Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Podobno śledząc sposób kreowania bohaterek w animowanych filmach Disneya, dostrzec można kształtowanie się przemian społecznych, zaobserwować zmiany w sytuacji kobiet, wyszczególnić narzucane płci żeńskiej role. Nie sposób temu zaprzeczyć, bowiem wszystkie disneyowskie bohaterki da się odpowiednio sklasyfikować. Lecz – choć pozornie dziewczęta więcej dzieli, niż łączy – łatwo wskazać cechy wspólne, które ostatecznie determinują postrzeganie postaci.
Dama w opałach
Najpopularniejszy i narażony na najostrzejszą krytykę typ disneyowskiej bohaterki. Dziewczę takie z pokorą znosi swój los, a nawet jeśli próbuje się buntować, jej działania zostają zduszone w zarodku lub, co gorsza, nikt ich nie dostrzega. Bezbronna i delikatna Śnieżka ("Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków" z 1937 roku) nie przeżyłaby nawet dnia poza zamkiem – najpierw zdana jest na łaskę myśliwego, później oddaje się pod opiekę siedmiu krasnoludków. Wystarczy jednak, że zostanie sama w domu, zmuszona do podejmowania decyzji, a rychło pada ofiarą macochy – dopóki nie zjawi się kolejny wybawiciel, tym razem chętny do opieki książę. Równie naiwne – i cóż z tego, że, jak podkreśla się wielokrotnie, ich naiwność pochodzi z dobrego, szczerego serca – są następczynie Śnieżki, Aurora ("Śpiąca królewna", 1959) i Kopciuszek ("Kopciuszek", 1950). Wszystkie trzy panny nie obawiają się prac domowych, dnie spędzają na rozmowach ze zwierzętami i rozpaczliwie boją się podejmowania jakichkolwiek działań. Aurora zapada w sen (który można potraktować jako podkreślenie jej bierności), a Kopciuszek, gdyby nie intensywne działania wróżki i domowych stworzeń, nigdy nie poszedłby na bal.
"Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków", fot. Entertainment Pictures/Forum
Twarda sztuka
Przełomową postacią dla disneyowskiego cyklu stała się Mulan ("Mulan", 1998), niesłychanie odważna Chinka, która w męskim przebraniu dołącza do armii i wyrusza na wojnę. Dziewczyna, w przeciwieństwie do swoich poprzedniczek, nie podporządkowuje życia staraniom, by zdobyć męża, i stroni od typowo "kobiecych" zajęć. Ale i ona z czasem przewartościuje swe marzenia; wojna i odważne czyny zejdą na dalszy plan, zastąpione żądzą zdobycia upragnionego kochanka. Silną, choć niepozbawioną kobiecości i wdzięku, postacią jest też Pocahontas ("Pocahontas", 1995), indiańska księżniczka. To ona uczy swego kawalera zasad panujących w jej świecie, pełni rolę przewodnika, pośredniczy między wrogimi obozami, a wreszcie ratuje ukochanemu życie. Sama podejmuje też decyzję o swym dalszym życiu i, w imię większego dobra, odchodzi.
"Mulan", fot. Akpa
Femme Fatale
Stworzone zostały po to, by doprowadzić bohatera do zguby. Jednak z czasem okazuje się, że w ich piersi bije dobre serce, a one same zostały zmuszone do niegodziwych czynów szantażem. Liderką w tej grupie jest Megara ("Herkules", 1997), świadoma swych wdzięków dziewczyna, której główną bronią jest seksapil i ironia. Pod koniec i ona zmięknie, szukając schronienia w silnych męskich ramionach.
Feministki in spe
Choć w filmach Disneya trudno odnaleźć bohaterki wyemancypowane, obdarzone pasją, pragnące się rozwijać, zadanie nie jest niewykonalne. Bella ("Piękna i bestia" z 1991 roku, powraca do kin 3 lutego w trójwymiarowej wersji) rozwija się i dokształca, jest indywidualistką wierzącą w rozwój nauki. Jako jedyna dziewczyna w okolicy odrzuca zaloty Gastona, przystojnego, acz prymitywnego brutala, który wierzy, że miejsce kobiety jest w kuchni. W dodatku gardzi literaturą. W odróżnieniu od księżniczek w opałach, uwięziona w zamku dziewczyna wykazuje się rozsądkiem – zanim rzuciła się w objęcia swego wybranka, najpierw dokładnie go poznała i wychowała. Bellę przypomina nieco Roszpunka ("Zaplątani", 2010) – zamknięta w wieży dziewczyna nie szlocha w oknie, ale czyta, maluje, wykonuje drobne prace porządkowe i marzy. Co nietypowe – w jej marzeniach brak miejsca dla księcia, dziewczyna wolałaby zakosztować nieco wolności. Uczucie do drobnego złodziejaszka przyjdzie z czasem.
"Piękna i Bestia", fot. Forum Film
Samotne i zamknięte
Mimo że wymienione powyżej bohaterki różnią się od siebie – subtelnie lub zasadniczo – łączy je szereg wspólnych cech, które w jakiś sposób wpływają na ich zachowanie. Dziewczęta żyją często w zamknięciu lub odosobnieniu – Jasmina ("Alladyn", 1992) nie może opuszczać zamku, Roszpunka tkwi w wieży, Śnieżka ma nie oddalać się od chatki, Bella godzi się na dobrowolne więzienie. W oczy rzuca się też ich samotność – dziewczęta nie mają przyjaciółek, ich rodzice nie żyją lub nie są zdolni do wspierania swych pociech. Najczęściej pierwszą mocną relację nawiązują ze zwierzętami (obdarzonymi ludzkimi cechami), Aurora śpiewa z ptakami, Śnieżka bawi się z leśną trzódką, Kopciuszek przyjaźni się z domowymi gryzoniami, Roszpunka spędza dnie w towarzystwie kameleona, a druhem Jasminy jest tygrys.
"Zaplątani", fot. Forum Film
Samotność i zamknięcie zawsze – prędzej czy później - przerywa pojawienie się księcia, upragnionego lub nie. Ostatecznie większość z nich znajduje szczęście i stabilizację u boku męskiego ideału. By – jak to w bajce – żyć długo i szczęśliwie.
Dama w opałach
Najpopularniejszy i narażony na najostrzejszą krytykę typ disneyowskiej bohaterki. Dziewczę takie z pokorą znosi swój los, a nawet jeśli próbuje się buntować, jej działania zostają zduszone w zarodku lub, co gorsza, nikt ich nie dostrzega. Bezbronna i delikatna Śnieżka ("Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków" z 1937 roku) nie przeżyłaby nawet dnia poza zamkiem – najpierw zdana jest na łaskę myśliwego, później oddaje się pod opiekę siedmiu krasnoludków. Wystarczy jednak, że zostanie sama w domu, zmuszona do podejmowania decyzji, a rychło pada ofiarą macochy – dopóki nie zjawi się kolejny wybawiciel, tym razem chętny do opieki książę. Równie naiwne – i cóż z tego, że, jak podkreśla się wielokrotnie, ich naiwność pochodzi z dobrego, szczerego serca – są następczynie Śnieżki, Aurora ("Śpiąca królewna", 1959) i Kopciuszek ("Kopciuszek", 1950). Wszystkie trzy panny nie obawiają się prac domowych, dnie spędzają na rozmowach ze zwierzętami i rozpaczliwie boją się podejmowania jakichkolwiek działań. Aurora zapada w sen (który można potraktować jako podkreślenie jej bierności), a Kopciuszek, gdyby nie intensywne działania wróżki i domowych stworzeń, nigdy nie poszedłby na bal.
"Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków", fot. Entertainment Pictures/Forum
Twarda sztuka
Przełomową postacią dla disneyowskiego cyklu stała się Mulan ("Mulan", 1998), niesłychanie odważna Chinka, która w męskim przebraniu dołącza do armii i wyrusza na wojnę. Dziewczyna, w przeciwieństwie do swoich poprzedniczek, nie podporządkowuje życia staraniom, by zdobyć męża, i stroni od typowo "kobiecych" zajęć. Ale i ona z czasem przewartościuje swe marzenia; wojna i odważne czyny zejdą na dalszy plan, zastąpione żądzą zdobycia upragnionego kochanka. Silną, choć niepozbawioną kobiecości i wdzięku, postacią jest też Pocahontas ("Pocahontas", 1995), indiańska księżniczka. To ona uczy swego kawalera zasad panujących w jej świecie, pełni rolę przewodnika, pośredniczy między wrogimi obozami, a wreszcie ratuje ukochanemu życie. Sama podejmuje też decyzję o swym dalszym życiu i, w imię większego dobra, odchodzi.
"Mulan", fot. Akpa
Femme Fatale
Stworzone zostały po to, by doprowadzić bohatera do zguby. Jednak z czasem okazuje się, że w ich piersi bije dobre serce, a one same zostały zmuszone do niegodziwych czynów szantażem. Liderką w tej grupie jest Megara ("Herkules", 1997), świadoma swych wdzięków dziewczyna, której główną bronią jest seksapil i ironia. Pod koniec i ona zmięknie, szukając schronienia w silnych męskich ramionach.
Feministki in spe
Choć w filmach Disneya trudno odnaleźć bohaterki wyemancypowane, obdarzone pasją, pragnące się rozwijać, zadanie nie jest niewykonalne. Bella ("Piękna i bestia" z 1991 roku, powraca do kin 3 lutego w trójwymiarowej wersji) rozwija się i dokształca, jest indywidualistką wierzącą w rozwój nauki. Jako jedyna dziewczyna w okolicy odrzuca zaloty Gastona, przystojnego, acz prymitywnego brutala, który wierzy, że miejsce kobiety jest w kuchni. W dodatku gardzi literaturą. W odróżnieniu od księżniczek w opałach, uwięziona w zamku dziewczyna wykazuje się rozsądkiem – zanim rzuciła się w objęcia swego wybranka, najpierw dokładnie go poznała i wychowała. Bellę przypomina nieco Roszpunka ("Zaplątani", 2010) – zamknięta w wieży dziewczyna nie szlocha w oknie, ale czyta, maluje, wykonuje drobne prace porządkowe i marzy. Co nietypowe – w jej marzeniach brak miejsca dla księcia, dziewczyna wolałaby zakosztować nieco wolności. Uczucie do drobnego złodziejaszka przyjdzie z czasem.
"Piękna i Bestia", fot. Forum Film
Samotne i zamknięte
Mimo że wymienione powyżej bohaterki różnią się od siebie – subtelnie lub zasadniczo – łączy je szereg wspólnych cech, które w jakiś sposób wpływają na ich zachowanie. Dziewczęta żyją często w zamknięciu lub odosobnieniu – Jasmina ("Alladyn", 1992) nie może opuszczać zamku, Roszpunka tkwi w wieży, Śnieżka ma nie oddalać się od chatki, Bella godzi się na dobrowolne więzienie. W oczy rzuca się też ich samotność – dziewczęta nie mają przyjaciółek, ich rodzice nie żyją lub nie są zdolni do wspierania swych pociech. Najczęściej pierwszą mocną relację nawiązują ze zwierzętami (obdarzonymi ludzkimi cechami), Aurora śpiewa z ptakami, Śnieżka bawi się z leśną trzódką, Kopciuszek przyjaźni się z domowymi gryzoniami, Roszpunka spędza dnie w towarzystwie kameleona, a druhem Jasminy jest tygrys.
"Zaplątani", fot. Forum Film
Samotność i zamknięcie zawsze – prędzej czy później - przerywa pojawienie się księcia, upragnionego lub nie. Ostatecznie większość z nich znajduje szczęście i stabilizację u boku męskiego ideału. By – jak to w bajce – żyć długo i szczęśliwie.
Sonia Miniewicz
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja: 23.04.2012
"Hugo", "Harry Potter" i "Dziewczyna z tatuażem" nagrodzeni
Annie - animowane "oscary" przyznane!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024