PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
FABUŁA
  4.12.2013
„Polskie kino powojenne: twórcy i filmy - Kino według Jerzego Passendorfer" - pod takim tytułem w Centrum Edukacyjnym IPN odbędzie się spotkanie poświęcone twórczości tego reżysera.
Jerzy Passendorfer kojarzy się przede wszystkim z nurtem narodowo-kombatanckim w kinie lat 60. czy też – ujmując rzecz szerzej – z kinem nowej pamięci. Realizował on także filmy współczesne, a wielkim sukcesem frekwencyjnym była opowieść o Janosiku. Twórczość Passendorfera zdominowała jednak tematyka wojenna. Najgłośniejszym filmem Passendorfera były "Barwy walki", powstałe na podstawie książki sygnowanej przez generała Mieczysława Moczara. Była to próba stworzenia popularnego filmu, w którym różne wątki ideologiczne i polityczne łączyłyby się w spójną całość: podkreślanie roli partyzantki związanej z partią komunistyczną, zwrócenie uwagi na wspólną walkę żołnierzy Armii Ludowej, Armii Krajowej i Batalionów Chłopskich, dzięki czemu tworzony był tak ważny dla ówczesnej ideologii motyw jedności narodowej, z drugiej strony próba wpisania lub raczej przechwycenia historię AL w legendę AK.


Jerzy Passendorfer. Fot. SFP.

Z kolei filmy "Skąpani w ogniu", "Kierunek Berlin" i "Ostatnie dni" były postrzegane przez twórców jako trylogia opowiadająca o losach polskiego żołnierza: w partyzantce, podczas walk frontowych w końcowym okresie wojny oraz w czasach powojennych. Zwłaszcza w tych dwóch ostatnich filmach, podobnie jak w Barwach walki, pamięć II wojny światowej miała stanowić podstawę do budowania tożsamości narodowej opartej na dumie i godności. Filmy te realizowały zbiorową potrzebę doświadczenia zwycięstwa. Był to jeden z powodów, dla których cieszyły się sporym powodzeniem. Zapewniała je również umiejętność sprawnego prowadzenia fabuły przez reżysera i dobrze realizowana formuła filmu batalistycznego. Pokazane zostaną fragmenty następujących filmów: "Zamach" (1958), "Powrót" (1960), "Zerwany most" (1962), "Skąpani w ogniu" (1963), "Barwy walki" (1964), "Niedziela sprawiedliwości" (1965), "Mocne uderzenie" (1966), "Kierunek Berlin" (1968), "Ostatnie dni" (1969), "Dzień oczyszczenia" (1969), "Janosik (1973).

Ósma edycja cyklu wykładów „Z kamerą po PRL-u” kontynuuje próbę przybliżenia wybitnych polskich reżyserów filmowych i ich osiągnięć artystycznych, na tle ówczesnej rzeczywistości politycznej, społecznej i kulturowej. Spróbujemy opowiedzieć o bardzo różnych zjawiskach charakterystycznych dla powojennego kina polskiego; zarówno tych, które wprost wynikały z polityki kulturalnej tamtego okresu, jak i tych niezależnych artystycznie. Oprócz arcydzieł polskiego kina, pokazane zostaną także fragmenty filmów o jednoznacznie propagandowym zabarwieniu. Seminarium adresowane jest do nauczycieli historii, języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, studentów kierunków humanistycznych oraz uczniów wybierających tematy związane z filmem i historią najnowszą do ustnej prezentacji maturalnej z języka polskiego. Proponujemy sześć spotkań w cyklu miesięcznym odbywających się od października 2013 r. do marca 2014 r.



 




MZ
IPN
Ostatnia aktualizacja:  12.12.2013
Zobacz również
Cyfrowa wersja futbolu po polsku
"Wałęsa": najpierw w Brukseli, potem w Waszyngtonie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll