fot. materiały prasowe
Transatlantyk branżowo (2): Prawo i development międzynarodowy
W drugim dniu uczestnicy warsztatów Lodołamacz zdobywali wiedzę z zakresu prawa i developmentu międzynarodowego. Lodołamacz jest częścią branżową odbywającego się w Łodzi festiwalu filmowego Transatlantyk.

O aspektach prawnych developmentu opowiadała Alicja Grawon-Jaksik, prezeska Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych. W niezwykle kompetentny i zwięzły sposób przedstawiła znaczenie procesu developmentu w aspekcie formalno-prawnym. Rozpoczęła od omówienia etapu developmentu literackiego – przygotowania umów i praw do scenariusza, konsultacji ze script doctorem i dialogistami. Następnie przeszła do bardziej złożonego developmentu produkcyjnego - negocjacji z reżyserem, obsadą, pionem scenograficznym czy operatorskim oraz procesu finansowania instytucjonalnego. W wystąpieniu pojawiło się wiele konkretnych przykładów dotyczących problemów z nabyciem praw do tekstu literackiego, różnic w zapisach w umowach dotyczących kontynuacji adaptacji książki czy komiksu. Zainteresowanie wzbudziły kwestie nabywania praw na określony czas, prawa do prywatności, ochrony dobrego imienia i kultu pamięci po osobie zmarłej. Kończąc Alicja Grawon-Jaksik przypomniała, o czym warto pamiętać podpisując umowy. Kluczowe są strony, przedmiot, kto dysponuje prawami do prac literackich oraz jak został określony harmonogram pracy nad filmem i określonymi jego etapami. Podstawową zasadą, obowiązującą nie tylko w świecie filmowym, jest uważne przeczytanie dokumentu prawnego przed jego podpisaniem.

Wykład Alicji Grawon-Jaksik, fot. Transatlantyk


W dalszej części dnia o developmencie międzynarodowym interesująco rozprawiał Mariusz Włodarski. Po 5 latach w łódzkim Opus Film z trójką przyjaciół założył własną firmę producencką Lava Films. Włodarski jest producentem „21xNowy Jork” Piotra Stasika, nagradzanego filmu dyplomowanego w reżyserii Magnusa von Horna "Bez śniegu" oraz jego pełnometrażowego fabularnego debiutu pt. „Intruz”. To on był jednym z przypadków rozpatrywanych przez producenta podczas wykładu. Włodarski zrekonstruował kolejne etapy rozwoju projektu dotyczące rozwoju scenariusza i pozyskiwania funduszy na film. Zwrócił uwagę na potrzebę stworzenia dobrego wizerunku reżysera i filmu na wczesnym etapie developmentu poprzez produkcje teasera, moodboardu i obecności na warsztatach dla producentów i scenarzystów. Kolejnym przykładem była niezrealizowana pełnometrażowa „Wooma”. Projekt miał być bajkową opowieścią o potędze uczuć, dziwnych i strasznych tajemnicach, ubraną w formę pełnego akcji humorystycznego thrillera familijnego. Długotrwały proces pozyskiwania finansowania filmu nie doprowadził do szczęśliwego finału. Pomimo wszelkich starań i pozyskania dużej części budżetu producent musiał zrezygnować z realizacji filmu. To lekcja, która mogła wiele uświadomić młodym producentom.

Uczestnicy warsztatów, fot. Transatlantyk


 

Transatlantyk nie może płynąć bez Lodołamacza. Festiwal z roku na rok umacnia sekcję branżową stając się idealnym miejscem do przełamywania pierwszych lodów między producentami i reżyserami. To istotna możliwość spotkania przedstawicieli młodej branży filmowej i konfrontacji z bardziej doświadczonymi koleżankami i kolegami.


Marcin Radomski / artykuł redakcyjny  19 lipca 2019 14:32
Scroll