PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
„Pracuję pod przymusem” - oświadczał dziennikarzom Federico Fellini podczas kręcenia zdjęć do „Casanovy”. Niebacznie podpisał kontrakt zanim zapoznał się z „Pamiętnikami” weneckiego uwodziciela, które nawet po lekturze nie wzbudziły w nim zachwytu.

Trwająca niemal trzy lata realizacja filmu od początku nastręczała wiele trudności. Trzykrotnie zmieniano producenta, dwukrotnie - z powodu choroby głównego aktora Donalda Sutherlanda i z braku funduszy - przerywano prace, zwalniano i powtórnie zatrudniano ekipę. Skradziono część taśm. Prawie całe miasteczko filmowe Cinecitta pracowało dla Felliniego. W rzymskich studiach zrekonstruowano wnętrza pałaców Wirtembergi, Londynu, Paryża i Dux, zbudowano część Wenecji z Canale Grande i mostem Rialto, puszczono na wodę dziesiątki gondoli, sporządzono tysiące masek i kolorowych kostiumów. „Casanova” był pierwszym „amerykańskim” filmem Felliniego, tzn. kręconym w angielskiej wersji językowej, bo takie było życzenie producenta. Dopiero później dokręcono także włoski dubbing.



XVIII w., karnawał w Wenecji. Giacomo Casanova udaje się w przebraniu Pierrota na kolejną schadzkę. Jego spotkanie z kochanką ma obserwować małżonek wybranki, ambasador. Casanova przystaje na ten niecodzienny układ w nadziei, że wieść o jego erotycznych wyczynach dotrze do króla Francji. Schwytany przez inkwizytorów, ucieka z więzienia i dociera do Paryża. Tam staje się częstym gościem markizy Urf, która - wierząc że Casanova posiadł sekret wiecznej młodości i zechce go jej zdradzić - obiecuje mu fortunę. Do swej reputacji wyśmienitego kochanka Casanova dołącza więc jeszcze sławę uczonego alchemika. Dzięki temu stają przed nim otworem pałace Italii i Niemiec. Ale nieubłagany czas dosięga powoli i jego. Bujna biografia okazuje się żałosnym blichtrem.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Fellini nakręcił film, w którym bezlitośnie rozprawia się z mitem najsłynniejszego amanta i ze światem, w którym się obracał - światem pałaców, ich właścicieli i rezydentów. Wydobył całą czczość i nicość postaci obrosłej legendą. Jego Casanova nie jest słynnym libertynem i uwodzicielem, lecz pożałowania godną kukłą, nie tyle triumfującym pogromcą kobiet, co ofiarą seksu. Przygody erotyczne Wenecjanina jawią się jako ciąg gorzkich doświadczeń, nieporozumień, błędnych decyzji i porażek. Nie dają mu ani satysfakcji, ani sławy. Niektórzy krytycy dopatrywali się w filmie także innego odczytania: jako swoistego traktatu mizoginicznego. Casanova, samotny i wypalony wewnętrznie, budzi melancholijne zrozumienie. To nie on uwodzi i mami - oszukują go kobiety, oferując mu pozór w zamian za autentyczne zaangażowanie.

Emisja 14 sierpnia, godz. 22.20 TVP Kultura, w cyklu "Panorama światowego kina".


EJ
TVP Kultura/portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  13.08.2012
Zobacz również
"Siła wyższa" - nowy serial twórców "Rancza"
Klaus Maria Brandauer przyjedzie do Sokołowska
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll