy. Portret podwójny”.

Grzegorz Brzozowski w swoim dokumencie „Obcy na mojej kanapie” ukazuje nam jak funkcjonuje couchsurfing, czyli opcja noclegu u nieznanej osoby, którą znajdujemy poprzez znany portal internetowy oparty na gościnności. Strona sprawia, że obcy lądują w domach Polaków (a Polacy u obcych), choć reżyser skupia się na doświadczeniach w naszym kraju. Heavymetalowiec – w mieszkaniu emeryta, student medycyny u motocyklistki, Wietnamczyk u młodej matki, szwajcarski szermierz u konserwatywnych sióstr. Obraz zdobył Srebrnego Lajkonika dla najlepszego filmu dokumentalnego na Krakowskim Festiwalu Filmowym.

„Książę i Dybuk” to filmowa podróż śladami Michała Waszyńskiego, autora wielu znanych przedwojennych filmów z Eugeniuszem Bodo, reżysera mistycznego, żydowskiego "Dybuka" a także producenta hollywoodzkich hitów z Sophią Loren i Claudią Cardinale. Film Niewiery i Rosołowskiego stara się rozwikłać tajemnicę Waszyńskiego, który w życiu często zmieniał swoją tożsamość i pisał od nowa własną biografię. Ludzie, którzy mieli okazję się z nim zetknąć, zapamiętali go jako: dystyngowanego arystokratę, notorycznego kłamcę, Żyda - wiecznego tułacza oraz homoseksualistę i męża włoskiej hrabiny w jednej osobie. Dokument zdobył już nagrodę „Venezia Classici” dla najlepszego filmu dokumentalnego o kinie na MFF w Wenecji.

Aneks, będący dopełnieniem do Konkursu Głównego, serwuje nam bardzo różnorodne kino. Przypomnijmy, że w tym roku o Grand Prix walczy 12 tytułów: „Atak paniki”, reż. Paweł Maślona, „Cicha noc”, reż. Piotr Domalewski, „Człowiek z magicznym pudełkiem”, reż. Bodo Kox, „Czuwaj”, reż. Robert Gliński, „Dzikie róże”, reż. Anna Jadowska, „Najlepszy”, reż. Łukasz Palkowski, „Pewnego razu w listopadzie”, reż. Andrzej Jakimowski, „Pomiędzy słowami”, reż. Urszula Antoniak, „Ptaki śpiewają w Kigali”, reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze, „Twarz”, reż. Małgorzata Szumowska, „Wieża. Jasny dzień”, reż. Jagoda Szelc, „Zgoda”, reż. Maciej Sobieszczański.

Tarnowska Nagroda Filmowa odbywa się w dniach 21-28 kwietnie 2018 roku.
AK / Tarnowska Nagroda Filmowa  24 kwietnia 2018 15:45
Scroll