fot. materialy prasowe
Balet Dracula, pokaz filmu i koncert muzyki Wojciecha Kilara
Po wielkim sukcesie z West Australian Ballet w Perth, spektakularna produkcja Krzysztofa Pastora z muzyką Wojciecha Kilara wreszcie na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego. 
Z kolei w Kinie Kultura zaplanowano pokaz filmu "Drakula" Francisa Forda Coppoli z muzyka Wojciecha Kilara. SFP jest patronem wydarzenia.
25 kwietnia Kino Kultura zaprasza na pokaz filmu "Drakula"  – horror z 1992 roku, w reżyserii Francisa Forda Coppoli na podstawie powieści Brama Stokera o tym samym tytule. Wielką rolę w filmie Coppoli odgrywa też muzyka Wojciecha Kilara, który napisał jedną z najpiękniejszych ścieżek dźwiękowych w historii kina, wielokrotnie cytowaną przez innych twórców (np. Alana Silvestriego w filmie "Van Helsing") i żyjącą też własnym życiem poza filmem. Przed pokazem filmu zaplanowana jest rozmowa z reżyserem Krzysztofem Zanussim, którą poprowadzi Grażyna Torbicka.


Poniedziałek, 25 kwietnia 2022
19:00 Rozmowa Grażyny Torbickiej z Krzysztofem Zanussim
19:30 Projekcja filmu „Drakula” Francisa Forda Coppoli z muzyką Wojciecha Kilara
Kino Kultura w Warszawie (na pokaz obowiązują bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie kina)

Przed polską premierą, jako preludium do baletu Dracula orkiestra TW-ON pod batutą Patricka Fournilllier zaprezentuje publiczności szerokie spektrum muzyki Wojciecha Kilara. Artysta był przede wszystkim kompozytorem muzyki klasycznej i pianistą, autorem ponad 50 utworów, wśród których znalazło się pięć symfonii, poematy symfoniczne, koncerty instrumentalne oraz dzieła chóralne i kameralne. Skomponował także muzykę do ponad 170 filmów, w tym wielkich produkcji hollywoodzkich.



Ponieważ na warstwę muzyczną baletu Dracula w choreografii Krzysztofa Pastora składają się głównie utwory napisane przez Wojciecha Kilara na potrzeby filmu, widzowie będą mieli okazję spojrzeć również na czysto klasyczne oblicze twórczości kompozytora: poemat symfoniczny Kościelec 1909 skomponowany w 1976 roku na cześć Mieczysława Karłowicza, zmarłego tragicznie pod lawiną na górze Kościelec 8 lutego 1909 roku; I Koncert fortepianowy z 1997 roku z Januszem Olejniczakiem jako solistą; V Symfonię „Adwentową” napisaną w 2007 roku. Każde z tych trzech wielkich dzieł pochodzi z innego okresu twórczości kompozytora. Każde reprezentuje także inne ważne źródło inspiracji, z którego czerpał artysta. W Kościelcu odnajdujemy jego głęboką fascynację Podhalem oraz tradycjami muzycznymi regionu, Koncert fortepianowyto synteza własnych umiejętności fortepianowych Kilara i jego wiedzy na temat instrumentu, zaś Symfonia Adwentowa na chór i orkiestrę daje wgląd w głęboką religijność artysty i jego oddanie muzyce sakralnej.

Krzysztof Pastor, fot. Piotr Leczkowski

Wojciech Kilar - koncert symfoniczny
24 kwietnia 2022 r, godz. 18.00
Chór i Orkiestra oraz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

Postać wampira, bladego arystokraty w czarnej pelerynie, obdarzonego demoniczną seksualnością, pojawiła się po raz pierwszy w opowiadaniu Wampir Johna Williama Polidoriego (1819), wielkiego wielbiciela lorda George’u Byrona, romantycznego artysty i podróżnika. Taki właśnie portret wzorowany na Byronie wszedł w XX w. do popkultury za sprawą licznych filmowych adaptacji. Wampir z powieści Irlandczyka Brama Stokera, tytułowy hrabia Dracula, luźno tylko związany z historyczną postacią średniowiecznego hospodara wołoskiego Włada III Palownika, miał nieco inną powierzchowność i nosił długi biały wąs. Najbardziej przerażającą postać wampira, mężczyzny przypominającego nietoperza, o nagiej czaszce, z ostrymi zębami i krogulczymi palcami stworzył już w 1922 roku, niemiecki reżyser Friedrich Murnau, twórca Nosferatu – symfonii grozy, którego śladem ponad pół wieku później podążył Werner Herzog, reżyserując film Nosferatu wampir (1979).

Krzysztof Pastor z librecistą Pawłem Chynowskim powrócili do pierwowzoru pięknego arystokraty, znanego z oscarowej ekranizacji z 1992 roku w reżyserii Francisa Forda Coppoli i muzyką Wojciecha Kilara, smukłego bruneta z długimi włosami, prześladowanego przez groźne fatum, które zdjąć z niego może tylko miłość. W Draculi starałem się znaleźć sposób na odejście od typowego kontekstu gotyckiego. Chciałem zrobić coś romantycznego. (…) Właśnie dlatego wybrałem muzykę Wojciecha Kilara. (Krzysztof Pastor La Vie)

.

Dracula w choreografii Pastora to wzruszający kostiumowy spektakl o miłości, której nie pokona nawet śmierć. Tytułowy hrabia idzie na wojnę i walczy na niej dzielnie. Gdy jego żona Elizabeta dostaje fałszywą wiadomość o jego śmierci, zabija się. Dumny biskup odmawia pochówku, a wtedy zrozpaczony Dracula zabija go, dostaje się w szpony zła i zamienia się starca. Po latach wyjeżdża do Londynu. Tam odbywa się wspaniała scena balu z muzyką z filmu Trędowata. Dracula spotyka tam dziewczynę o imieniu Mina, niepokojąco podobną do jego zmarłej ukochanej żony. Właśnie ona pomoże nieszczęśnikowi uwolnić się od zła, a on, by ją chronić, złoży ofiarę z własnego życia.

Draculę Krzysztofa Pastora nominowano do prestiżowych Helpmann Awards w kategorii „Najlepszy balet” i trzykrotnie nagrodzono w konkursie Performing Arts WA Awards – za „najlepsze nowe dzieło taneczne” oraz za kostiumy i aranżację muzyczną. Kolejne realizacje odbyły się w we wrześniu 2021 roku w Rydze oraz w listopadzie 2021 roku w australijskim Brisbane. W polskiej wersji przedstawienia zobaczymy czołowych solistów i niemal cały zespół Polskiego Baletu Narodowego. 



DRACULA

Premiera polska: 28 kwietnia, godz. 19.00. Kolejne spektakle: 29 i 30 kwietnia oraz 19, 20, 21, 22 maja 2022 r.
 Polski Balet Narodowy i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
MR / Teatr Wielki - Opera Narodowa   19 kwietnia 2022 13:15
Scroll