Stowarzyszenie Filmowców Polskich
Stowarzyszenie Filmowców Polskich to największa w Polsce organizacja zrzeszająca ludzi filmu. Od 1966 roku nieprzerwanie dba o interesy twórców i środowiska filmowego. SFP ma niezwykle szeroki zakres działania. Od ochrony filmowców i zawodów filmowych, poprzez zbiorowy zarząd prawami autorskimi, aż po promocję i upowszechnianie kultury filmowej w Polsce i zagranicą oraz produkcję filmową.
Stowarzyszenie Filmowców Polskich liczy dzisiaj około 1800 członków. Są to ludzie  wszystkich zawodów filmowych – reżyserzy fabularzyści i dokumentaliści, operatorzy, animatorzy, montażyści, scenarzyści, charakteryzatorzy, kostiumografowie, scenografowie,  dekoratorzy wnętrz, kompozytorzy, reżyserzy oraz operatorzy i montażyści dźwięku, specjaliści od efektów specjalnych, kaskaderzy, aktorzy, kierownicy produkcji, producenci, pracownicy twórczy i techniczno-twórczy branży filmowej, a także krytycy, historycy i publicyści filmowi.


Film "Demakijaż" Studia Munka SFP w Gdyni 2009, reżyserki: Anna Maliszewska Dorota Lamparska i Maria Sadowska, fot. A Kędzierska SFP

Podstawowym, naczelnym zadaniem Stowarzyszenia jest ochrona ludzi filmu i zawodów filmowych.  Członkowie są największą wartością Stowarzyszenia, dlatego opieka nad nimi i wspieranie ich jest jednym z głównych celów działalności organizacji. Dotyczy to przede wszystkim ludzi na początku drogi zawodowej, jak i osób w wieku starszym. Młodzi członkowie Stowarzyszenia mogą działać w strukturach Studia Munka, ubiegać się o stypendia twórcze, dzięki którym mają możliwość przygotowania w komfortowych warunkach swojego debiutu. Starsi – skupieni w Kole Seniora – co miesiąc pojawiają się na spotkaniach i projekcjach filmowych. Dla nich właśnie szczególnie istotna jest opieka medyczna i sanatoryjna, którą również wspomaga SFP. Czasem jednak okazuje się, że potrzebna jest bardziej zaawansowana pomoc, wówczas Zarząd Główny podejmuje decyzję o przyznaniu zapomogi. Rodzinom Zmarłych członków SFP również wypłacana jest zapomoga pośmiertna. Członkowie SFP mogą korzystać z naszego Domu Pracy Twórczej - Starej Łaźni w Kazimierzu Dolnym. W 2017 roku SFP oddało do użytku własną siedzibę - pięknie wyremontowaną kamienicę przy ul. Pańskiej 85 w Warszawie.


Przywitanie laureata Oscara Jana A P Kaczmarka w kinie Kultura 2005 - Sławomir Idziak, Andrzej Wajda, Jan A.P. Kaczmarek, Ewa Braun, Waldemar Dąbrowski, Allan Starski, fot. Tomasz Jędrzejowski dla SFP
 
Przy Stowarzyszeniu działa jedna z najbardziej skutecznych organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi - ZAPA, czyli Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych.  ZAPA działa na podstawie licencji ministra kultury, którą SFP otrzymało w 1995.  ZAPA reprezentuje reżyserów, scenarzystów, operatorów obrazu, scenografów, kostiumografów, operatorów dźwięku, montażystów oraz producentów dzieł audiowizualnych. Jako pierwsza w Polsce organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, uzyskała certyfikat jakości ISO.
Więcej na http://zapa.org.pl

Dzisiaj ZAPA to jedna z najsprawniej działających tego typu organizacji w Europie, przykład kompetencji i skuteczności w ochronie twórców. Na mocy nowelizacji prawa autorskiego w 2000 roku za wypłatę tantiem stał się odpowiedzialny użytkownik (np. nadawca, właściciel kina), a nie producent, co w sposób znaczący wpłynęło na działalność ZAPA i sytuację twórców.  Dzięki tym działaniom SFP rozwinęło skrzydła. Zintensyfikowało działalność międzynarodową, promocyjną, informacyjną, budując wiedzę i zaplecze intelektualne, skutecznie walczyło o korzystne rozwiązania prawne.

