Baza / Prawo i finanse
Baza / Prawo i finanse
Krajowe fundusze i programy wspierające produkcje filmów
Polski sektor audiowizualny może liczyć na wsparcie finansowe w realizacji projektów w ramach różnych środków publicznych. Do głównych źródeł finansowania należą:
1. Polski Instytut Sztuki filmowej: Program operacyjny „Produkcja Filmowa”.
Od 2012 roku Program Operacyjny Produkcja Filmowa realizowany jest poprzez pięć priorytetów:
Priorytet I. Stypendia scenariuszowe filmów:
• Autorskich
• O tematyce historycznej
• Dla młodego widza i widowni familijnej
• O znaczącym potencjalne frekwencyjnym
Priorytet II. Rozwój projektu filmów:
• Autorskich
• O tematyce historycznej
• Dla młodego widza i widowni familijnej
Priorytet III. Produkcja filmów fabularnych:
• Autorskich
• O tematyce historycznej
• Dla młodego widza i widowni familijnej
• O znaczącym potencjalne frekwencyjnym
Priorytet IV. Produkcja filmów dokumentalnych:
• Autorskich
• O tematyce historycznej
Priorytet V. Produkcja filmów animowanych:
• Autorskich
• O tematyce historycznej
• Dla młodego widza i widowni familijnej
• O znaczącym potencjalne frekwencyjnym
Beneficjentami powyższych Programów Operacyjnych są scenarzyści (w przypadku Priorytetu I) oraz producenci (w przypadku priorytetów II-V).
Od roku 2012 zmienia się system przyjmowania wniosków i ich oceny przez wybranych ekspertów. Według nowych zasad wnioskodawca wskazuje na metryce wniosku komisję ekspercką pierwszego i drugiego wyboru, do której chce przekazać wniosek do oceny. Ustalone zostały limity liczby wniosków przypadających na jedną komisję ekspercką i po wyczerpaniu tych limitów wniosek trafia do komisji drugiego wyboru. W sytuacji kiedy obie komisje wyczerpały swoje limity wnioskodawca może zdecydować się na przeniesienie wniosku do kolejnej sesji lub do następnej wolnej komisji. W przypadku przeniesienia wniosku do kolejnej sesji ma on pierwszeństwo w stosunku do innych składanych projektów.
Szczegółowe informacje na temat nowych zasad oceny wniosków można znaleźć na stronie www.pisf.pl
O kolejności oceny wniosków decyduje nadany przez PISF numer rejestracyjny podczas formalnego przyjęcia wniosku.
Zmienione zostały także dopuszczalne ilości wniosków składane w ramach jednej sesji.
Od 2012 roku scenarzysta będzie miał prawo złożyć tylko jeden wniosek w ramach Priorytetu I. Nie będzie mógł także ubiegać się o stypendium, jeżeli poprzedni wniosek czeka na decyzję Dyrektora PISF.
Producenci natomiast będą mogli złożyć maksymalnie cztery wnioski w ramach jednej sesji, z tym, że:
• w zakresie priorytetu II – cztery wnioski (włącznie z wnioskami oczekującymi na decyzję z poprzedniej sesji)
• w zakresie Priorytetu III, IV, V – dwa wnioski (włącznie z wnioskami oczekującymi na decyzję z poprzedniej sesji)
Jeżeli producent chce złożyć dodatkowy wniosek (poza ustalonym limitem) zobowiązany jest do pokrycia kosztów I etapu oceny eksperckiej.
W związku z nowymi Programami Operacyjnymi PISF oraz wprowadzeniem nowego systemu oceny wniosków bardzo ważne jest zapoznanie się z poszczególnymi definicjami wyrażeń stosowanych w opisie PO Produkcja Filmowa.
Zasady ogólne dotyczące wniosku o dofinansowanie pozostały w większości niezmienione.
W ramach dofinansowania w Produkcji Filmowej można ubiegać się o wsparcie
w wysokości 50% planowanych kosztów przedsięwzięcia, uwzględniając określone limity kwotowe poszczególnych priorytetów. Projekty „o charakterze trudnym” mogą aplikować o wyższe dofinansowanie, tj. do wysokości 70% planowanego budżetu.
W przypadku koprodukcji międzynarodowych istnieją dodatkowe obostrzenia odnoszące się do dorobku producenta polskiego czy wysokości jego wkładu
w koprodukcje. I tak w przypadku dwustronnej koprodukcji międzynarodowej rozpatrywane będą wnioski o dofinansowanie przy minimum 20% udziale strony polskiej, natomiast w przypadku koprodukcji wielostronnej udział polskiego partnera wynosić musi co najmniej 10%, a dodatkowo w obu przypadkach 80% dotacji PISF powinno zostać wydane na terenie Polski.
Składając wniosek o dofinansowanie w zakresie produkcji filmowej producent zobowiązany jest wnieść wkład własny w wysokości 5% planowanego kosztu przedsięwzięcia. Wkład ten może mieć charakter finansowy lub finansowo-rzeczowy (w przypadku rzeczowego istnieją dodatkowe rygory % w odniesieniu do całości wkładu własnego producenta).
Wszelkie bardziej szczegółowe informacje znajdują się w opisie Programów Operacyjnych Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej zatwierdzonym przez Radę PISF 28 września 2010 roku.
http://www.pisf.pl/pl/kinematografia/news/programy-operacyjne-pisf-na-rok-2012
www.pisf.pl
Od 2012 roku Program Operacyjny Produkcja Filmowa realizowany jest poprzez pięć priorytetów:
Priorytet I. Stypendia scenariuszowe filmów:
• Autorskich
• O tematyce historycznej
• Dla młodego widza i widowni familijnej
• O znaczącym potencjalne frekwencyjnym
Priorytet II. Rozwój projektu filmów:
• Autorskich
• O tematyce historycznej
• Dla młodego widza i widowni familijnej
Priorytet III. Produkcja filmów fabularnych:
• Autorskich
• O tematyce historycznej
• Dla młodego widza i widowni familijnej
• O znaczącym potencjalne frekwencyjnym
Priorytet IV. Produkcja filmów dokumentalnych:
• Autorskich
• O tematyce historycznej
Priorytet V. Produkcja filmów animowanych:
• Autorskich
• O tematyce historycznej
• Dla młodego widza i widowni familijnej
• O znaczącym potencjalne frekwencyjnym
Beneficjentami powyższych Programów Operacyjnych są scenarzyści (w przypadku Priorytetu I) oraz producenci (w przypadku priorytetów II-V).
Od roku 2012 zmienia się system przyjmowania wniosków i ich oceny przez wybranych ekspertów. Według nowych zasad wnioskodawca wskazuje na metryce wniosku komisję ekspercką pierwszego i drugiego wyboru, do której chce przekazać wniosek do oceny. Ustalone zostały limity liczby wniosków przypadających na jedną komisję ekspercką i po wyczerpaniu tych limitów wniosek trafia do komisji drugiego wyboru. W sytuacji kiedy obie komisje wyczerpały swoje limity wnioskodawca może zdecydować się na przeniesienie wniosku do kolejnej sesji lub do następnej wolnej komisji. W przypadku przeniesienia wniosku do kolejnej sesji ma on pierwszeństwo w stosunku do innych składanych projektów.
Szczegółowe informacje na temat nowych zasad oceny wniosków można znaleźć na stronie www.pisf.pl
O kolejności oceny wniosków decyduje nadany przez PISF numer rejestracyjny podczas formalnego przyjęcia wniosku.
Zmienione zostały także dopuszczalne ilości wniosków składane w ramach jednej sesji.
Od 2012 roku scenarzysta będzie miał prawo złożyć tylko jeden wniosek w ramach Priorytetu I. Nie będzie mógł także ubiegać się o stypendium, jeżeli poprzedni wniosek czeka na decyzję Dyrektora PISF.
Producenci natomiast będą mogli złożyć maksymalnie cztery wnioski w ramach jednej sesji, z tym, że:
• w zakresie priorytetu II – cztery wnioski (włącznie z wnioskami oczekującymi na decyzję z poprzedniej sesji)
• w zakresie Priorytetu III, IV, V – dwa wnioski (włącznie z wnioskami oczekującymi na decyzję z poprzedniej sesji)
Jeżeli producent chce złożyć dodatkowy wniosek (poza ustalonym limitem) zobowiązany jest do pokrycia kosztów I etapu oceny eksperckiej.
W związku z nowymi Programami Operacyjnymi PISF oraz wprowadzeniem nowego systemu oceny wniosków bardzo ważne jest zapoznanie się z poszczególnymi definicjami wyrażeń stosowanych w opisie PO Produkcja Filmowa.
Zasady ogólne dotyczące wniosku o dofinansowanie pozostały w większości niezmienione.
W ramach dofinansowania w Produkcji Filmowej można ubiegać się o wsparcie
w wysokości 50% planowanych kosztów przedsięwzięcia, uwzględniając określone limity kwotowe poszczególnych priorytetów. Projekty „o charakterze trudnym” mogą aplikować o wyższe dofinansowanie, tj. do wysokości 70% planowanego budżetu.
W przypadku koprodukcji międzynarodowych istnieją dodatkowe obostrzenia odnoszące się do dorobku producenta polskiego czy wysokości jego wkładu
w koprodukcje. I tak w przypadku dwustronnej koprodukcji międzynarodowej rozpatrywane będą wnioski o dofinansowanie przy minimum 20% udziale strony polskiej, natomiast w przypadku koprodukcji wielostronnej udział polskiego partnera wynosić musi co najmniej 10%, a dodatkowo w obu przypadkach 80% dotacji PISF powinno zostać wydane na terenie Polski.
Składając wniosek o dofinansowanie w zakresie produkcji filmowej producent zobowiązany jest wnieść wkład własny w wysokości 5% planowanego kosztu przedsięwzięcia. Wkład ten może mieć charakter finansowy lub finansowo-rzeczowy (w przypadku rzeczowego istnieją dodatkowe rygory % w odniesieniu do całości wkładu własnego producenta).
Wszelkie bardziej szczegółowe informacje znajdują się w opisie Programów Operacyjnych Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej zatwierdzonym przez Radę PISF 28 września 2010 roku.
http://www.pisf.pl/pl/kinematografia/news/programy-operacyjne-pisf-na-rok-2012
www.pisf.pl
oprac. Alicja Grawon 30 września 2011 17:23
Pozostałe