Baza / Produkcja
Baza / Produkcja
Programy wspierania developmentu i scenariusza: PISF
Polski Instytut Sztuki Filmowej udziela dofinansowania na stypendia scenariuszowe oraz rozwój projektu w ramach czterech priorytetów programu „Produkcja Filmowa”.
W ramach developmentu polscy przedstawiciele branży filmowej mogą korzystać ze środków krajowych, a także zagranicznych. Podstawowym źródłem dofinansowania developmentu w kraju jest:

1. Polski Instytut Sztuki Filmowej (PISF):  Program „Produkcja Filmowa”.

Polski Instytut Sztuki Filmowej udziela dofinansowania na stypendia scenariuszowe oraz rozwój projektu w ramach I i II Priorytetu PO Produkcja Filmowa.
Beneficjentami w I Priorytecie są scenarzyści, natomiast w II producenci filmowi.




O stypendium scenariuszowe
nie mogą ubiegać się debiutujący scenarzyści bez dorobku literackiego lub filmowego. Stypendium jest udzielane scenarzyście, piszącemu dzieło nowatorskie, będące wytworem jego własnej twórczości. Nie można ubiegać się o  stypendium na napisanie scenariusza, który będzie adaptacją innego już istniejącego dzieła. Dopuszczalnym wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy scenarzysta jest jednocześnie autorem dzieła, jakie ma być przedmiotem adaptacji i jednocześnie wyłącznym właścicielem autorskich praw majątkowych do tego dzieła.

Stypendium scenariuszowe podlega zwrotowi w całości w terminie 14 dni od dnia zbycia przez stypendystę autorskich praw majątkowych do scenariusza na rzecz producenta filmowego lub innej osoby. Dotyczy to również zbycia praw do scenariusza w zakresie innym niż wyprodukowanie filmu i jego eksploatacja. Jeśli scenarzysta otrzymał dwa kolejne stypendia i żaden ze scenariuszy nie został zakupiony przez producenta, scenarzysta traci na dwa lata prawo do ubiegania się o stypendium. Okres dwóch lat licząc od ukończenia ostatniego stypendium scenariuszowego (tj. od daty formalnej akceptacji scenariusza w PISF). Scenarzyści, którzy otrzymali nagrodę za najlepszy scenariusz na FPFF w Gdyni, po pozytywnym przejściu wszystkich procedur kwalifikacyjnych otrzymują stypendium w pierwszej kolejności.

Stypendium będzie wypłacane w ratach:
1.60% dotacji - po podpisaniu przez stypendystę umowy z PISF;
2.30% dotacji - po złożeniu w PISF scenariusza wraz z recenzją przyszłego reżysera lub producenta;
3.10% dotacji - po formalnej akceptacji scenariusza w PISF.

W ramach rozwoju projektu filmowego producent może aplikować o  dofinansowanie adaptacji utworu literackiego, jednakże tylko pod warunkiem udokumentowania, że skutecznie nabył prawa do wykorzystania pierwowzoru do napisania adaptacji i wykorzystania jej do ewentualnej produkcji i eksploatacji filmu.

Dofinansowanie przyznane na rozwój projektu będzie wypłacane w ratach:

1.60% dotacji - po podpisaniu umowy,
2.30% dotacji - po złożeniu scenariusza i oświadczenia o wykonaniu części zadania będącego przedmiotem umowy zawartej z PISF oraz po rozliczeniu I raty dotacji,
3.10% dotacji - po rozliczeniu zadania będącego przedmiotem umowy zawartej z PISF i złożeniu poprawnego pod względem formalnym i  rachunkowym wniosku o dofinansowanie produkcji przygotowanego w  ramach rozwoju projektu filmu.

Po otrzymaniu dotacji na produkcję filmową, producent zwraca dotację otrzymaną na rozwój projektu przy wypłacie I raty dotacji przyznanej na produkcję. Producenci, którzy nie otrzymali dotacji na etapie rozwoju projektu, mają prawo umieścić w planowanych kosztach produkcji filmu koszty poniesione na etapie rozwoju projektu, ale nie mogą ich rozliczać z dotacji przyznanej na produkcję filmu. Jeżeli producent ma w realizacji dwa projekty w stadium rozwoju (z dofinansowaniem PISF), nie może składać wniosku na kolejny projekt. Prace nad rozwojem projektu nie mogą trwać dłużej niż dwa lata. Odstępstwo od tej reguły jest możliwie jedynie w  szczególnych przypadkach, po uzyskaniu zgody Dyrektora PISF. Zgodę na powyższe producent powinien uzyskać nie później niż miesiąc przed upływem terminu zakończenia prac, ustalonego w umowie. Jeżeli producent skorzysta dwa razy z rzędu z dofinansowania na rozwój projektu i ani jeden z tych projektów nie rozpocznie produkcji (tj. zdjęć do filmu) w ciągu dwóch lat od złożenia i zaakceptowania w PISF Raportu końcowego z wykorzystania dotacji na rozwój ostatniego z dofinansowanych projektów, producent traci na dwa lata prawo do ubiegania się o dofinansowanie rozwoju projektu w  PISF. Jeżeli w ciągu dwóch lat od daty zaakceptowania przez PISF Raportu końcowego z wykorzystania dotacji na rozwój projektu producent nie złoży wniosku o dofinansowanie produkcji rozwijanego projektu, III rata dotacji na rozwój tego projektu nie będzie przekazana.

2. Polski Instytut Sztuki Filmowej: Fundusz „Co-Developmentowy”

Producenci z Polski i z Niemiec mogą składać wnioski o dofinansowanie rozwoju projektów filmowych także w ramach Polsko-Niemieckiego Funduszu Co-Developmentowego.
Utworzony przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Medienboard Berlin-Brandenburg GmbH i Mitteldeutsche Medienfoerderung GmbH Fundusz Co-Developmentowy umożliwia polskim i niemieckim koproducentom podjęcie współpracy już w fazie rozwoju projektu.
  Z funduszu mogą być dofinansowane projekty rozwoju pełnometrażowego filmu fabularnego, filmu animowanego i twórczego filmu dokumentalnego. Projekt musi posiadać wartość artystyczną i wykazywać potencjał potrzebny do zdobycia widowni europejskiej, a przynajmniej widowni w Polsce i w Niemczech. Projekty filmów telewizyjnych mogą otrzymać wsparcie tylko w wyjątkowych przypadkach.
Dofinansowanie udzielane jest w formie nieoprocentowanej pożyczki. Maksymalna wysokość pożyczki wynosi z reguły 30.000 euro. Warunkiem złożenia wniosku o dofinansowanie rozwoju projektu filmowego jest zawarcie umowy o co-developmencie przez co najmniej jednego producenta polskiego z co najmniej jednym producentem z Niemiec z regionu, w którym działa MDM i Medienboard. Zespół koproducentów powinien zapewnić profesjonalną produkcję projektowanego filmu.
oprac. Alicja Grawon  3 października 2011 10:40
Scroll