To właśnie walka o korzystne ustawodawstwo jest jednym z najważniejszych celów obecnej działalności Stowarzyszenia.  Korzystne dla twórców zmiany w prawie autorskim zostały przeprowadzone w dużej mierze dzięki zaangażowaniu Stowarzyszenia, przede wszystkim prezesa Jacka Bromskiego. SFP było jednym z najważniejszych podmiotów w walce o Ustawę o kinematografii. Po 15 latach batalii o nowoczesny system wspierania rodzimego kina. We wrześniu 2005 roku ruszył powołany Ustawą Polski Instytut Sztuki Filmowej. Od tego momentu SFP stało się czołowym partnerem Instytutu, wraz z KIPA oraz innymi organizacjami społecznymi i zawodowymi, biorąc udział w najważniejszych inicjatywach PISF. Stowarzyszenie angażowało się w prace nad systemem eksperckim i budowanie programów operacyjnych, nad powołaniem regionalnych funduszy filmowych i w prace nad nowelizacją Ustawy o mediach publicznych i o prawie autorskim. Wspólnie z innymi organizacjami w 2013 roku powołało stowarzyszenie Kreatywna Polska, które działa na rzecz rozwoju i ochrony polskiej kultury i nauki, twórczości i innowacyjności. Jego celem jest upowszechnianie oraz zapewnienie równego dostępu do dóbr kultury, ochrona praw moralnych i materialnych wynikających z działalności twórczej, w tym naukowej, artystycznej, literackiej, publicystycznej czy innowacyjnej. Obecnie największym wyzwaniem zarówno Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Kreatywnej Polski, jak i wszystkich polskich środowisk kultury jest walka z piractwem medialnym, w tym także z politycznym na nie przyzwoleniem. Stowarzyszenie cały czas współpracuje z najważniejszymi instytucjami państwowymi w procesach legislacyjnych, dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, konsultując akty prawne na poziomie zarówno krajowym, jak i europejskim.


Festiwal Filmowy w Gdyni, 2015, fot. K. Mystkowski dla FFG


SFP należy do głównych organizatorów Festiwalu Filmowego w Gdyni, wchodzi w skład Komitetu Organizacyjnego imprezy, jest fundatorem producenta wydarzenia – Pomorskiej Fundacji Filmowej. Podczas festiwalu od lat 70. odbywa się kluczowe dla środowiska – coroczne Forum Stowarzyszenia Filmowców Polskich, na którym omawiane są najbardziej istotne problemy twórców. SFP jest współorganizatorem Krakowskiego Festiwalu Filmowego, najstarszego w Polsce.

Podobnie jak Festiwal Filmowy w Gdyni, Festiwal „Młodzi i Film” w Koszalinie tradycją swoją sięga lat 70. Od 2007 roku Stowarzyszenie Filmowców Polskich prowadzi biuro programowe MiF. Szefem artystycznym jest wybitny reżyser i promotor nowych pokoleń filmowców – Janusz Kijowski. Pod kuratelą Stowarzyszenia impreza przeżywa obecnie swój rozkwit. W 2004 roku ruszył program „Polskie Kino Młodego Widza”. Celem tego pomysłu było zapoznanie widzów w kraju i za granicą z dorobkiem polskiego kina dla dzieci i młodzieży. Dzięki temu programowi polskie filmy trafiły do widzów na całym świecie, a  sekcja „Gdynia Dzieciom” Festiwalu Filmowego w Gdyni przyciąga corocznie kilka tysięcy widzów.  Wśród nich także osoby niepełnosprawne – SFP jest bowiem jedną z instytucji, które jako pierwsze promowały ideę kina bez barier, z audiodeskrypcją lub językiem migowym. Obecnie idea PKMW realizowana jest w postaci dofinansowanego przez ministerstwo kultury programu „Spotkania ze sztuką filmową”. Stowarzyszenie organizowało przeglądy polskiego kina i wizyty studyjne filmowców w Rumunii, Niemczech, Mołdawii, Chinach, Japonii, Iranie, Tajlandii czy w Kazachstanie. To droga do zaistnienia polskich filmowców na nowych, trudnych, często egzotycznych, ale bardzo chłonnych i rozwojowych rynkach audiowizualnych. Corocznie SFP i PISF wspólnie wspierają organizację festiwali polskich filmów w Los Angeles, Seattle, Toronto, Houston, Rochester, Vancouver, Austin.

