PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Kolejny dzień branżowych wydarzeń 56. Krakowskiego Festiwalu Filmowego przyniósł m.in. konferencję „Focus on Sweden”, a także prezentację Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi (NCKF) oraz Masterclass z Marcelem Łozińskim.
Krakowski Festiwal Filmowy już od lat zaprasza do siebie przedstawicieli prężnych zagranicznych kinematografii. Z jednej strony dla widzów to szansa na obejrzenie najciekawszych nowych filmów z danego regionu, z drugiej - dla polskiej branży - możliwość zapoznania się z rozwiązaniami systemowymi stosowanymi gdzie indziej. W tym roku gościem festiwalu jest Szwecja. W konferencji, która prezentowała tamtejsze mechanizmy wspierania filmowców udział wzięli Stig Björkman (reżyser, historyk kina), Sara Broos (reżyserka, producentka), Maja Lindquist (Doc Lounge/Nordisk Panoama), Antonio Russo Merenda (Szwedzki Instytut Filmowy), Sara Rüster (Szwedzi Instytut Filmowy - dział dystrybucji międzynarodowej), Lars Stäfström (SVT, krytyk filmowy), Jerzy Śladowski (reżyser). Rozmowę moderował Laurence Boyce. Czego mogliśmy się dowiedzieć i nauczyć od gości?

Atutów szwedzkiego systemu zdaje się być wiele. Same regulacje i procedury są dla filmowców klarowne i „przewidywalne”, chociaż fundusze są ograniczone i - podobnie jak gdzie indziej - producenci muszą szukać finansowania u różnych inwestorów. Tych zdobywać mogą nie tylko w Szwecji. Z jednej strony Szwedzki Instytut Filmowy prowadzi programy międzynarodowych koprodukcji, z drugiej istnieje olbrzymia współpraca pomiędzy krajami skandynawskimi. „Wspieramy koprodukcje, ponieważ to pobudza rozwój kompetencji. Chcemy budować długofalowe relacje między szwedzkimi i międzynarodowymi producentami. Koprodukcje są platformą wymiany artystycznych doświadczeń” - mówił Antonio Russo Merenda.

Ważnym źródłem finansowania jest telewizja publiczna SVT, która w mniejszym lub większym stopniu zaangażowana jest w 90 procent szwedzkiej produkcji animowanej i dokumentalnej. Na antenach nadawcy przewidziane są odrębne pasma dla dokumentu.

Jak podkreślał Jerzy Śladowski, „Szwecja to najlepsze miejsce dla dokumentalistów” - nie tylko ze względu na rozwiązania wsparcia finansowego, ale również fakt, że twórcy nie są tam tak samotni, jak w Polsce. Szwedzki Instytut Filmowy i SVT to również instytucje otwarte na bardzo różne tematy, projekty artystyczne. Sporo miejsca w rozmowie poświęcono pytaniu czym, de facto, jest sukces, a wśród odpowiedzi „sukces komercyjny” nie był najważniejszy.

Szwecja stara się również zdobyć dla dokumentu młodych widzów oraz nowych widzów, spoza kręgu osób, które zapoznają się z nim już teraz - w kinach czy na festiwalach. Jednym z rozwiązań jest inicjatywa Doc Lounge, w ramach której pokazy filmowe łączone są nie tylko ze spotkaniami z twórcami, koncertami, debatami, ale odbywają się poza tradycyjna przestrzenią kinową - np. w barach z piwem i winem. Sara Broos dzieliła się swoimi doświadczeniami z prowadzonych przez siebie warsztatów i spotkań filmowych dla dzieci i młodzieży na prowincji. Do promocji dokumentu wśród nowych grup odbiorczych często wykorzystywane są media społecznościowe, blogerzy itp. Jednym z ogólniejszych spostrzeżeń tej części dyskusji była konieczność obdarzenia młodych odbiorców większym zaufaniem - to publiczność, która też szuka poważniejszych treści lub chętnie się z nimi skonfrontuje, jeżeli będzie miała taką szansę.

Goście konferencji podzielili się ze słuchaczami również swoimi obserwacjami na temat zmian w odbiorze kina i telewizji - gdzie widzowie (szczególnie ci najmłodsi) - coraz częściej korzystają z serwisów streamingowych. Kino jednak nadal ma dla nich znaczenie. Sara Rüster zapowiedziała, że już wkrótce w Szwedzkim Instytucie Filmowym ma pojawić się program dofinansowywania dla… dystrybutorów z innych krajów, którzy będą rozpowszechniać szwedzkie produkcje.

Drugim (choć nie jedynym) dużym tematem kolejnego branżowego dnia na Krakowskim Festiwalu Filmowym była prezentacja Narodowego Centrum Kultury Filmowej. Dyrektor Rafał Syska oraz Błażej Hrapkowicz przedstawili główne założenia i idee kryjące się za powołaniem do życia tej nowej na naszej filmowej mapie instytucji, a także harmonogram prac na najbliższe miesiące lata. NCKF zaoferować ma zwiedzającym niespotykaną w Polsce (a nawet w naszym regionie Europy) możliwość obcowania z szeroko pojętą kulturą filmową. Interaktywne wystawy wychodzić będą daleko poza „gablotę z fiszką opisującą rewizyt” - pozwolą poszerzać wiedzę i doświadczać kina oraz różnych jego aspektów - historii, współczesności i przyszłości, kontekstów kulturowych i technologicznych, realizacyjnych i produkcyjnych. Do życia powołane będą trzy wielkie ścieżki dydaktyczne: „Kino Polonia”, „Mechaniczne oko” oraz „Materia kina” - wszystkie oparte na oryginalnych obiektach. Dodatkową „ścieżką” będzie Muzeum Kinematografii, z którym NCKF nawiązał współpracę. Ponadto planowane są ekspozycje czasowe. NCKF zaoferuje również bibliotekę audiowizualną z dostępem do archiwów filmowych, które nie są otwarte dla polskich odbiorców, sale kinowe i przestrzenie kawiarniane/barowe. Nadrzędnym celem jest integracja różnych środowisk i instytucji filmowych. Temat na pewno będziemy jeszcze omawiać na naszych łamach. Na bieżąco rozwój NCKF można śledzić na oficjalnym profilu na Facebooku - https://www.facebook.com/narodowecentrumkulturyfilmowej.


Marcel Łoziński, fot. Marcin Warszawski/ SFP.

To jeszcze nie wszystkie branżowe wydarzenia Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W środę, 1 czerwca, swoje warsztaty poprowadził Marcel Łoziński. Z kolei po południu odbyły się pokazy Docs to Buy. To nowa inicjatywa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, festiwalu i Krakowskiej Fundacji Filmowej skoncentrowana na sprzedaży polskiego dokumentu w świat. Adresatami wydarzenia są międzynarodowi dystrybutorzy i agenci sprzedaży.

56. Krakowski Festiwal Filmowy potrwa do 5 czerwca. Wśród wydarzeń branżowych przed nami jeszcze m.in. pitchingi Docs to Start i Docs to go.
Dagmara Romanowska
Informacja własna
Ostatnia aktualizacja:  13.06.2016
Zobacz również
fot. Marcin Warszawski/ SFP
„Pielgrzym” będzie wydany na DVD
"Mów mi Marianna" nagrodzona w Izraelu
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll