Baza / Prawo i finanse
Baza / Prawo i finanse
Krajowe fundusze i programy wspierające produkcje filmów
Polski sektor audiowizualny może liczyć na wsparcie finansowe w realizacji projektów w ramach różnych środków publicznych. Do głównych źródeł finansowania należą:
1. Polski Instytut Sztuki filmowej: Program operacyjny „Produkcja Filmowa”.

Od 2012 roku Program Operacyjny Produkcja Filmowa realizowany jest poprzez pięć priorytetów:

Priorytet I. Stypendia scenariuszowe filmów:

•    Autorskich
•    O tematyce historycznej
•    Dla młodego widza i widowni familijnej
•    O znaczącym potencjalne frekwencyjnym

Priorytet II. Rozwój projektu filmów:
•    Autorskich
•    O tematyce historycznej
•    Dla młodego widza i widowni familijnej

Priorytet III. Produkcja filmów fabularnych:
•    Autorskich
•    O tematyce historycznej
•    Dla młodego widza i widowni familijnej
•    O znaczącym potencjalne frekwencyjnym

Priorytet IV. Produkcja filmów dokumentalnych:
•    Autorskich
•    O tematyce historycznej

Priorytet V. Produkcja filmów animowanych:
•    Autorskich
•    O tematyce historycznej
•    Dla młodego widza i widowni familijnej
•    O znaczącym potencjalne frekwencyjnym

Beneficjentami powyższych Programów Operacyjnych są scenarzyści (w przypadku Priorytetu I) oraz producenci (w przypadku priorytetów II-V).

Od roku 2012 zmienia się system przyjmowania wniosków i ich oceny przez wybranych ekspertów. Według nowych zasad wnioskodawca wskazuje na metryce wniosku komisję ekspercką pierwszego i drugiego wyboru, do której chce przekazać wniosek do oceny. Ustalone zostały limity liczby wniosków przypadających na jedną komisję ekspercką i po wyczerpaniu tych limitów wniosek trafia do komisji drugiego wyboru. W sytuacji  kiedy obie komisje wyczerpały swoje limity wnioskodawca może zdecydować się na przeniesienie wniosku do kolejnej sesji lub do następnej wolnej komisji. W przypadku przeniesienia wniosku do kolejnej sesji ma on pierwszeństwo w stosunku do innych składanych projektów.

Szczegółowe informacje na temat nowych zasad oceny wniosków można znaleźć na stronie www.pisf.pl
O kolejności oceny wniosków decyduje nadany przez PISF numer rejestracyjny podczas formalnego przyjęcia wniosku.

Zmienione zostały także dopuszczalne ilości wniosków składane w ramach jednej sesji.

Od 2012 roku scenarzysta będzie miał prawo złożyć tylko jeden wniosek w ramach Priorytetu I. Nie będzie mógł także ubiegać się o stypendium, jeżeli poprzedni wniosek czeka na decyzję Dyrektora PISF.

Producenci natomiast będą mogli złożyć maksymalnie cztery wnioski w ramach jednej sesji, z tym, że:

•    w zakresie priorytetu II – cztery wnioski (włącznie z wnioskami oczekującymi na decyzję z poprzedniej sesji)
•    w zakresie Priorytetu III, IV, V – dwa wnioski (włącznie z wnioskami oczekującymi na decyzję z poprzedniej sesji)

Jeżeli producent chce złożyć dodatkowy wniosek (poza ustalonym limitem) zobowiązany jest do pokrycia kosztów I etapu oceny eksperckiej.

W związku z nowymi Programami Operacyjnymi PISF oraz wprowadzeniem nowego systemu oceny wniosków bardzo ważne jest zapoznanie się z poszczególnymi definicjami wyrażeń stosowanych w opisie PO Produkcja Filmowa.

Zasady ogólne dotyczące wniosku o dofinansowanie pozostały w większości niezmienione.

W ramach dofinansowania w Produkcji Filmowej można ubiegać się o wsparcie
w wysokości 50% planowanych kosztów przedsięwzięcia, uwzględniając określone limity kwotowe poszczególnych priorytetów. Projekty „o charakterze trudnym” mogą aplikować o wyższe dofinansowanie, tj. do wysokości 70% planowanego budżetu.

W przypadku koprodukcji międzynarodowych istnieją dodatkowe obostrzenia odnoszące się do dorobku producenta polskiego czy wysokości jego wkładu
w koprodukcje. I tak w przypadku dwustronnej koprodukcji międzynarodowej rozpatrywane będą wnioski o dofinansowanie przy minimum 20% udziale strony polskiej, natomiast w przypadku koprodukcji wielostronnej udział polskiego partnera wynosić musi co najmniej 10%, a dodatkowo w obu przypadkach 80% dotacji PISF powinno zostać wydane na terenie Polski.

Składając wniosek o dofinansowanie w zakresie produkcji filmowej producent zobowiązany jest wnieść wkład własny w wysokości 5% planowanego kosztu przedsięwzięcia. Wkład ten może mieć charakter finansowy lub finansowo-rzeczowy (w przypadku rzeczowego istnieją dodatkowe rygory % w odniesieniu do całości wkładu własnego producenta).

Wszelkie bardziej szczegółowe informacje znajdują się w opisie Programów Operacyjnych Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej zatwierdzonym przez Radę PISF 28 września 2010 roku.

http://www.pisf.pl/pl/kinematografia/news/programy-operacyjne-pisf-na-rok-2012

www.pisf.pl
oprac. Alicja Grawon  30 września 2011 17:23
Scroll