 

Stowarzyszenie od wielu lat skutecznie walczy o korzystne ustawodawstwo, zgodne z interesem narodowej kinematografii i chroniące twórców polskiego kina. Dzięki SFP udało się wywalczyć korzystne zmiany w prawie autorskim oraz - w dużym stopniu - uchwalić ustawę o kinematografii. Obecnie SFP zajmuje się sprawą tzw. ustawy medialnej oraz szeroko pojętą ochroną własności intelektualnej w Internecie.


Kino Kultura, fot. Kuba Kiljan SFP

 

 

Studio Munka działające przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich jest jedynym polskim producentem filmowym, którego głównym zadaniem jest wsparcie młodych twórców, a zwłaszcza debiutantów. W ramach programów dla młodych twórców: „30 Minut”, „Pierwszy Dokument”, „Młoda Animacja” powstają dziesiątki filmów dokumentalnych, fabularnych i animowanych. W 2017 roku ruszyła najnowsza inicjatywa Munka: opracowany przez Dyrektora Artystycznego Jerzego Kapuścińskiego program "60 minut".  Filmy Studia zdobyły nagrody na najważniejszych polskich festiwalach, z Festiwalem Filmowym w Gdyni na czele, objechały cały świat, od Clermont-Ferrand do Palm Springs i Sundance. Studio doczekało się nominacji i nagrody Europejskiej Akademii Filmowej, nominacji do IDA Awards oraz miejsc na oscarowej shortliście. Co roku Studio organizuje nabory na projekty filmów, które następnie są wybierane przez rady poszczególnych programów. Filmy powstają w profesjonalnych warunkach pod opieką artystyczną doświadczonych twórców.  Produkcje Studia współfinansowane są przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Wśród twórców debiutujących w „Munku” można wymienić m.in. Bartka Konopkę, Borysa Lankosza, Marię Sadowską, Katarzynę Klimkiewicz, Michała Szcześniaka,  Zbigniewa Czaplę, Barbarę Białowąs, Macieja Adamka, Adriana Panka, Michała Marczaka, Martę Minorowicz, Agnieszkę Smoczyńską, Mateja Bobrika, Paulinę Skibińską, Kubę Czekaja, Grzegorza Zaricznego, Zofię Kowalewską i wielu innych świetnych reżyserów, którzy dzisiaj zmieniają kształt polskiego kina. Studio produkuje debiuty pełnometrażowe (m.in. "Lęk wysokości" Bartka Konopki, "Dzień kobiet" Marii Sadowskiej, "Mur" Dariusza Glazera, "Królewicz Olch" Kuby Czekaja i "Fale" Grzegorza Zaricznego).

Więcej na stronie http://studiomunka.pl

 

Prowadzone przez SFP jedno najstarszych i najpiękniejszych w Warszawie Kino Kultura mieści się w samym centrum Królewskiego Traktu, przy Krakowskim Przedmieściu 21/23.  Budynek należy do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dzisiaj znajduje się tam m.in. siedziba PISF. Sala Rejs, na dziedzińcu wewnętrznym ministerstwa, przeszła do historii kina jako miejsce słynnych kolaudacji polskich filmów, a obecnie jest jedną z najpopularniejszych studyjnych sal kinowych w stolicy. W 2009 roku kino wznowiło działalność po generalnym remoncie. Kultura prezentuje ambitne kino polskie i światowe, należy do sieci Europa Cinemas oraz do Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych. To popularne miejsce organizacji przeglądów, festiwali, jubileuszy, konferencji branżowych. Znakomita restauracja Kultura to ulubione miejsce towarzyskich i zawodowych spotkań filmowców. Obie sale kina: Kultura na 234 miejsc oraz Rejs z 60 miejscami są nowocześnie wyposażone i dostosowane do projekcji cyfrowych. Dogodne położenie obiektu sprawia, że jest popularnym miejscem organizacji konferencji prasowych i spotkań branżowych, w tym zwłaszcza konsultacji Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Więcej na stronie http://kinokultura.pl

 

Koło Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia, które należy do Międzynarodowej Federacji Prasy Filmowej FIPRESCI, pod szyldem Best Books on Film promuje najciekawsze filmowe książki z całego świata. Corocznie członkowie Koła przyznają prestiżowe nagrody filmowe - Złote Taśmy dla najlepszych filmów goszczących na ekranach kin w minionym sezonie.

Więcej na www.facebook.com/BestBooksOnFilm

 

Stowarzyszenie Filmowców Polskich, w swoim kompleksowym spojrzeniu na rynek filmowy, zajmuje się także wsparciem dystrybucji filmowej. W tej dziedzinie SFP kładzie nacisk na: propagowanie w kraju i za granicą polskiej sztuki filmowej oraz upowszechnianie kultury filmowej w społeczeństwie. W działaniach tych ma pomóc specjalnie w tym celu stworzony program „System wsparcia dystrybucji filmów polskich, europejskich i klasyki kina”. O wsparcie ze wspomnianego programu mogą ubiegać się dystrybutorzy filmów polskich, europejskich oraz dzieł należących do klasyki kina, przy czym powinny one trwać nie mniej niż 60 minut. Krótszy film może być zgłaszany wyłącznie w zestawach trwających minimum godzinę. Wszystkie dzieła filmowe powinny też znajdować się przed premierą w Polsce.

Więcej na Wsparcie Dystrybucji


Martin Scorsese i Jacek Bromski, 2011, fot. Kuba Kiljan Kuźnia Zdjęć


SFP prowadzi intensywną działalność wydawniczą i popularyzatorską. „Magazyn Filmowy SFP”  wydawany jest od 2007 roku. Przez pierwsze lata ukazywał się jako kwartalnik. Jego zadaniem było od samego początku wypełnianie luk w wiedzy filmowej, zwłaszcza praktycznej, a także rzetelne informowanie o działalności Stowarzyszenia. Szybko okazało się, że członkowie SFP chcą częstszego dostępu do informacji. W 2013 „Magazyn...” ukazywał się już jako dwumiesięcznik, natomiast obecnie – co miesiąc – jako „Magazyn Filmowy. Pismo Stowarzyszenia Filmowców Polskich”. Tematy numeru to zazwyczaj raporty, opisy zjawisk, zagadnień istotnych dla środowiska. „Magazyn Filmowy” dokumentuje bieżące życie festiwalowe w Polsce i na świecie, premiery polskich filmów, aktualny box office, nowinki techniczne, ważne wydarzenia branżowe, istotne zmiany w prawie i fakty z działalności instytucji publicznych, zamieszcza recenzje książek, omówienia płyt DVD i CD, a także informuje o bieżącej działalności SFP. Co miesiąc publikuje wywiady z wybitnymi osobowościami polskiego kina.


W 2011 roku Stowarzyszenie uruchomiło Serwis Internetowy SFP – http://sfp.org.pl. To profesjonalny, największy w kraju portal branżowy poświęcony kinematografii i jedno z najważniejszych źródeł wiedzy filmowej w Polsce. Dokumentuje produkcję, polskie premiery, zamieszcza artykuły o najważniejszych sprawach branży. Na stronie dostępny jest również aktualizowany box office z niezwykle popularnym cotygodniowym komentarzem. 

