PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Autorzy tekstu w "New York Times" uważają, że "zawrotna ilość teorii spiskowych" staje się pożywką dla twórców. Powstają satyryczne komiksy, instalacje, filmy dokumentalne, a Antoni Krauze kręci fabułę "Smoleńsk".

"New York Times" pisze o sytuacji w Polsce trzy lata po katastrofie smoleńskiej.  - Smoleńskie podziały dotarły do świata kultury. Reżyserzy, pisarze i artyści zażarcie debatują jak, a nawet czy - przedstawić tę tragedię - pisze amerykański dziennik. Głównym bohaterem tekstu jest Antoni Krauze, który przygotowuje film fabularny poświęcony katastrofie lotniczej z 10 kwietnia 2010 roku zatytułowany "Smoleńsk". Trzonem fabuły ma być dziennikarskie śledztwo ujawniające wielką mistyfikację dotyczącą wypadku. - Zamierzam pokazać prawdę - mówi reżyser "NYT" i przypomina "Wroga numer jeden" Kathryn Bigelow, który przedstawia operację ujęcia Osamy bin Ladena. Autor artykułu podkreśla jednak, że amerykańska produkcja spotkała się z oskarżeniami o akceptowanie nieludzkich metod walki z terroryzmem. Tymczasem "Smoleńsk" Krauzego może stać się zwykłą "polityczną maskaradą". A cytowany przez dziennik Borys Lankosz, reżyser filmu "Rewers", stwierdził nawet, że film Krauzego jest niebezpieczny, ponieważ "bazuje na kłamstwie".


Antoni Krauze. Fot. Portalfilmowy.pl

"New York Times" sporo miejsca poświęca też filmowi "Anatomia upadku" Anity Gargas, zauważając, że "wartka akcja" i "emocjonalne zdjęcia" przyciągnęły przed telewizory3 mln widzów, a z kolei wyważony dokument National Geographic spotkał się z oskarżeniami o sianie rosyjskiej propagandy. W konkluzji artykułu amerykański dziennik przytacza słowa Juliusza Machulskiego, który niedawno stwierdził, że jedyny film, który może sprawiedliwie pokazać katastrofę smoleńską, to... parodia. Reżyser zasugerował stworzenie produkcji na wzór Borata lub grupy Monty Python. Filmu o "nadętym prezydencie umiarkowanie ważnego państwa z Europy Centralnej, który każe lądować w mgle na kartoflisku".

Pełna treść artykułu w "New York Times" jest dostępna TUTAJ .

MZ
New York Times/ Gazeta.pl
Ostatnia aktualizacja:  30.05.2013
Zobacz również
Bartosz Obuchowicz w debiucie samouka
Premiera boxu DVD z filmami Janusza Morgensterna
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll