PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  11.07.2012
Mistrz animacji, który sam siebie nazywa "hobbystą" - Daniel Szczechura, jeden z założycieli Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 11 lipca obchodzi swoje 82 urodziny.
„Pracuję tak, jakby każde ujęcie było ostatnim w moim życiu” – parafrazuje Sergieja Eisensteina Daniel Szczechura, reżyser, z którego nazwiskiem wiążą się największe sukcesy polskiej animacji. Wielokrotnie nagradzany na festiwalach w Krakowie i Oberhausen, związany z łódzkim Studiem Małych Form Filmowych Se-Ma-For, którego klimat sprzyjał poszukiwaniom nowych środków wyrazu.


Daniel Szczechura fot. Bohdan Dziworski

W 1958 roku ukończył historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, a w  1962 studia na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej w Łodzi. Debiutancki film "Konflikty" (1960), zrealizował podczas praktyk w szkole filmowej. W scenach udających melodramat wykorzystał aktorów, podczas gdy publiczność kinową przedstawił techniką wycinankową. W efekcie wydaje się, jakby oglądany przez widownię film był prawdziwszy niż życie, zupełnie jak w polskiej rzeczywistości lat 60-tych, w której władza decydowała o tym, co pokazać publiczności.

Charakter satyry mają jego następne filmy: "Maszyna" (1961), zrealizowana rok później "Litera" i przede wszystkim najgłośniejszy film tego okresu, "Fotel" (1963). Ludzie próbujący dojść do władzy, do tytułowego „fotela”, filmowani z lotu ptaka przypominają raczej pionki na szachownicy. Jury Krakowskiego Festiwalu Filmowego przyznało mu nagrodę dla najlepszego filmu w kategorii filmów animowanych za "interesujący temat o społecznym znaczeniu, potraktowany w oryginalnej, niestosowanej dotychczas formie". W późniejszych filmach takich jak „Wykres” (1965), „Hobby” (1968), czy „Podróż” (1970), wciąż eksperymentuje z formą, choć ponad doraźną interpretacją polityczną wybija się pewna powaga, ton egzystencjalnej wypowiedzi autora.

Kadry filmów Daniela Szczechury mają kompozycję filmową, w przeciwieństwie do ruchomych obrazów innych malarskich twórców, takich jak Witold Giersz. Bliższe związki łączą je z poezją. Jak twierdzi sam twórca, ceni krótką, zamkniętą formę, która jest w stanie pomieścić treść i emocje.

Od 1970 roku wykłada na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych – gdzie prowadzi pracownię filmu animowanego przy wydziale grafiki. Uczniem Daniela Szczechury jest jeden z najgłośniejszych polskich reżyserów filmów animowanych - Piotr Dumała.

W 2010 roku otrzymał nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Edyta Jarząb
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  31.12.2013
Zobacz również
10 najciekawszych wydań dvd i blu-ray czerwca
Weź udział w seminarium i warsztatach o koprodukcji dokumentów
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll