PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  2.12.2011

- Proszę jeszcze raz sprawdzić kopertę – zażartował Martin Scorsese zanim odebrał w 2007 roku Oscara za film "Infiltracja". Dostał wtedy swoją pierwszą Nagrodę Akademii za reżyserię, 31 lat po „Taksówkarzu” i 27 lat po „Wściekłym byku”. Tymczasem 17 aktorów za udział w jego filmach było nominowanych do Oscara, a pięcioro zdobyło statuetki. 

Na liście “100 najlepszych filmów” American Film Institute znajdują się trzy jego filmy: „Wściekły byk” (1980) na  „Taksówkarz” (1976)  i  „Chłopcy z ferajny” (1990) .


Martin Scorsese, fot. Reuters/Forum

Lista Top 250 serwisu IMDb zawiera sześć jego filmów: „Chłopcy z ferajny” (1990), „Taksówkarz” (1976), „Wściekły byk” (1980), „Infiltracja” (2006), „Kasyno” (1995) i „Wyspa tajemnic” (2010).

Piąta edycja przewodnika “1001 Filmów, które musisz zobaczyć” wymienia siedem filmów Martina Scorsese: „Ulice nędzy” (1973), „Taksówkarz” (1976), „Wściekły byk” (1980), „Król komedii” (1983), „Chłopcy z ferajny” (1990), „Kasyno” (1995) i „Infiltracja” (2006).

Guru amerykańskiej krytyki filmowej, Roger Ebert, 14 filmom Martina Scorsese przyznał  maksymalną ilość gwiazdek. Siedem z nich umieścił na swojej „Liście najlepszych filmów świata”.

Martin Scorsese, Amerykanin w trzecim pokoleniu o korzeniach włosko-sycylijskich miał zostać księdzem. Ukończył jednak studia filmowe na New York University, na których swoimi etiudami zwrócił uwagę producenta Rogera Cormana.

Już w drugim "dorosłym" filmie, „Ulicach nędzy” (1973), pojawiły się wszystkie elementy składające się na słynny styl Scorsese: nowojorskie plenery, samotni bohaterowie walczący ze swoimi demonami, muzyka będąca połączeniem rocka i opery oraz bezlitosna przemoc. W „Ulicach nędzy” wystąpili  Robert De Niro i Harvey Keitel, dwaj aktorzy, którzy mieli wpływ na  charakterystyczny styl reżysera. Za film „Alicja już tu nie mieszka” z 1974 roku  Ellen Burstyn dostała Oscara za najlepszą rolę żeńską. Dwa lata później trio Scorsese - De Niro - Keitel znów połączyło siły w mrocznej, filmowej podróży ("Taksówkarz"). Film dostał cztery nominacje do Oscara: dla De Niro i Foster za role aktorskie, za muzykę i za film. Nie było wśród nich nominacji dla reżysera. W 1980 roku powstał "Wściekły byk", który Scorsese zadedykował swojemu zmarłemu mentorowi z New York University, Haigowi Manoogianowi. Biografia zawodnika wagi średniej, Jake’a LaMotty, zdobyła osiem nominacji do Nagród Akademii, w tym dla najlepszego reżysera, ale tylko dwa Oscary (dla najlepszego aktora – DeNiro i za najlepszy montaż - Thelma Schoonmaker). Została później uznana przez krytyków, Siskela i Eberta, za najlepszy film dekady. W 1988 roku Scorsese wzburzył część katolickiej opinii publicznej próbą sportretowania ludzkiego Syna Bożego w „Ostatnim kuszeniu Chrystusa” (1988).  W następnym obrazie powrócił na znajome terytorium przedstawiając mafię ("Chłopcy z ferajny", 1990). Później powstał remake - „Przylądek strachu” (1991) i dwa lata później kolejny - „Wiek niewinności”.

Scorsese był jedną z trzech osób, którym Steven Spielberg zaproponował reżyserowanie „Listy Schindlera” (prócz niego brany był pod uwagę Polański i Wilder). Przekonał jednak Spielberga, że to on sam powinien zrobić ten film.

W 1997 roku powstał „Kundun - życie Dalajlamy”. Od tamtej pory Martin Scorsese  znajduje się na liście 50 osób, którym władze chińskie zakazały wstępu do Tybetu.

Lata 2000. przyniosły filmy „Gangi Nowego Jorku”, „Aviator”, „Infiltrację”, „Wyspa tajemnic” i współpracę z Leonardo Dicaprio. Podobnie jak niegdyś De Niro, aktor stał się stałym punktem obsady filmów Scorsese. Zresztą upodobanie reżysera do stałych współpracowników dotyczy również ekipy. Od lat robi on filmy z  Thelmą Schoonmaker, odpowiedzialną za montaż, i z operatorem Michaelem Ballhausem.

Scorsese trzykrotnie przegrał walkę o Oskara za najlepszą reżyserię i za najlepszy film z aktorami, którzy stali się reżyserami: z Robertem Redfordem („Zwyczajni ludzie” pokonali „Wściekłego byka”, 1980), Kevinem Costnerem („Tańczący z wilkami” pokonał „Chłopców z ferajny”, 1990) i Clintem Eastwoodem („Za wszelką cenę” pokonało „Aviatora”, 2004). Dwaj z jego rywali debiutowali wówczas jako reżyserzy (Redford i Costner).

Scorsese reżyserował nie tylko filmy fabularne, realizował również dokumenty o sławnych muzykach: o zespole „Rolling Stones”, o Bobie Dylanie, ostatnio o George’u Harrisonie  i wideoklipy na przykład  do piosenki Michaela JacksonaBad”. Pracował również dla telewizji, zrobił dokument o historii kina amerykańskiego i współtworzył serial „Zakazane Imperium”.  

Jest nie tylko reżyserem, producentem i współscenarzystą swoich filmów, bywał również aktorem. Zagrał bandytę w finale „Ulic nędzy”(1973) i pasażera, planującego zabić żonę w „Taksówkarzu”(1976). W „SnachAkiry Kurosawy zagrał Vincenta Van Gogha (1990).

Od trzech dekad wspiera ideę ratowania starych filmów. Jest jednym z założycieli The Film Foundation, organizacji non-profit, która wspiera rekonstrukcję archiwaliów. Został też Honorowym Prezesem Austriackiego Muzem Filmowego w Wiedniu.

Prywatnie był mężem pięciu kobiet, jest ojcem trzech córek, z których najmłodsza ma 12 lat.  Uważa się za niepraktykującego katolika.

Scorsese przygotowuje dwa nowe filmy: „Silence” o księżach Jezuitach w XVII wiecznej Japonii pod panowaniem Szogunów z Danielem Day-Lewisem, Benicio Del Toro i Gaelem Garcíą Bernalem oraz biografię zatytułowaną „Sinatra” z Leonardo DiCaprio.

Na tydzień przed jego przybyciem do Polski National Board of Review uznał jego nowy obraz  „Hugo i jego wynalazek” za film roku, a jego samego za najlepszego reżysera. Tym samym stał się poważnym, choć biorąc pod uwagę doświadczenie, niepewnym, kandydatem w wyścigu do Oscara.

Od 3. do 7. grudnia w warszawskim kinie Kultura i od 9. do 11. grudnia w łódzkim kinie Polonia odbywa sie przegląd jego filmów. Reżyser przyjeżdża z prywatną wizytą do Warszawy na zaproszenie Stowarzyszenia Filmowców Poskich i do Łodzi, gdzie odbierze doktorat honoris causa Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej.

 

KS
informacja własna
Ostatnia aktualizacja:  4.12.2011
Zobacz również
Twój film na festiwalu KAN 2012!
Trzymamy kciuki za naszych!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll