Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Premierę zrekonstruowanego cyfrowrowo filmu "Miś" Stanisława Barei niezwykle ożywił odtwórca głównej roli oraz współtwórca dialogów - Stanisław Tym.
To była premiera na miarę naszych czasów. W poniedziałek 23 kwietnia, w kinie Kultura w Warszawie, kultowa polska komedia "Miś" Stanisława Barei, doczekała się pokazu w cyfrowej wersji. Spotkanie z twórcami poprowadził Michał Ogórek, który zaprosił na scenę wdowę po Stanisławie Barei - Hannę Kotkowską-Bareję oraz Stanisława Tyma, którzy najlepiej mogli przypomnieć postać króla polskich komedii.
Stanisław Tym, Hanna Kotkowska-Bareja i Michał Ogórek FOT. Kuźnia Zdjęć
Premiera była świetna okazja by spotkać innych twórców filmu: Halinę Dobrowolską odpowiedzialną za scenografię, Jerzego Derfla odpowiedzialnego za muzykę, Michała Żarneckiego odpowiedzialnego za dźwięk i aktorów Barbarę Burską, Zofię Czerwińską, Stanisława Mikulskiego, Andrzeja Federowicza, Kazimierę Utratę-Lusztig oraz Marię Winiarską-Zborowską, którzy również podzielili się wspomnieniami z pracy na planie Misia.
Po krótkim, acz bardzo zabawnym spotkaniu, widzowie zobaczyli zrekonstruowanego cyfrowo Misia, którego pokaz "po angielsku" zapowiedziała Maria Winiarska-Zborowska.
Dzięki sprzyjającej politycznej aurze "Miś" - w przeciwieństwie do wcześniejszych filmów Barei, choćby "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz" (1978) - został łagodniej potraktowany przez cenzurę. Dla pary scenarzystów Bareja-Tym był to doskonały pretekst, by pokazać i wykpić peerelowską, głównie gierkowską gigantomanię, bezsensowne, symbolizowane przez słomianego misia inwestycje, marnotrawstwo, urzędnicze absurdy, puste rytuały, głupotę i kombinatorstwo Rysia-Misia czy innych jemu podobnych "porządnych chłopów".
Skeczowa konstrukcja filmu oddaje chaos tamtej rzeczywistości, brak wartości odbijający się także w karykaturalnym języku - podniosłych hasłach, dziwnej nowomowie.
Rekonstrukcja Misia jest dziełem YakuMama Film, rekonstrukcją dźwięku zajmowała się firma Sfera Dżwięku.
Projekt KinoRP honorowym patronatem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski. Mecenasem rekonstrukcji cyfrowej filmu Miś był PKO Bank Polski.
Po premierze widzowie mogą zobaczyć zrekonstruowanego Misia w kinie Kultura w Warszawie i kinie Polonia w Łodzi w ramach cyklu "Kino bez napisów".
To była premiera na miarę naszych czasów. W poniedziałek 23 kwietnia, w kinie Kultura w Warszawie, kultowa polska komedia "Miś" Stanisława Barei, doczekała się pokazu w cyfrowej wersji. Spotkanie z twórcami poprowadził Michał Ogórek, który zaprosił na scenę wdowę po Stanisławie Barei - Hannę Kotkowską-Bareję oraz Stanisława Tyma, którzy najlepiej mogli przypomnieć postać króla polskich komedii.
Stanisław Tym, Hanna Kotkowska-Bareja i Michał Ogórek FOT. Kuźnia Zdjęć
Premiera była świetna okazja by spotkać innych twórców filmu: Halinę Dobrowolską odpowiedzialną za scenografię, Jerzego Derfla odpowiedzialnego za muzykę, Michała Żarneckiego odpowiedzialnego za dźwięk i aktorów Barbarę Burską, Zofię Czerwińską, Stanisława Mikulskiego, Andrzeja Federowicza, Kazimierę Utratę-Lusztig oraz Marię Winiarską-Zborowską, którzy również podzielili się wspomnieniami z pracy na planie Misia.
Dzięki sprzyjającej politycznej aurze "Miś" - w przeciwieństwie do wcześniejszych filmów Barei, choćby "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz" (1978) - został łagodniej potraktowany przez cenzurę. Dla pary scenarzystów Bareja-Tym był to doskonały pretekst, by pokazać i wykpić peerelowską, głównie gierkowską gigantomanię, bezsensowne, symbolizowane przez słomianego misia inwestycje, marnotrawstwo, urzędnicze absurdy, puste rytuały, głupotę i kombinatorstwo Rysia-Misia czy innych jemu podobnych "porządnych chłopów".
Skeczowa konstrukcja filmu oddaje chaos tamtej rzeczywistości, brak wartości odbijający się także w karykaturalnym języku - podniosłych hasłach, dziwnej nowomowie.
Rekonstrukcja Misia jest dziełem YakuMama Film, rekonstrukcją dźwięku zajmowała się firma Sfera Dżwięku.
Oryginalny plakat kinowy "Miś" z podpisami twórców
Projekt KinoRP honorowym patronatem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski. Mecenasem rekonstrukcji cyfrowej filmu Miś był PKO Bank Polski.
Po premierze widzowie mogą zobaczyć zrekonstruowanego Misia w kinie Kultura w Warszawie i kinie Polonia w Łodzi w ramach cyklu "Kino bez napisów".
EJ
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja: 20.06.2012
Dzięki Film Spring Open do Cannes
"Nad życie" z Bołądź i Żebrowskim
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024