PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Quentin Tarantino, twórca  takich przebojów światowego kina  jak "Wściekłe psy", "Pulp Fiction", "Bękarty wojny" czy nagrodzony ostatnio Oscarami "Django", kończy 50 lat.

Quentin Tarantino, reżyser, scenarzysta i aktor, zaliczany jest do czołowych przedstawicieli tzw. postmodernizmu filmowego. Zadebiutował w 1992 r. obrazem "Wściekłe psy". Nikomu nie znany młody reżyser porwał krytyków i publiczność brawurą - film był pastiszem kina gangsterskiego, przepełniony brutalnością i rozbudowanymi dialogami, balansującymi na granicy groteski. "Tarantino potraktował kicz jako budulec sztuki wysokiej. To, co robi, jest kinem bardzo wysokiej jakości i kinem artystycznym. Udowodnił, że sztukę można zrobić z każdego materiału, nawet jeśli nie wydaje się on przynależny sztuce wysokiej" - powiedział krytyk filmowy Tomasz Raczek.


Samuel L. Jackson i Quentin Tarantino. Fot. AKPA.

Quentin Tarantino urodził się 27 marca 1963 r. w Knoxville w stanie Tennessee. Rodzice rozstali się krótko po narodzinach syna, Quentin wychował się w Kalifornii, gdzie przeprowadził się z matką i ojczymem. Od najmłodszych lat zdradzał zainteresowanie kinem. Gdy skończył 16 lat podjął pierwszą pracę - został bileterem w kinie wyświetlającym filmy pornograficzne. Zwolniono go, gdy wyszło na jaw, że nie jest pełnoletni. Kolejne zatrudnienie znalazł w wypożyczalni kaset wideo w Manhattan Beach California. Długie godziny w pracy umilał sobie oglądając filmy, a także przygotowywaniem własnych scenariuszy. Miał nawet dwa ukończone: "Urodzeni mordercy" i "Prawdziwy romans". Oba sprzedał: pierwszy Oliverowi Stone'owi, który na jego podstawie nakręcił w 1994 r. film z Woodym Harrelsonem i Juliette Lewis. Drugi trafił do Tony'ego Scotta, który zrealizował go w 1993 r. Za zarobione na sprzedaży scenariuszy pieniądze Tarantino postanowił nakręcić własny film.

W 1992 r. na ekrany amerykańskich kin trafił obraz "Wściekłe psy" - historia nieudanego skoku na sklep jubilerski. Tarantino osobiście wystąpił w filmie jako Pan Brązowy. Zagrał obok Tima Rotha, Harveya Keitla, Steve'a Buscemiego i Chrisa Penna. Podobnie jak Alfred Hitchcock, Tarantino lubił wystąpić w drobnej, nawet epizodycznej roli we własnych filmach. "Wściekłe psy" zostały uznane przez magazyn "Empire" za najwybitniejszy film niezależny w historii. Debiut Tarantino zawierał większość jego ulubionych zabiegów reżyserskich, z których zasłynął w następnych latach: epatowanie przemocą, odniesienia do popkultury i czarny humor.



Największy sukces przyniósł Tarantino jego następny obraz. "Pulp Fiction" z Johnem Travoltą, UmąThurman i Samuelem L. Jacksonem w rolach głównych przypominało film eksperymentalny. Reżyser zrezygnował z linearnej narracji i chronologii wydarzeń, film naładowany był odniesieniami do popkultury i przemocą. "Pulp Fiction" został nominowany do Oscara w siedmiu kategoriach, w tym jako najlepszy film. Przegrał z "Forrestem Gumpem" Roberta Zemeckisa. Tarantino (wraz z Rogerem Avarym) został nagrodzony za najlepszy scenariusz. "Pulp Fiction" wyróżniono także na festiwalu w Cannes, gdzie film otrzymał Złotą Palmę. Decyzja ta wzbudziła oburzenie części publiczności, zwycięzcy upatrującej w "Trzech kolorach: Czerwonym" Krzysztofa Kieślowskiego. Film opowiada historię poważnych gangsterów i drobnych złodziejaszków-nieudaczników z Los Angeles, których losy w absurdalny sposób splatają się ze sobą. Bohaterowie filmu wygłaszają długie monologi-refleksje, przepełnione czarnym humorem. Tytuł nawiązuje do popularnych w XX wieku  powieści kryminalnych, znanych z epatowania brutalnością i dosadnych dialogów. Nazywano je właśnie "pulp fiction".

Po ogromnym sukcesie obu filmów Tarantino nawiązał współpracę z niezależnym reżyserem, Robertem Rodriguezem. Najpierw wystąpił w jego przebojowym filmie "Desperado" (1994), a rok później obaj wzięli udział w kręceniu filmu "Cztery pokoje" - Tarantino wyreżyserował etiudę "Człowiek z Hollywood", w której sam zagrał. Film okazał się klapą; został źle przyjęty przez widzów i krytyków, zarzucających reżyserowi brak poczucia humoru. W 1996 r. Rodriguez nakręcił na podstawie scenariusza Tarantino "Od zmierzchu do świtu". Filmowy żart i pastisz opowiadający o walce z wampirami nie spodobał się krytykom. Dziś zarówno "Cztery pokoje", jak i "Od zmierzchu do świtu" uważane są za pozycje niemal kultowe.


Quentin Tarantino. Fot. AKPA.

Rok później Tarantino flirtował z tzw. kinem "blacksploitation" - filmami klasy B, których bohaterami są czarnoskórzy mieszkańcy Stanów Zjednoczonych. Filmem "Jackie Brown" odzyskał zachwiane zaufanie krytyków, którzy podkreślali dojrzałość reżysera i powagę społecznego problemu, poruszanego w jego najnowszej pracy. Film opowiadał historię stewardessy, uwikłanej w przemyt pieniędzy dla handlarzy bronią. Po "Jackie BrownTarantino zrobił sobie kilkuletnią przerwę i podjął pracę nad scenariuszami, których akcję osadzał w realiach II wojny światowej. Do świata filmu powrócił w 2003 r. z dwuczęściowym filmem "Kill Bill" z Umą Thurman, która zagrała seryjną morderczynię, szukającą zemsty na swoim dawnym szefie. Film utrzymany był w konwencji "spaghetti westernów", spopularyzowanych przez Sergio Leone, i okazał się sukcesem komercyjnym. W 2005 r. do kin trafiły "Bękarty wojny", film trudny do jednoznacznego sklasyfikowania. W opowieści o oddziale amerykańskich żołnierzy żydowskiego pochodzenia, organizujących zamach na Hitlera, przeplatają się elementy komedii, dramatu i filmu sensacyjnego.

Przy kręceniu "Bękartów", Tarantino inspirował się filmem "Bohaterowie z piekieł" w reżyserii Enzo Castellariego z 1978 r. W "Bękartach" wystąpił sam Castellari, a także Bo Svenson, odtwórca jednej z głównych ról w "Bohaterach". - Takie zabiegi są typowe dla aktualnej sytuacji w kulturze, która przetwarza kulturę niską w kulturę wysoką. Bardzo często zdarza się, że artyści tworzą swoje prace - rzeźby, obrazy, meble - wykorzystując do tego wieszaki, gazety i inne tego typu przedmioty, tworząc w ten sposób półki na książki, krzesła czy biurka. To tylko udowadnia, że sztukę można zrobić ze wszystkiego, także tego, co sztuką nie jest i co jest bieżącym, marnym elementem codzienności - tłumaczył Raczek.


Christoph Waltz i Jamie Foxx w filmie "Django". Fot. UIP.

W 2012 r. jednym z kandydatów do Oscara był ostatni obraz Tarantino "Django" z Christopherem Waltzem, Jamiem Foxxem i Samuelem L. Jacksonem. Akcja filmu toczy się w Ameryce czasów niewolnictwa. Obraz inspirowany był filmem Sergio Corbucciego z 1966 r., pod tym samym tytułem. "Django" otrzymał dwa Złote Globy i dwa Oscary - dla Tarantino za scenariusz i dla Waltza za rolę drugoplanową. Choć prasa chwaliła film za udaną grę konwencją westernu, a także podejmowanie trudnych tematów rasowej segregacji, Tarantino oskarżano o nadmierną brutalność i o przesadne eksponowanie obraźliwych określeń rasistowskich. - Zanim zajmiecie się oskarżaniem mnie o epatowanie przemocą, może napiszecie o problemie szerokiego dostępu do broni w Stanach? - kwitował zarzuty reżyser w wywiadzie dla stacji radiowej NPR. - Gadanie o przemocy w filmach jest obraźliwe dla ofiar strzelanin - ocenił.


MZ
Portalfilmowy.pl/PAP
Ostatnia aktualizacja:  28.03.2013
Zobacz również
Miguel Gomes w canneńskim jury
Film z Nicole Kidman szykowany na Oscary?
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll