PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
SALON FILMOWY
  8.09.2011
Po raz pierwszy dyskusja na temat wychowawczej roli filmu pojawiła się w czasie pierwszej wojny światowej. Przeciwko sobie stanęli wówczas gorący zwolennicy kinematografu: Franciszek Mirandola, Jan Sokolicz-Wroczyński i Jan Kraskowski oraz jego zdecydowany przeciwnik – Leon Skoczylas.1

W 1922 r. w Warszawie powstał Instytut Badań Świetlnych, którego celem było propagowanie kinematografii w instytucjach kulturalno-oświatowych, szkołach oraz zakładanie kin i zaopatrywanie ich w filmy o wartościach edukacyjnych i wychowawczych. W latach 1919-1926 łącznie w wytwórniach prywatnych i spółdzielczych powstały 64 filmy tego rodzaju, w większości o tematyce krajoznawczej (np. Ferdynanda Ossendowskiego Miesiąc wędrówki po Polsce, Wyprawa Ossendowskiego do Afryki podzwrotnikowej). W 1928 r. powstają Centralne Biuro Filmowe oraz Instytut Filmowy, do zadań których należy m. in. jest zakup, realizacja i upowszechnianie filmów naukowych i oświatowych. W latach 1928-1932 powstaje około 30 filmów: m.in. cykle Rybactwo naszych jezior, rzek i stawów (1929), Hodowla koni w Polsce (1929). Równolegle w wytwórniach „Depkin”, „Film-Studio”, Wytwórni Doświadczalnej oraz na Wydziale Filmowym Polskiej Agencji Telegraficznej realizuje się filmy krajoznawcze i przyrodnicze: "Polska przeszłości i teraźniejszości" (1931), "Śnieg i słońce" Stefana Osieckiego (1931) oraz "Dłuto i pędzel" Antoniego Bohdziewicza (1932). W 1933 r. zostaje powołany Związek Producentów Filmów Krótkometrażowych, który wkrótce skupia całą produkcję gatunku: filmy krajoznawcze, folklorystyczne, o tematyce społecznej i gospodarczej ("Polesie – kraina tęsknych pieśni" Maksymiliana Emmera i Jerzego Maliniaka, "Wilno – miasto wspomnień" Stanisława Urbanowicza, "Tańce ludowe", "W kopalni węgla" Eugeniusza Cękalskiego, "Drapieżnicy", "Metr pod wodą", "Jedwab" Marty i Karola Marczaków.

Po wojnie w latach 1945-1949 zrealizowano w Polsce 53 filmy oświatowe, w większości o tematyce geograficznej i etnograficznej, ale także przyrodnicze, chemiczne, biologiczne i przemysłowe. Początkowo produkcją zajmował się Dział Filmów Oświatowych Instytutu Filmowego w Łodzi, ale z czasem włączyły się w nią również Wytwórnia Filmów Oświatowych, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych, Wytwórnia Filmowa „Czołówka”, Studio Miniatur Filmowych, Wytwórnia Filmów Sportowych i Turystycznych „Sportfilm”, Spółdzielcza Wytwórnia Filmowa, Serwis Filmowo-Telewizyjny Agencji Robotniczej „Tel-Ar”, Centralna Wytwórnia Programów i Filmów Telewizyjnych „Poltel”.

Istotną kwestią, która determinowała zainteresowanie filmem oświatowym, a tym samym jego produkcję, był system jego dystrybucji i upowszechniania. Dla tego celu w 1957 r. powołano Centralę Rozpowszechniania Filmów Oświatowych (od 1961 r. funkcjonowała jako Centrala Filmów Oświatowych „Filmos”). Zamknięcie instytucji w 1974 r. i przeniesienie jej zadań na Centrale Wynajmu Filmów miało negatywny wpływ na działania dystrybucyjne i przy towarzyszącym zmianom kryzysie ekonomicznym w kraju, bezpośrednio przyczyniło się drastycznego osłabienia i ograniczenia produkcji.

Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych w kinematografii polskiej zaczynają obowiązywać mechanizmy ekonomiki wolnorynkowej. Pojawiają się nowe procedury archiwizacji i przechowywania filmów w postaci systemu i kaset video. Otwiera to nowe drogi wykorzystania i dystrybucji filmu oświatowego, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów produkcji. Za sprawą telewizji zaś, film wykracza poza środowisko naukowe i trafia do widza masowego.

Powołane w 1959 r. Polskie Stowarzyszenie Filmu Naukowego w sposób metodyczny i sformalizowany zajmuje się rozwojem filmu naukowo-dydaktycznego. Wydawane przez nie pismo „Film Naukowy” poświęcone jest filmografii oraz bibliografii materiałów na temat filmu oświatowego, publikowane są artykuły naukowe i branżowe z zakresu sposobów oraz technik realizacji. Podobny profil tematyczny prezentowały pisma „Nowy Film Oświatowy”, „Kamera” i „Studio”.

Najbardziej produktywną i prężnie działającą instytucją produkcyjną była utworzona w 1950 r. Wytwórnia Filmów Oświatowych. W ciągu 38 lat istnienia, powstało w niej 4420 filmów, nagrodzonych na ponad 700 festiwalach w kraju i 500 za granicą. Wśród najciekawszych produkcji dość wymienić tytuły: "Mitoza" w endospermie Andrzeja Bajera (1955 r.), który jako pierwszy na świcie zarejestrował podział komórki, "Praca serca zarodka troci" Karola Marczaka (1958 r.), "Twoje serce" (1971) oraz cykl "Życie i odżywianie" Józefa Arkusza i Witolda Powady. Z wytwórnią byli ponadto związani Włodzimierz Puchalski, Jarosław Brzozowski, Aleksandra Jaskólska, Bolesław Bączyński, Jerzy Popiel-Popiołek.

Wytwórnia specjalizowała się w filmach przyrodniczych, biologicznych i poświęconych sztuce. Były one realizowane w rozmaitych formach: jako dokumenty, filmy popularno-naukowe, dydaktyczne, impresje poetyckie. Powstanie i rozwój filmu przyrodniczego w latach 1945-1950 zawdzięczamy dwóm czołowym twórcom: Karolowi Marczakowi (uwzględnionemu przez Międzynarodową Filmotekę Filmu Naukowego w monografii najwybitniejszych przedstawicieli światowego filmu oświatowego) i Włodzimierzowi Puchalskiemu (wielokrotnemu laureatowi najwyższych międzynarodowych nagród m.in. za filmy "Ptasia Wyspa" (1947), "Łabędzie" (1950), "Instynkt macierzyński ptaków" (1954), "Żubry" (1964), "Nasze gady i płazy" (1972), "Kwitnąca Arktyka" (1958).


fot. A. Kędzierska / SFP

Lata 1950-1955 to okres dominacji filmów instruktażowych, głównie z zakresu rolnictwa, budownictwa, zdrowia i higieny oraz przemysłu. Pod koniec lat pięćdziesiątych zaczynają powstawać filmy z zakresu historii sztuki i kultury np. "Miniatury Kodeksu Behema" Stanisława Lenartowicza (pierwszy barwny film oświatowy); "Warszawa w obrazach Canaletta", Piotr Michałowski (1956), "Helioplastyka" (1965) Jarosława Brzozowskiego; "Matejko" Jerzego Mierzejewskiego; "Opowieść o Zamku Wawelskim" (1960), "Requiem Wita Stwosza" (1969), "Picasso raz jeszcze" (1980) Zbigniewa Bochenka; "U źródeł plastyki" (1958), "Xawery Dunikowski" (1963), "Adam Rychterski" (1982) Konstantego Gordona; "Aleksander Gierymski – W altanie" (1974), "Święta Lipka" (1976) Stanisława Grabowskiego; "Pejzaż Potworowskiego" (1966), "Chimera na polnej drodze" (1969), "Abakany" (1970) Kazimierza Muchy; "Gdańska sztuka kuźnicza" (1969), "Tańczy Elżbieta Jaroń" (1974), "Duet" (1988) Jadwigi Żukowskiej.

Na nieco mniejszą skalę realizowano filmy społeczno-wychowawcze, społeczno-polityczne i filmy dla dzieci. Filmy społeczno-wychowawcze powstają w formule popularnonaukowej i dokumentalnej. Należą do nich m. in. realizowane od 1973 cykle Leszka Skrzydły Biblia, "Twórcy wielkich religii", "Kościoły" oraz "Sylwetki wielkich rewolucjonistów", "Ludzie na swoim miejscu", "Nim powstanie rodzina". Najwybitniejszą autorka filmów o dzieciach jest wspomniana wcześniej Jadwiga Żukowska, specjalizująca się w psychologii rozwojowej: "Moje, nie dam" (1964), "Skąd się biorą dzieci" (1966), "Zazdrość" (1967). Realizowała również filmy edukacyjne skierowane do dzieci: "Dzidka" (1975), "Darek Dziedziech" (1975).
Przypisy:
1. Na podstawie E. Nurczyńska – Fidelska, Film oświatowy, w: Encyklopedia kultury polskiej XX w. Film i kinematografia, E. Zajiček [red.], Warszawa 1994.
Gabriela Urbańska
Ostatnia aktualizacja:  14.12.2013
Zobacz również
Przeczytaj wywiad z Januszem Morgensternem
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll