PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
"Ofiarowanie" (1986) to metafizyczne arcydzieło Andrieja Tarkowskiego i suma jego twórczości. Ostatni film reżysera wypełnia pytanie: czy ofiara ma sens? Film otrzymał Grand Prix w Cannes oraz nagrodę BAFTA.

W dzień pięćdziesiątych urodzin Alexandra (Erland Josephson), aktora i filozofa, w jego domu zbierają się jego żona (Susan Fleetwood), córka i maleńki syn oraz przyjaciele: Otto (Allan Edwall) i Victor. Niespodziewanie wybucha kolejna wojna światowa. Władze w ostatniej telewizyjnej odezwie ostrzegają przed atakiem nuklearnym. Alexander przysięga Bogu, że poświęci wszystko, co kocha, w zamian za ocalenie świata przed zagładą.



Andriej Tarkowski już za życia uznawany był za jednego z kilku arcymistrzów kina. W przypadku jego filmów na nic zda się jakakolwiek próba streszczania fabuły, bo ich treścią są pytania, a nie odpowiedzi. Te wielowymiarowe i wieloznaczne mistyczne przypowieści przypominają modlitwę i wymagają od widza skupienia. Osią zainteresowania rosyjskiego reżysera jest relacja między Bogiem a człowiekiem. Gdzie jest miejsce duchowości w materialnym świecie? Kimś, kto u Tarkowskiego podejmuje próbę dotarcia, zbliżenia się do Boga jest - silnie obecny w prawosławiu - święty, szaleniec Chrystusowy, czyli "jurodiwy". W filmach Tarkowskiego są nim m.in. Duroczka z "Andrieja Rublowa", tytułowy "Stalker" oraz Alexander z "Ofiarowania", który gotów jest dokonać ofiary z życia, by ocalić świat. Dla tego rodzaju poświęcenia jedynym i najwyższym punktem odniesienia jest Jezus Chrystus.

Wkład "Ofiarowania" w humanistyczną i metafizyczną myśl europejską docenili zarówno widzowie świeccy jak i duchowni. Film nagrodzono w Cannes Grand Prix, nagrodą FIPRESCI oraz Jury Ekumenicznego. Film otrzymał nagrodę BAFTA, a także znalazł się na watykańskiej liście filmów o szczególnych walorach religijnych, moralnych lub artystycznych. Roger Ebert w swojej recenzji "Ofiarowania" z listopada 1986 r. podkreślał aspekt autobiograficzny filmu: "kiedy Tarkowski kręcił, , wiedział, już że jest poważnie chory. [...] Na swoje ostatnie słowa wybrał wielki temat". Reżyser zmarł na raka płuc niedługo po ukończeniu filmu.

O "Ofiarowaniu" trudno mówić bez odwołań do twórczości innego, wielkiego metafizyka kina, Ingmara Bergmana. Autorem zdjęć do filmu jest stały współpracownik Szweda, Sven Nykvist. Film kręcono w Szwecji, niedaleko wyspy Farö, na której mieszkał i pracował Bergman. A Erland Josephson to aktor znany m.in. z filmów "Fanny i Aleksander", "Jesienna sonata" czy "Szepty i krzyki".

Emisja filmu:
23 stycznia, poniedziałek, godz. 20:10
29 stycznia, niedziela, godz. 23:45
02 lutego, czwartek, godz. 15:55

Ale Kino!
EJ
informacja prasowa
Ostatnia aktualizacja:  23.01.2012
Zobacz również
Rozmowa z Agnieszką Holland w Telewizji Kino Polska
Gwiazda "Chirurgów" urodziła dziecko
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll