PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Na 65. Krakowskim Festiwalu Filmowym Sekcja Filmu Animowanego SFP zorganizowała niezwykle ciekawe spotkanie pt. „Tantiemy i prawa autorskie w animacji – jak działa zbiorowe zarządzanie?”. Panel przygotowała przewodnicząca Sekcji Alicja Witkowska wraz z Zarządem, a jego gościem był Cezary Piekarczyk, kierownik Działu Repartycji i Obsługi Autorów SFP-ZAPA, pracujący w Stowarzyszeniu od 20 lat.
Na wstępie przypomniał, że w 2025 roku mija 30 lat od założenia w strukturach SFP Związku Autorów i Producentów Audiowizualnych, więc w stosunku np. do ZAiKS-u, ZAPA jest organizacją młodą, co stanowi jej wielką zaletę. ZAPA działa dynamicznie i, jak podkreśla Cezary Piekarczyk, została stworzona dla twórców przez twórców. 

W spotkaniu, oprócz członków i przedstawicieli Zarządu Sekcji, wzięli udział także najmłodsi uprawnieni – studenci ASP. Dlatego prelegent przybliżył historię i zasady funkcjonowania ZAPA, a także omówił podstawowe mechanizmy naliczania i przekazywania tantiem. – Nasz system prawny i legislacja w zakresie tantiem należą do najlepszych na świecie. Zawsze jednak jest coś do poprawy, zawsze można zrobić więcej i lepiej – zauważył. 

Cezary Piekarczyk, fot. T. Korczyński / KFF

Obecnie SFP-ZAPA, jak i całe Stowarzyszenie, w ramach którego działa, stoi przed istotnymi wyzwaniami.  Najważniejszym z nich jest rzecz jasna to doprowadzenie do zainkasowania i wypłat wprowadzonych w 2024 roku tantiem z internetu – obecnie toczy się proces negocjacji z platformami streamingowymi. Druga sprawa to aktualizacja katalogu czystych nośników. I tu po latach walki pojawia się promyk nadziei, bo sąd pierwszej instancji w 2025 roku uznał za  zasadne roszczenie SFP-ZAPA o wypłatę zadośćuczynienia z tytułu niezapewnienia przez państwo polskie godziwej rekompensaty dla twórców i producentów za korzystanie z ich utworów w ramach dozwolonego użytku osobistego. Sąd zajmie się teraz wyliczeniem dokładnej kwoty odszkodowania. 

W polskim systemie tantiem, jak opowiadał Piekarczyk, jest jednak znacząca luka. SFP- ZAPA zajmuje się ochroną utworów audiowizualnych, gdy tymczasem w polskim ustawodawstwie nie ma czegoś takiego jak definicja utworu audiowizualnego, jest tylko definicja utworu. Utwór audiowizualny jest opisany w ustawie o kinematografii, ale nie  w ustawie o prawie autorskim. Jest to jeden z największych problemów w działalności ZAPA – tytułem przykładu, jednym ze skutków tego braku, jest brak wyraźnej granicy między reportażem a dokumentem.

Panel Sekcji Filmu Animowanego, fot. T. Korczyński / KFF

Polski system ma swoją specyfikę, która z jednej strony twórcom sprzyja, a z drugiej – wiąże się z pewnymi wyzwaniami. - Nie ma chyba na świecie drugiej organizacji, która miałaby tak szeroki katalog uprawnionych do tantiem. Jest to wynik wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 2006 roku, który zmienił realia, jeśli chodzi o wynagrodzenie dla twórców -  tantiemy. Jest to kilkanaście zawodów, ,  które wchodzą w skład repartycji tantiem. Pula do podziału jest jedna i  im jest więcej do tego tortu chętnych, tym musimy się liczyć z pewnego rodzaju rozdrobnieniem wypłat, ale nie mamy na to wpływu. Takie jest nasze ustawodawstwo. Jedni będą narzekać, drudzy będą się cieszyć – skonstatował Cezary Piekarczyk. 

Właśnie z tego powodu z inicjatywy prezesa SFP Grzegorza Łoszewskiego powołano w 2024 roku okrągły stół w sprawie tantiem. – Jeśli państwo jako twórcy żyli w przeświadczeniu, że do końca nie wiadomo, w jaki sposób tantiemy są dzielone, kto decyduje o ich podziale, to okrągły stół powstał jako platforma wymiany opinii, perspektyw czy wręcz przeświadczeń, jak to powinno modelowo wyglądać – wyjaśniał Cezary. 

Miejscem takiej dyskusji są tradycyjnie także festiwale filmowe, dlatego duża część rozmowy poświęcona została dokładnie temu zagadnieniu. Twórcy i producenci animacji w rozmowie z Cezarym Piekarczykiem i Grzegorzem Łoszewskim zwracali uwagę na bardzo niskie wpływy z tantiem dla środowiska animacji. Animacja z natury rzeczy najczęściej ma kształt filmu krótkometrażowego albo krótkiego odcinka serialu, a w przypadku podziału tantiem czas trwania ma ogromne znaczenie. Jak zauważyli zebrani na ASP twórcy i producenci, nakład pracy twórcy w stosunku do ostatecznego czasu trwania tej produkcji jest ogromny.  Około  90 proc. animacji w Polsce to dzieła krótsze niż 20 minut. Algorytm jest tutaj dla animatorów mało korzystny. Wpływ na wysokość tantiem ma także miejsce eksploatacji, a  z tym się wiąże kolejny problem. – Likwidacja wieczorynki w TVP1, czyli programu o największej oglądalności w Telewizji Polskiej spowodowała realne straty dla samych twórców. Oglądalność kanałów TVP ABC i TVP ABC 2 jest znikoma. To jest też trochę zadanie dla nas. Chcemy zbadać, jak wygląda podejście do animacji na świecie w kontekście wynagrodzenia tantiemowego. Żeby stworzyć animację czasami potrzeba lat. Ze swojej strony SFP-ZAPA zawsze deklaruje gotowość współpracy w kontekście wsparcia organizacyjnego – podsumował Cezary Piekarczyk, jednocześnie zachęcając członków SFP do podejmowania inicjatyw w tym zakresie.

Zarówno on, jak i prezes Grzegorz Łoszewski podkreślali kluczowe dla decyzji o podziale tantiem znaczenie Rady Repartycyjnej SFP, dlatego środowisko animacji powinno dążyć do wyboru swojego przedstawiciela w tym niesłychanie ważnym ciele. – Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego jak animacja jest ważna, jak jest trudna, jak jest twórczo złożona. Nie należy się spodziewać, że zmiany wejdą w ciągu tygodnia czy dwóch. – Ustawa o tantiemach z internetu została podpisana przez prezydenta we wrześniu 2024, mamy już maj 2025, dalej działamy. Ale tutaj wydaje się to o tyle prostsze, że państwo nie muszą przekonywać zachodnich koncernów, tylko siebie nawzajem, swoich kolegów  - zakończył Cezary Piekarczyk.
 
Alicja Witkowska, Ewa Sobolewska, za nimi: Robert Sowa, Andrzej Orzechowski, fot. T. Korczyński / KFF

  Spotkanie „Tantiemy i prawa autorskie w animacji – jak działa zbiorowe zarządzanie?” odbyło się na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie 30 maja 2025 roku. 


Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  10.06.2025
Zobacz również
„Nadal żyje z nami” – poruszający wieczór poświęcony Arkadiuszowi Tomiakowi (wideo)
Marché du Film. Czego szukają młodzi twórcy w Cannes
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025
Scroll