PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Mogłoby się wydawać, że w epoce cyfrowych efektów specjalnych nikomu niepotrzebne są już płaszcz i szpada. Wrażenie to jednak mylne, gdyż kino nadal sięga po sprawdzone wzorce fabularne, często wyprowadzone z klasycznych pozycji literatury przygodowej. Oczywiście uprzednio dostosowując je do wymogów widowiska dwudziestego pierwszego wieku.

Trudno co prawda prorokować tak dalece, bo przecież film to sztuka zmieniająca się nieustannie i dynamicznie, ale chyba wolno bez zbytniego ryzyka stwierdzić, że mistrzowie łuku i szermierki podobni Errolowi Flynnowi czy Tyrone'owi Powerowi, niezapomnianym odtwórcom ról Robina Hooda i Zorro, już na ekranie nie zagoszczą. Mimo że pewne motywy kina przygodowego są niezmiennie w kinie obecne, twórcy je przetworzyli, przekonstruowali typowe dla tego gatunku schematy fabularne. Nie jest to wcale nowa strategia scenariuszowa, bowiem przez lata zapoznano widza z różnorakimi prequelami, sequelami i wariacjami na temat córek i synów łucznika z Sherwood czy nowymi losami D'Artagnana. Nawet niedawny "Robin Hood" Ridleya Scotta zaplanowany został jako historia rewolucyjna, mającą ukazać prawdziwe losy słynnego bandyty o gołębim sercu; podobny cel przyświecał, przynajmniej według zapewnień twórców, także „Królowi Arturowi”, pod którym podpisał się Antoine Fuqua. Patrząc jednak na dwa całkiem świeże blockbustery, „Trzech muszkieterów” Paula W.S. Andersona i „Sherlocka Holmesa” Guya Ritchiego, można mniemać, że przyszedł czas na zwrot w przeciwnym kierunku – ku całkowitemu odrealnieniu przedstawianej historii na rzecz czystej rozrywki.


"Trzej muszkieterowie" Paula W.S. Andersona - przygoda w 3D. Fot. Monolith Films

Słynną powieść awanturniczą Aleksandra Dumasa przerobiono na przygodowe kino akcji, w którym efekciarskie pojedynki przypominają raczej starcia z filmów walki niż szermierskie boje, a co ważniejsze całość umieszczono w estetyce steampunkowej. Termin ten, rozpoznawany w kilku popularnych gatunkach literackich, chociażby fantasy i science-fiction, oznacza przeniesienie akcji najczęściej do alternatywnej wersji wieku dziewiętnastego, w której udało się wprowadzić w życie nawet najśmielsze projekty renesansowych i wiktoriańskich wynalazców. Dlatego też w „Trzech muszkieterach” mamy statki powietrzne i wymyślne gadżety, zbliżające niektóre sceny akcji do tych z filmów o Jamesie Bondzie. Na pierwszy rzut oka równie śmiały okazał się też Guy Ritchie – jego wersja przygód najsłynniejszego z detektywów odbiega znacznie od kanonicznej. Sherlock Holmes A.D. 2009, wzorowany ponoć na francuskim malarzu Henrim Toulouse-Lautrecu, to ekscentryk w typie roztrzepanego artysty. Zmaga się z samozwańczym magiem korzystającym z nowoczesnych, a niedostępnych w ówczesnej epoce urządzeń. A jednak, wbrew pozorom, "Sherlock Holmes" zachował coś z ducha oryginalnych dzieł Arthura Conana Doyle'a, bowiem w finale wszelka iluzja magiczna ustępuje miejsca logice i rozumowi.


Sherlock Holmes, reż. Guy Ritchie, fot. Warner Bros

Pomimo tego, na pierwszym planie nadal są szalone pościgi, bójki i strzelaniny, a zwiastuny drugiej części przygód Sherlocka Holmesa w interpretacji Guya Ritchiego jasno wskazują na to, że mozolna praca śledcza raz na zawsze ustąpi miejsca nieposkromionej niczym akcji.


Bartosz Czartoryski
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  29.12.2011
Zobacz również
Nowy film reżyserki "Karmelu"
[wideo] "Człowiek z Hawru" Kaurismakiego - zobacz zwiastun
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll