W trakcie tej edycji Animated in Poland przedstawionych zostało pięć projektów, w większości zrealizowanych przez studentów. Na jakie nowe animacje możemy więc czekać w najbliższych miesiącach?
WYSZŁA Z BRZEGÓW
Reżyseria: Sofya Nabok, produkcja: Anna Mroczek, Likaon
Animacja urodzonej w Rosji,
wychowanej na Białorusi i wykształconej w Polsce – w Szkole Filmowej w Łodzi – reżyserki
Sofyi Nabok rozgrywa się w rytm tradycyjnej pieśni ludowej, przedstawionej we
współczesnej aranżacji popularnego na Wschodzie zespołu.
Bohaterkami filmu są trzy siostry, które
w Noc Kupały idą nad rzekę. Jedna z nich wpada do wody.. – Od zawsze fascynował
mnie folklor i kultura ludowa, ludowe pieśni. Jedna z nich, która będzie
melodią przewodnią filmu, zainspirowała mnie do jego realizacji – mówiła w
Krakowie młoda autorka. Sama wykonała całą animację – w technice soli na szkle.
– Łączę formę z muzyką – podkreśla. – W tej pieśni łączy się moje polskie
doświadczenie, wychowanie na Białorusi i rosyjskie korzenie.
Film otrzymał wsparcie PISF-u i Szkoły Filmowej w Łodzi. Poszukiwane jest zainteresowanie festiwali i agentów sprzedaży.
KAPRYSIA
Reżyseria: Betina Bożek, produkcja: Studio
Filmu Animowanego ASP Kraków
Nad swoim nowym filmem pracuje
autorka uznanej już animacji „O Jezu” – Betina Bożek. Autorka sięga po animację
rysunkową. – To wyjątkowa technika, która nadaje pracy oryginalny charakter –
mówiła w Krakowie.
Akcja filmu rozgrywać się na planecie
o nazwie Kaprysia. – Wszystko, co się na niej dzieje jest chaotyczne, zmienia
swoje właściwości i kształty – w zależności od kaprysów – wyjaśniała reżyserka.
– W moim życiu wyobraźnia zawsze była bardzo ważna. Traktowałam ją na równi z
tym, co realne. Dlatego postanowiłam zrealizować ten film – w taki właśnie
sposób czasem widzę świat.
Film ma trwać około 8 minut. Ręczne rysunki kolorowane są komputerowo. Dzieło ma wsparcie PISF i ASP. Twórcy chcą zwrócić uwagę międzynarodowych festiwali i agentów sprzedaży.
MÓJ FRANCISZEK
Reżyseria: Katarzyna K. Pieróg, produkcja: Uniwersytet Artystyczny
w Poznaniu
Z bardzo osobistym projektem do
Krakowa przyjechała Katarzyna K. Pieróg. W trwającym cztery i pół minuty filmie
artystka opowiada o swoim dziadku Franciszku. – Dziadek był niezmiernie dla
mnie ważną postacią. Tym filmem chcę uczcić jego pamięć, poradzić sobie z jego
śmiercią i przedstawić jego osobę innym. Był dla mnie zawsze uosobieniem wiedzy
i szczerości – mówiła w czasie pitchingu reżyserka, która samodzielnie wykonała
całą animację.
Animacja ma łączyć to, co obiektywne,
z tym, co subiektywne, poezję i dokument. – Pojawiają się również proste
metafory, a w warstwie dźwiękowej głos mojej babci – dodawała Katarzyna K.
Pieróg.
Produkcja poszukuje dystrybutora i
zainteresowania festiwali.
Animated on Poland, fot. Agnieszka Fiejka.
RED LIGHT TRAIN
Reżyseria: Alicja Kot, produkcja. Studio Filmu Animowanego ASP Kraków
Alicja Kot, której poprzedni film –
„Łuska” – zakwalifikował się w 2017 roku do Konkursu Polskiego 57. Krakowskiego
Festiwalu Filmowego – przedstawiła na pitchingu swój kolejny projekt: „Red
Light Train”.
- To miłosna opowieść, przy której
realizacji korzystam z litografii, którą również zajmuję się jako graficzka. Z
tej formy korzysta też David Lynch – zaczęła swoje wystąpienie. Akcja rozgrywać
się będzie w pociągu, który jedzie do Paryża. – Wewnątrz jadą same zakochane pary
– do miasta miłości. Ale główna bohaterka, stewardessa, jest samotna – nie ma
ani przyjaciół, ani drugiej połówki. Przechodząc z wózkiem z poczęstunkiem
przez kolejne wagony poniekąd narusza prywatność kochanków – kontynuowała
prezentację Alicja Kot.
Sam pociąg, co podkreślała autorka,
ma być odrębnym bohaterem opowieści. Wizualnie świat zbudowany zostanie na
zasadzie kontrastów: zimnego zewnętrznego świata oraz ciepłej, wypełnionej
czerwienią przestrzeni wewnętrznej. Całości towarzyszyć ma romantyczna muzyka.
Film ma już dofinansowanie PISFu oraz
ASP. Poszukiwane są festiwale, agenci sprzedaży i dystrybutorzy.
ŁOWY
Reżyseria: Mateusz Jarmulski, produkcja. Animoon sp. z o.o.
Absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi, który wcześniej zrealizował m.in. animacje „Łyżka” i „Przewodnik” i pracował także przy „Świtezi”, przedstawił w Krakowie swój autorski film skierowany do dorosłych widzów. Bohaterem jest samotny chłopiec, który spędza wakacje w niewielkim miasteczku. – Bawi się w Indian, a jednocześnie nagrywa wszystko to, co widzi i czego doświadcza w czasie włóczęgi – mówił Mateusz Jarmulski. – W trakcie powrotu z jednego ze spacerów natrafia na czaszkę zwierzęcia – znalezisko przeraża go i jednocześnie fascynuje.
To dopiero początek przygody i
opowieści. – Sam dorastałem w małym miasteczku na północy Polski. Wszystko, co
pojawi się w filmie ma swoje korzenie w rzeczywistości. Jej przekształcenie
było jednym z większych wyzwań tego filmu – mówił twórca, podsumowując, że jego
animacja będzie historią o „pierwszym doświadczeniu, dorastaniu, pełną wątków
osobistych i emocjonalnym obrazem przeszłości”. Trwać ma 9 minut. Prace powinny
zostać skończone pod koniec lipca. Całości towarzyszyć ma eksperymentalna
muzyka.
Również w tym przypadku poszukiwane
jest zainteresowanie festiwali i dystrybutorów.
Pitching został poprzedzony intensywnym warsztatem przygotowawczym, który poprowadził Wim Vanacker – szef sekcji scenariuszowej NISI MASA oraz European Short Pitch – jednego z najważniejszych pitchingów dla filmów krótkometrażowych w Europie.
NAGRODY
Po prezentacji, przed sesją spotkań
one-on-one, ogłoszeni zostali laureaci nagród. Studio Sound Mind, prowadzone
przez Michała Fojcika, bon na 10-dniową postprodukcję dźwięku przyznało animacji
„Kaprysia” Betiny Bożek.
Z kolei ufundowane przez Centrum Technologii Audiowizualnej (CeTA) Wyróżnienie Specjalne w formie 60 000 PLN wkładu niepieniężnego (aportu rzeczowego) w produkcję filmu – przyznane zostało animacji „Red Light Train” Alicji Kot. Nagroda ta na Animated in Poland przyznana została po raz pierwszy, zrealizowana będzie w Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA we Wrocławiu.
Sound Mind to studio postprodukcji dźwięku, założone przez Michała Fojcika MPSE dźwiękowca z kilkunastoletnim stażem. W latach 2011-2015 był związany z Alvernia Studios gdzie pracował jako sound designer oraz szef działu postprodukcji dźwięku. Jest członkiem amerykańskiego stowarzyszenia Motion Picture Sound Editors, oraz Polskiej oraz Europejskiej Akademii Filmowej. Autor dźwięku do ponad 60 filmów fabularnych, animowanych i dokumentalnych m. in. Sztuka Kochania, Bogowie, Czerwony Pająk, 21xNY, Loving Vincent, Ziegenort, Do serca Twego, Lato 2014, XOXO Pocałunki i uściski. Pracował również przy produkcjach międzynarodowych Arbitrage (USA), Bhaag Milkha Bhaag (Indie), Balcanic I. Caine(Rumunia). W roku 2015 był nominowany do nagrody Polskiej Akademii Filmowej Orły w kategorii Najlepszy Dźwięk za film Bogowie. Ma na swoim koncie również udźwiękowienie kilku tysięcy reklam, produkcję dźwięku do radia, tv, multimediów oraz wielu ekspozycji muzealnych.
Centrum Technologii Audiowizualnych jest wyjątkową przestrzenią, w której technologia, kultura oraz sztuka łączą się, przenikają i uzupełniają. Synergia tych elementów i genius loci miejsca sprzyjają kreatywnym twórcom, którzy mają szansę urzeczywistniać tutaj oryginalne pomysły. CeTA to miejsce kompleksowe, umożliwiające realizację wszystkich etapów profesjonalnej produkcji filmowej i telewizyjnej. Tutaj wsparcie otrzymują zarówno doświadczeni, jak i początkujący twórcy, którzy dodatkowo mogą skorzystać z licznych warsztatów.
Przypomnijmy, że przed nami – na KFF Industry – kolejne pitchingi. W czwartek i piątek akredytowani goście mogą wziąć udział w prezentacjach Doc Lab Poland. Czekają na pitchingi dokumentów w fazie przygotowawczej i postprodukcyjnej.
W sobotę z kolei zapraszamy do Krakowa na Forum Dokumentu i Animacji SFP. Wieczorem poznamy laureatów festiwalu.