Baza / Dystrybucja i promocja
Baza / Dystrybucja i promocja
Fundusze i programy wspierające promocję filmów
Poza środkami dedykowanymi produkcji filmowej, polscy przedstawiciele rynku audiowizualnego mogą ubiegać się także o środki na promocję filmów za granicą. O takie dofinansowanie można aplikować do:

1. Polski Instytut Sztuki Filmowej (PISF): Program „Promocja polskiego filmu za granicą.”
Głównym celem programu jest promocja filmów polskich zakwalifikowanych do ubiegania się o nagrody na festiwalach zagranicznych, prezentacja polskiego filmu oraz dorobku polskich twórców filmowych poza granicami kraju w formie przeglądów, retrospektyw, pokazów specjalnych, konferencji, publikacji, wystaw, realizacja współpracy międzynarodowej w dziedzinie filmu, w szczególności zmierzająca do inicjowania koprodukcji, promowania polskiego przemysłu filmowego oraz udziału gości zagranicznych w krajowych imprezach filmowych, wspieranie działań promocyjnych i marketingowych mających na celu wprowadzanie polskich filmów do dystrybucji zagranicznej.
Rodzaje kwalifikujących zadań: kampanie promocyjne związane z udziałem polskich filmów, twórców oraz organizacją promocyjnych stoisk narodowych na najważniejszych międzynarodowych festiwalach, organizowanie imprez promujących poza granicami kraju dorobek polskich twórców filmowych oraz polską twórczość filmową, publikacja książek, czasopism oraz innych materiałów informacyjnych, promujących film polski i dorobek polskich twórców filmowych, przeznaczonych na rynek zagraniczny, jak również organizowanie wystaw, konferencji itp. służących temu celowi, organizowanie w Polsce wizyt i spotkań inwestorów, producentów i twórców filmowych z zagranicy w szczególności służących rozwojowi koprodukcji, usług filmowych, dystrybucji polskich filmów za granicą, udział polskich twórców filmowych, producentów i dystrybutorów w imprezach międzynarodowych tj. festiwale, targi, sympozja itp. służących promocji polskich filmów i ich dystrybucji zagranicznej oraz rozwijaniu międzynarodowych kontaktów polskiego przemysłu filmowego.
O dofinansowanie w ramach tego programu mogą ubiegać się: producenci filmowi, dystrybutorzy filmowi i agenci sprzedaży, szkoły i uczelnie o profilu filmowym, państwowe i samorządowe instytucje kultury i instytucje filmowe, organizacje pozarządowe, polskie placówki dyplomatyczne, wydawcy publikacji dotyczących polskiej kinematografii.

Fot. K. Kiljan / SFP

2. Fundacj
a Polskie Centrum Audiowizualne:  Program „Promocja Filmu Polskiego za granicą.”
Fundacja Polskie Centrum Audiowizualne na podstawie porozumienia z  Polskim Instytutem Sztuki Filmowej uruchomiła Program „Promocja polskiego filmu za granicą– program indywidualny”, którego celem jest ułatwienie uczestnictwa polskich twórców filmowych w zagranicznych międzynarodowych imprezach, promujących polską kinematografię, wymianę poglądów w środowisku międzynarodowym, poszerzanie kontaktów twórczych i koprodukcyjnych na rzecz rozwoju polskiej niezależnej twórczości filmowej.
Warto podkreślić, że program ten jest skierowany bezpośrednio do twórców filmowych, którzy zostali zaproszeni przez organizatorów festiwalu do oficjalnego reprezentowania na nim filmu.

Formą pomocy, jaką oferuje FPCA jest oddelegowanie na koszt Fundacji osób wykonujących zawody filmowe do udziału w imprezach filmowych (festiwale, konkursy, przeglądy, seminaria), odbywających się poza granicami kraju w celu promocji dorobku polskich twórców filmowych oraz polskiej twórczości filmowej.

Beneficjentami programu mogą być:
Obywatele polscy, twórcy filmowi oraz przedstawiciele zawodów filmowych, w tym krytycy i historycy filmu oraz organizatorzy imprez filmowych o niekomercyjnym charakterze, zaproszeni do udziału w zagranicznej filmowej imprezie międzynarodowej w związku z:
- udziałem filmu w konkursie międzynarodowym lub imprezach towarzyszących
(pod warunkiem, iż Wnioskodawca brał osobiście udział w tworzeniu lub upowszechnianiu filmu)
- pełnieniem funkcji jurora,
-uczestnictwem w seminarium lub dyskusji panelowej itp. lub innym czynnym udziałem w ważnej imprezie filmowej - zgodnie z zawodową specjalizacją Wnioskodawcy (za wyjątkiem publicystów mediów krajowych).


3. Program Media Unii Europejskiej
Program Media Unii Europejskiej prowadzi nabór wniosków o dofinansowanie w ramach działania Promocja – Festiwale oraz Dostęp  do rynków.

Festiwale

Głównymi celami programu dotyczącego promocji w ramach festiwali są: ułatwienie rozpowszechniania europejskich produkcji kinowych poprzez zapewnienie europejskiej branży audiowizualnej dostępu do europejskiego i międzynarodowego rynku; poszerzenie dostępu publiczności europejskiej i międzynarodowej do europejskich utworów audiowizualnych; zachęcanie i wspieranie wspólnych działań prowadzonych przez krajowe organizacje promujące kinematografię oraz utwory audiowizualne, zachęcanie do promocji europejskiego dziedzictwa kinematograficznego i audiowizualnego oraz poszerzenie dostępu publiczności do tego dziedzictwa zarówno na poziomie europejskim jak i międzynarodowym

Program MEDIA wspiera europejskie festiwale audiowizualne organizowane w państwach, które uczestniczą w programie MEDIA, które kładą nacisk na promocję produkcji europejskich, w szczególności utworów pochodzących z państw o małych zdolnościach realizacji produkcji, zwracają szczególną uwagę na europejski repertuar nie krajowy oraz różnorodność geograficzną obecną w europejskim repertuarze nie krajowym, wdrażają działania i programy, które przyciągną europejskich profesjonalistów pochodzących spoza danego kraju, wdrażają działania i programy, które przyciągną młodą widownię, mogą wykazać się stale rosnącym zainteresowaniem swoim festiwalem, współpracując ze szkołami oraz instytucjami wdrażają inicjatywy związane z edukacją medialną (na przykład edukacja w zakresie filmoznawstwa) oraz zaprezentują szczegółowy, realistyczny i strategiczny plan rozwoju artystycznego, organizacyjnego oraz finansowego
Promocja / dostęp do rynków
Schemat wspiera firmy, które organizują wydarzenia i działania (łącznie z komputerowymi narzędziami wymiany informacji) mające na celu promocję europejskich utworów audiowizualnych oraz ułatwienie i poszerzenie dostępu europejskich profesjonalistów do rynku. Wydarzenia oraz działania promocyjne wspierane w ramach niniejszego wezwania muszą być prowadzone w Europie.
Projekty kwalifikujące się
Za kwalifikujące się uznane zostaną jedynie wnioski dotyczące przynajmniej jednego z 4 działań opisanych poniżej:
Działanie 1: Dostęp europejskich profesjonalistów do rynku
Działanie 2: Promocja europejskich utworów audiowizualnych i/lub filmowych przed i/lub w trakcie produkcji
Działanie 3: Elektroniczne narzędzia wymiany informacji w obszarze przemysłu filmowego i audiowizualnego, skierowane do profesjonalistów z branży
Działanie 4: Wspólne działania promocyjne prowadzone na skalę europejską


  28 września 2011 19:33
Scroll