Stowarzyszenie prowadzi także własną działalność wydawniczą. Nakładem SFP ukazały się takie książki jubileuszowe, jak m.in. „A statek płynie... 30 lat FPFF Gdańska – Gdynia”, „Filmowcy. Polskie kino według jego twórców” czy „Stowarzyszenie Filmowców Polskich”, „Film z widokiem na morze” (pod red. A. Wróblewskiej). Jednocześnie SFP wsparło finansowo i wydawniczo w ciągu ostatnich kilkunastu lat liczne publikacje i albumy.


Gala 50-lecia SFP, 2016, fot. Borys Skrzyński SFP

Współczesny świat zbudowany jest na informacji. Dostęp do wiedzy i komunikacja to podwaliny przemysłów kreatywnych. Dlatego od kilku lat Stowarzyszenie inwestuje pracę i środki w dwie nowoczesne bazy informatyczne, których celem jest usprawnienie rynku pracy artystów oraz większy przepływ profesjonalistów i usług w sektorach audiowizualnych. Wirtualna Baza Castingowa „Aktorzy Polscy” to innowacyjne narzędzie umożliwiające twórcom filmowym dobór obsady aktorskiej przy wykorzystaniu nowych technologii. Dzięki nowatorskiej koncepcji i niekomercyjnemu podejściu „Aktorzy Polscy” są obecnie największą bazą castingową w Polsce. Serwis skierowany jest do reżyserów, reżyserów castingu, producentów, a także do wszystkich aktorów zawodowych, studentów wydziałów aktorskich oraz aktorów niezawodowych, ale czynnie działających na rynku. Najnowszym przedsięwzięciem Stowarzyszenia jest serwis „Filmowcy Polscy”, dzięki któremu twórcy zyskują możliwość doboru współpracowników online. Serwis umożliwia wyszukiwanie członków ekipy filmowej według rozbudowanej listy kryteriów. Filmowcy uzupełniają w swoich profilach informacje dotyczące wykształcenia, lokalizacji, umiejętności, obsługi profesjonalnego sprzętu i oprogramowania. Mogą również zamieścić w serwisie ogłoszenia oraz informacje o sprzęcie, jakim dysponują.  Serwisy są przygotowywane ze wsparciem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.


Magdalena Piekorz i Andriej Zwiagincew ze Złotymi Taśmami, 2004, fot. T. Jędrzejowski

Od 2007 roku przyznawane są Nagrody Stowarzyszenia Filmowców Polskich, które trafiają w ręce reprezentantów wielu zawodów: reżyserów, operatorów, ale także tych, których praca jest mniej nagłaśniana, a jednak niezbędna, czyli dźwiękowców, montażystów, scenografów, kostiumografów, kierowników produkcji. Nagroda SFP przyznawana jest za całokształt dokonań artystycznych. Ludzie, którzy ją otrzymali, kształtowali oblicze polskiego filmu, choć nierzadko ich praca znikała w cieniu wielkich nazwisk. Swoje laury – Złote Taśmy – przyznają także krytycy, skupieni w Kole Piśmiennictwa przy Stowarzyszeniu i w polskiej sekcji FIPRESCI – Międzynarodowej Federacji Prasy Filmowej.  Najmłodsza nagroda, w powstaniu której SFP miało znaczący udział, to „Perspektywa”, dedykowana pamięci Janusza „Kuby” Morgensterna. Wyróżnienie to trafia do debiutantów i młodych twórców.

 

Stowarzyszenie Filmowców Polskich jest znane szeroko na świecie, jest liderem organizacji filmowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Jest członkiem najważniejszych światowych organizacji audiowizualnych takich jak FERA, AIDAA, CISAC, AGICOA, FIPRESCI oraz CIFEJ.


Stara Łaźnia w Kazimierzu Dolnym, fot. SFP




  31 grudnia 2016 18:41
Scroll