PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

Amerykańscy krytycy bardzo dobrze przyjęli film Agnieszki Holland, który 10 lutego wszedł na ekrany w Nowym Jorku, a wcześniej zdobył nominację do Oscara w kategorii filmów nieanglojęzycznych.

Jak pisze w znanym internetowym magazynie "Huffington Post" Annette Insdorf, film podejmuje temat stosunków polsko-żydowskich, "podważając uproszczone stereotypy Polaków jako antysemitów i Żydów zachowujących się potulnie" w czasie II wojny światowej.


Kadr z filmu "W ciemności", fot. Kino Świat

Autorka recenzji, filmolog z nowojorskiego Uniwersytetu Columbia, chwali utwór Holland za "wizualne bogactwo, brak sentymentalizmu i językową autentyczność". Jego bohaterowie mówią po polsku, ukraińsku, niemiecku i w jidysz.

Również w "Huffington Post" Dan Lybarger zauważa, że polska reżyserka powraca do Holokaustu, który był tematem jej wcześniejszych filmów: "Gorzkie żniwa" i "Europa, Europa", i podkreśla, że "udaje się jej potraktować ten dość wyeksploatowany temat ze świeżej, a nawet szokującej perspektywy".

"W ciemności ukazuje ocalonych z kanałów Lwowa w bezpośrednio uczciwy sposób i w wyraźnie nieschlebiającym im świetle. Ironia polega na tym, że wyposażając ich w prawdziwe słabości, Holland i kanadyjski scenarzysta David Shamoon sprawiają, że stają się oni bardziej sympatyczni, gdyż nie wydają się dzięki temu w niewiarygodny sposób cnotliwi" - pisze autor.


Kadr z filmu "W ciemności", fot. Kino Świat

"Schindlerem w kanałach" nazywa bohatera filmu Holland recenzent tygodnika "New York" David Edelstein, nawiązując do historii niemieckiego przemysłowca, który ratował Żydów z Krakowa, zatrudniając ich w swoim przedsiębiorstwie.

W jego interpretacji "W ciemności" należy do gatunku filmowego "melodramatu nawrócenia", gdyż opowiada o postaci moralnie dwuznacznej, która instynktownie odkrywa w sobie pokłady dobra i potencjał poświęcenia dla innych z narażeniem życia.

Recenzent chwali reżyserię filmu, zdjęcia i grających w nim aktorów. "Rytm filmu jest klasyczny, jego kompozycja malarska, z użyciem czerni przypominającej obrazy Rembrandta" - pisze.


Kadr z filmu "W ciemności", fot. Kino Świat

KS
pap
Ostatnia aktualizacja:  20.02.2012
Zobacz również
Chyra o "Sponsoringu"
Film Agnieszki Holland w nowojorskich kinach
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll