Monika Głowacka (ŁFC) na konferencji prasowej
fot. Łódź Film Commission
Łódź Film Commission podsumowuje 2014
„Rok 2014 przyniósł największy w historii polskiej i łódzkiej kinematografii sukces rodzimego kina. To także okres docenienia dzieł, które powstały w Łodzi, wprowadzenia kolejnych ulg i rabatów dla ekip filmowych oraz szeroka międzynarodowa promocja filmowej oferty miasta i regionu” - Łódź Film Commission w ten sposób podsumowuje mijający rok. Zamieszczamy podsumowanie przesłane przez komisję.
Działalność ŁFC

Łódź Film Commission to specjalna jednostka Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi powołana do współpracy z filmowcami. W mijającym roku wsparła około 20 projektów  (cztery z nich to koprodukcje międzynarodowe), w tym cztery filmy fabularne, cztery dokumentalne i pięć reklam komercyjnych i społecznych, a także teledyski, programy telewizyjne oraz inne projekty audiowizualne.

Największym łódzkim sukcesem była, zachwycająca widzów i krytyków na całym  świecie, „Ida” Pawła Pawlikowskiego. Film był dystrybuowany w ponad 50 państwach. Osiągnął sukces frekwencyjny i uznanie krytyków na całym świecie, czego potwierdzeniem jest szereg zdobytych nagród, począwszy od Złotych Lwów na Festiwalu w Gdyni, Złotej Żaby na Festiwalu Camerimage  w Bydgoszczy poprzez FIPRESCI w Toronto oraz statuetek w Londynie, Gijon, Atenach, Mińsku, San Francisco, Helsinkach, Zadarze, Limie, Wilnie i wielu innych. W ostatnich tygodniach film Pawła Pawlikowskiego wrócił z Rygi z pięcioma statuetkami Europejskiej Akademii Filmowej, a Parlament Europejski w Strasbourgu uhonorował „Idę” nagrodą LUX Prize przyznawaną dziełom, które rzucają nowe światło na wspólne europejskie wartości i skłaniają do debaty publicznej. „Ida” została nominowana do Złotych Globów w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny. W tej samej kategorii, film jest na skróconej liście dziewięciu kandydatów do Oscara. Nominację do statuetki otrzyma ostatecznie pięć dzieł, a „Ida” stawiana jest w roli głównego kandydata do nagrody. Takiego sukcesu polska, a zarazem łódzka, kinematografia jeszcze nie odniosła.


"Ida", materiały promocyjne

Podczas Festiwalu Filmowego w Gdyni, widzowie mieli okazję obejrzeć aż cztery produkcje, które powstawały na terenie Łodzi i były wspierane organizacyjnie przez Łódź Film Commission oraz zostały dofinansowane z Łódzkiego Funduszu Filmowego. W Konkursie Głównym najważniejszego polskiego przeglądu rodzimego kina znalazł się „Obywatel” Jerzego Stuhra, „Miasto 44” Jana Komasy, a także „Sąsiady” w reż. Grzegorza Królikiewicza. Niskobudżetowe „Małe Stłuczki” reżyserowane przez Aleksandrę Gowin i Ireneusza Grzyba pokazano w debiutującej na festiwalu sekcji „Inne spojrzenie”. 

W mijającym roku, Łódź była często wybierana na miejsce realizacji międzynarodowych projektów filmowych. Na Księżym Młynie powstawały zdjęcia do serialu telewizyjnego produkowanego przez BBC i TVP pt. „Dzwony wojny” w reż. Brendana Mahera. Zabytkowe osiedle robotnicze na potrzeby produkcji zaadaptowano na małe brytyjskie miasteczko z okresu I Wojny Światowej.

W Pałacu Poznańskiego i w Hotelu Grand japońska ekipa filmowa kręciła zdjęcia do dramatu historycznego pt. „Persona non grata” w reżyserii Cellina Glucka. Producentem filmu jest Cine Bazar, polskim partnerem Akson Studio (producent filmów m.in. „Miasto 44”, „Wałęsa: Człowiek z nadziei”). W Łodzi odbyła się również zamknięta konferencja prasowa dla przedstawicieli japońskich mediów.  Cały czas w Łodzi realizowane są zdjęcia do nowych odcinków serialu „Komisarz Aleks” (seria VI i VII).

Miasto Łódź zawarło porozumienie z Łódzkim Centrum Filmowym, w którym obie strony zadeklarowały chęć współpracy. Łódzkie Centrum Filmowe zobowiązało się do udzielania korzystnych rabatów dla produkcji rekomendowanych przez Łódź Film Commission pod warunkiem realizacji zdjęć w Łodzi lub w regionie.

W połowie roku, Zarządzeniem Prezydenta Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej, wprowadzono obniżone (o 85 proc.) stawki czynszu dzierżawnego za najem miejskich nieruchomości gruntowych na potrzeby filmowe. Zniżki obejmą m.in. parki i place. To kolejna ulga, po obniżeniu stawek za zajęcie pasa drogi (o 90 proc.), wprowadzona przez Miasto. Łódź jest jedynym miastem w Polsce, które wprowadziło takie ułatwienia.


"Miasto 44", materiały promocyjne

Łódzki Fundusz Filmowy 2014

W ramach Łódzkiego Funduszu Filmowego Miasto wsparło trzy filmy fabularne,
jeden animowany, trzy dokumentalne:

- filmy fabularne:
Opus Film - „Obywatel” w reżyserii Jerzego Stuhra
Anima-Pol - „Sen zimowy” w reżyserii Pawła Wendorffa
Tramway - „Serce, serduszko i wyprawa na koniec świata” w reżyserii Jana Jakuba Kolskiego

- filmy dokumentalne:
Anagram Film - „Łódź/DOM” w reżyserii Piotra Szczepańskiego
Wajda Studio - „Prawa strona życia” w reżyserii Aleksandry Rek
Square Film Studios – „Pierwszy Polak na Marsie” w reżyserii Agnieszki Elbanowskiej

- filmy animowane:
WJTeam - „Czarnoksiężnik z krainy U.S.” w reżyserii Balbiny Bruszewskiej

Produkcje dofinansowane z Łódzkiego Funduszu Filmowego wydały w Łodzi i w regionie ponad 5 milionów złotych!


"Obywatel", materiały promocyjne

Środki z Europy dla Łodzi Filmowej

  W 2013 roku Łódź otrzymała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej (Regionalny Program Operacyjny Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013) na projekt „Łódzkie Przyjazne Filmowcom”. Celem jest zwiększenie liczby produkcji audiowizualnych realizowanych w województwie łódzkim oraz rozwój branży filmowej poprzez rozbudowę oferty regionu o nowe lokacje, standaryzację i profesjonalizację obsługi ekip filmowych  w całym regionie oraz szeroką krajową i międzynarodową promocję  projektu.

Dzięki środkom unijnym oferta Łodzi i regionu była prezentowana na najważniejszych wydarzeniach branżowych zagranicą m.in. na European Film Market w Berlinie,  na Marché du Film i MIPCOM w Cannes i w kraju: na Festiwalu Filmowym w Gdyni, , Krakowskim Festiwalu Filmowym czy T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu.

Pod koniec września w Łodzi odbyły się prestiżowe warsztaty filmowe MAIA dla  20 producentów filmowych z całej Europy. W trakcie warsztatów uczestnicy zapoznali się  z możliwościami produkcyjnymi Łodzi i regionu, a także mieli możliwość poznania najbardziej charakterystycznych łódzkich plenerów.

Łódź Film Commission pracuje również nad nową stroną internetową i spotem reklamującym ofertę filmową Łodzi i regionu, których inaugurację zaplanowano na I kwartał 2015 roku.

 
WRÓB / Łódź Film Commission  3 stycznia 2015 06:00
Scroll