Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
„Polskie kino powojenne: twórcy i filmy - Kino według Jerzego Passendorfer" - pod takim tytułem w Centrum Edukacyjnym IPN odbędzie się spotkanie poświęcone twórczości tego reżysera.
Jerzy Passendorfer kojarzy się przede wszystkim z nurtem
narodowo-kombatanckim w kinie lat 60. czy też – ujmując rzecz szerzej – z
kinem nowej pamięci. Realizował on także filmy współczesne, a wielkim
sukcesem frekwencyjnym była opowieść o Janosiku. Twórczość Passendorfera
zdominowała jednak tematyka wojenna. Najgłośniejszym filmem
Passendorfera były "Barwy walki", powstałe na podstawie książki sygnowanej
przez generała Mieczysława Moczara. Była to próba stworzenia
popularnego filmu, w którym różne wątki ideologiczne i polityczne
łączyłyby się w spójną całość: podkreślanie roli partyzantki związanej z
partią komunistyczną, zwrócenie uwagi na wspólną walkę żołnierzy Armii
Ludowej, Armii Krajowej i Batalionów Chłopskich, dzięki czemu tworzony
był tak ważny dla ówczesnej ideologii motyw jedności narodowej, z
drugiej strony próba wpisania lub raczej przechwycenia historię AL w
legendę AK.
Z kolei filmy "Skąpani w ogniu", "Kierunek Berlin" i "Ostatnie dni" były postrzegane przez twórców jako trylogia opowiadająca o losach polskiego żołnierza: w partyzantce, podczas walk frontowych w końcowym okresie wojny oraz w czasach powojennych. Zwłaszcza w tych dwóch ostatnich filmach, podobnie jak w Barwach walki, pamięć II wojny światowej miała stanowić podstawę do budowania tożsamości narodowej opartej na dumie i godności. Filmy te realizowały zbiorową potrzebę doświadczenia zwycięstwa. Był to jeden z powodów, dla których cieszyły się sporym powodzeniem. Zapewniała je również umiejętność sprawnego prowadzenia fabuły przez reżysera i dobrze realizowana formuła filmu batalistycznego. Pokazane zostaną fragmenty następujących filmów: "Zamach" (1958), "Powrót" (1960), "Zerwany most" (1962), "Skąpani w ogniu" (1963), "Barwy walki" (1964), "Niedziela sprawiedliwości" (1965), "Mocne uderzenie" (1966), "Kierunek Berlin" (1968), "Ostatnie dni" (1969), "Dzień oczyszczenia" (1969), "Janosik (1973).
Jerzy Passendorfer. Fot. SFP.
Z kolei filmy "Skąpani w ogniu", "Kierunek Berlin" i "Ostatnie dni" były postrzegane przez twórców jako trylogia opowiadająca o losach polskiego żołnierza: w partyzantce, podczas walk frontowych w końcowym okresie wojny oraz w czasach powojennych. Zwłaszcza w tych dwóch ostatnich filmach, podobnie jak w Barwach walki, pamięć II wojny światowej miała stanowić podstawę do budowania tożsamości narodowej opartej na dumie i godności. Filmy te realizowały zbiorową potrzebę doświadczenia zwycięstwa. Był to jeden z powodów, dla których cieszyły się sporym powodzeniem. Zapewniała je również umiejętność sprawnego prowadzenia fabuły przez reżysera i dobrze realizowana formuła filmu batalistycznego. Pokazane zostaną fragmenty następujących filmów: "Zamach" (1958), "Powrót" (1960), "Zerwany most" (1962), "Skąpani w ogniu" (1963), "Barwy walki" (1964), "Niedziela sprawiedliwości" (1965), "Mocne uderzenie" (1966), "Kierunek Berlin" (1968), "Ostatnie dni" (1969), "Dzień oczyszczenia" (1969), "Janosik (1973).
Ósma edycja cyklu wykładów „Z kamerą po PRL-u” kontynuuje próbę przybliżenia wybitnych polskich reżyserów filmowych i ich osiągnięć artystycznych, na tle ówczesnej rzeczywistości politycznej, społecznej i kulturowej. Spróbujemy opowiedzieć o bardzo różnych zjawiskach charakterystycznych dla powojennego kina polskiego; zarówno tych, które wprost wynikały z polityki kulturalnej tamtego okresu, jak i tych niezależnych artystycznie. Oprócz arcydzieł polskiego kina, pokazane zostaną także fragmenty filmów o jednoznacznie propagandowym zabarwieniu. Seminarium adresowane jest do nauczycieli historii, języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, studentów kierunków humanistycznych oraz uczniów wybierających tematy związane z filmem i historią najnowszą do ustnej prezentacji maturalnej z języka polskiego. Proponujemy sześć spotkań w cyklu miesięcznym odbywających się od października 2013 r. do marca 2014 r.
MZ
IPN
Ostatnia aktualizacja: 12.12.2013
Cyfrowa wersja futbolu po polsku
"Wałęsa": najpierw w Brukseli, potem w Waszyngtonie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2023