Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
"Wstyd", opowieść o uzależnionym od seksu nowojorczyku, jest po "Głodzie" drugim pełnometrażowym filmem reżysera Steve’a McQueena, który zasłynął również jako fotograf i rzeźbiarz. Mimo tych odskoczni to kinematografia zawsze była jego domeną, pozwoliła mu także na rozwinięcie artystycznych skrzydeł.
McQueen, absolwent Chelsea School of Art oraz Goldsmith College w Londynie, zaczynał od czarno-białych krótkometrażówek, które w 1999 roku przyniosły mu nagrodę Turnera, najważniejszą z przyznawanych artystom w Wielkiej Brytanii i jedną z najbardziej prestiżowych na świecie. W filmach tych wyraźnie inspirował się początkami kina, francuską Nową Falą oraz eksperymentami Andy'ego Warhola. "Bear" z 1993 roku pokazuje spotkanie dwóch nagich ludzi, których relacja balansuje pomiędzy erotycznym przyciąganiem a wrogością. W roku 1997 w "Deadpan" zrealizował swoją wersję klasycznej sceny z filmu z Busterem Keatonem "Marynarz słodkich wód". "Drumroll" z 1998 roku to obraz Manhattanu zarejestrowany kamerą przymocowaną do beczki, którą McQueen puścił ulicami miasta.
Kadr z filmu "Wstyd", fot. Gutek Film
Po wizycie McQueena w Iraku powstała szokująca seria znaczków pocztowych przedstawiających twarze poległych żołnierzy, którą artysta zatytułował "Queen and Country". Reprezentował także Wielką Brytanię na prestiżowej wystawie sztuki współczesnej Biennale w Wenecji. Najszerszy rozgłos przyniosły mu jednak osiągnięcia na polu filmowym. "Głód", jego pełnometrażowy debiut, to historia słynnego wojownika IRA Bobby'ego Sandsa, który w 1981 roku podjął strajk głodowy w proteście przeciwko traktowaniu więźniów w zakładzie karnym w Belfaście. Obraz ten został doceniony na festiwalu w Cannes, gdzie otrzymał Złotą Kamerę, a także przez BIFA (British Independent Film Awards) i BAFTA. W postać Sandsa wcielił się Michael Fassbender, którego ujrzeć możemy również we "Wstydzie", a co więcej, wraz z McQueenem przymierza się już do kolejnego projektu pod tytułem "Twelve Years a Slave". Współproducentem oraz odtwórcą głównej roli ma zostać Brad Pitt.
Zapraszamy do obejrzenia wywiadu z artystą:
McQueen, absolwent Chelsea School of Art oraz Goldsmith College w Londynie, zaczynał od czarno-białych krótkometrażówek, które w 1999 roku przyniosły mu nagrodę Turnera, najważniejszą z przyznawanych artystom w Wielkiej Brytanii i jedną z najbardziej prestiżowych na świecie. W filmach tych wyraźnie inspirował się początkami kina, francuską Nową Falą oraz eksperymentami Andy'ego Warhola. "Bear" z 1993 roku pokazuje spotkanie dwóch nagich ludzi, których relacja balansuje pomiędzy erotycznym przyciąganiem a wrogością. W roku 1997 w "Deadpan" zrealizował swoją wersję klasycznej sceny z filmu z Busterem Keatonem "Marynarz słodkich wód". "Drumroll" z 1998 roku to obraz Manhattanu zarejestrowany kamerą przymocowaną do beczki, którą McQueen puścił ulicami miasta.
Kadr z filmu "Wstyd", fot. Gutek Film
Po wizycie McQueena w Iraku powstała szokująca seria znaczków pocztowych przedstawiających twarze poległych żołnierzy, którą artysta zatytułował "Queen and Country". Reprezentował także Wielką Brytanię na prestiżowej wystawie sztuki współczesnej Biennale w Wenecji. Najszerszy rozgłos przyniosły mu jednak osiągnięcia na polu filmowym. "Głód", jego pełnometrażowy debiut, to historia słynnego wojownika IRA Bobby'ego Sandsa, który w 1981 roku podjął strajk głodowy w proteście przeciwko traktowaniu więźniów w zakładzie karnym w Belfaście. Obraz ten został doceniony na festiwalu w Cannes, gdzie otrzymał Złotą Kamerę, a także przez BIFA (British Independent Film Awards) i BAFTA. W postać Sandsa wcielił się Michael Fassbender, którego ujrzeć możemy również we "Wstydzie", a co więcej, wraz z McQueenem przymierza się już do kolejnego projektu pod tytułem "Twelve Years a Slave". Współproducentem oraz odtwórcą głównej roli ma zostać Brad Pitt.
Zapraszamy do obejrzenia wywiadu z artystą:
DP
portalfilmowy.pl/Gutek Film
Ostatnia aktualizacja: 31.07.2012
Holland i Adamik na planie serialu "Krzew gorejący"
Michael Fassbender celtyckim superbohaterem?
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024