PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
BLOGI
Anna Wróblewska
  22.11.2015
Lata 90. Najtrudniejszy od wczesnych lat 50. okres polskiego kina. Paradoksalnie, właśnie wtedy, w dekadzie kryzysu powstawały najpiękniejsze plakaty Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Autorskie do kości. Pągowskiego (opisanego dokładnie w dwóch poprzednich blogach), Rosława Szaybo, Dudiego czy... reżysera, laureata Festiwalu - Lecha Majewskiego.
"Wydaje mi się, że twórcy filmowi w Polsce przechodzą teraz trudne chwile poszukiwania nowego języka zdolnego zdać sprawę z nowej fazy historycznej, pełnej niepewności i zagrożeń. Dlatego tak silna jest pokusa budowania miraży, ze złudzeniem, że są to autentyczne obrazy. Polska przeszła przez ostatnie pięć lat zawrotne zmiany: (...), wszystko miesza się w jednej przestrzeni życiowej", pisał niezwykle trafnie  zagraniczny korespondent Festiwalu, Raul Grisola dla "Kina". "(...) Wszystkie filmy stawały się dla mnie zaczynem refleksji nie z powodu tego, co pokazywały, ale z tego, czego w nich nie było, co zostało wypchnięte z pola widzenia. Dynamiczność, kontrasty, sprzeczności dzisiejszej Polski dają niewyczerpane możliwości ekspresyjne, czekają, aż ktoś o nich opowie bez litości i ze wzruszeniem, jak to się działo w wielkich filmach Kieślowskiego i Wajdy".


Plakat autorstwa Andrzeja Dudzińskiego

Twórcy polscy wiele lat szukali drogi do widza, tematów, języka, a także sposobu poradzenia sobie z dominacją amerykańskiego kina. Oczywiście, nie udało się tego w pełni zrealizować, stara, zmęczona Europa skazana jest na klęskę z globalnym, amerykańskim przemysłem filmowym. Tym trudniejsza wydaje się po latach sytuacja polskiego kina lat 90. Jeden z moich ulubionych plakatów, Andrzeja Dudzińskiego "Dudiego", przedstawia jego charakterystycznego dziobatego stwora, walczącego z mieczem i kamerą. Czy mistrz zauważył beznadziejną, jak się wówczas wydawało, walkę twórców filmowych o uwagę polskiego widza?


Plakat autorstwa Rosława Szaybo

Plakaty z tego okresu, jakby na przekór słabej frekwencji w kinach, ożywianej kroplówką w postaci komedii i superprodukcji, utrzymujących słabnącą więź widza z polskim kinem, zachwycają obfitością i bogactwem, mnogością kolorów i stylów. W latach 1994-1995 powstały dwa piękne grafiki Rosława Szaybo, jakże charakterystyczne dla lat 90. Oba wykorzystują motywy morskie i w jakiś sposób są do siebie podobne.



Jeden z najciekawszych plakatów w historii Festiwalu przeszedł też do niej jako... najmniej czytelny. Oceńcie sami:


Plakat autorstwa Lecha Majewskiego

  Zupełnie ostatnio, wydając książkę o Festiwalu, odkryłyśmy z moją koleżanką Martą Drankiewicz z biura FFG, że autorem tego niezwykłego dzieła jest sam Lech Majewski! Marta doczytała się nazwiska wybitnego artysty w tym charakterystycznym stemplu w dole okładki.

Plakat rzeczywiście jest mało czytelny, ale jakże wspaniały! Każda z gwiazdek żyje własnym życiem, każda jest  niepowtarzalna: ta co się śmieje, ta co grozi karabinem, ta co walczy kamerą i te dwie, gotujące się do namiętnego pocałunku. Unia Europejska może nam zazdrościć plakatu i naszych, polskich, majewskich gwiazdek. Bo u nas każda z nich jest inna!





Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Zobacz również
"Kosogłos" przegrał w starciu z "Listami do M.2"
"Listy do M.2" z historycznym otwarciem
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll