PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
- Ministerstwo Finansów zaczyna postrzegać kinematografię jako branżę, która ma potencjał do zwracania ze sporą nawiązką publicznego wsparcia. To bardzo istotna zmiana, która pozwala z optymizmem myśleć o przyszłości – mówił Grzegorz Łoszewski, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich, podczas Forum SFP, które odbyło się w trakcie Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
W krakowskim Forum SFP wzięli udział: Grzegorz Łoszewski – Prezes SFP, Alicja Witkowska – Przewodnicząca Zarządu Sekcji Filmu Animowanego SFP, Kamil Skałkowski – Przewodniczący Zarządu Sekcji Filmu Dokumentalnego SFP oraz Paweł Łoziński i Tomasz Wolski – Koło Reżyserów Filmów Dokumentalnych SFP.

Rozmowy na Forum zdominowały sprawy wewnętrzne SFP, ale jak zauważył prezes Stowarzyszenia Grzegorz Łoszewski, trudno w tej chwili kogoś z zewnątrz na tę rozmowę zapraszać – nie ma wciąż dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, a Telewizja Polska działa obecnie w sposób nieprzewidywalny. Jednakże spraw jest tak dużo, że rozmówcy z trudem „wyrobili się” w dwóch godzinach.

Grzegorz Łoszewski poinformował obecnych członków SFP o kluczowych dla środowiska procesach legislacyjnych. W tej chwili procedowane są dwie ustawy, o zaopatrzeniu twórcy i medialna. Ustawa o zaopatrzeniu twórcy jest w tej chwili w trybie konsultacji społecznej, i wedle prezesa SFP, jest dla nas rozczarowaniem, bo nie widzi w zasadzie osób pracujących w sferze audiowizualnej.

W czerwcu do konsultacji trafi ustawa o mediach publicznych. Jest dla nas kluczowa, przewiduje stałe i pewne finansowanie TVP. A wciąż PISF i TVP to dla nas instytucje bazowe. Tracąc telewizję publiczną tracimy kilkadziesiąt milionów, które TVP ma przeznaczać na produkcję – co przede wszystkim uderzy w dokumentalistów i animatorów. - Obie te instytucje, nawet z systemem wspomagania, jakim jest obecny system zachęt, są niewystarczające – mówił Grzegorz Łoszewski. Sytuacja jest trudna, niektórzy z największych graczy wycofują się właśnie z produkcji filmowej, inni ograniczają ją znacznie, nie będąc w stanie domknąć budżetów. 

Forum SFP w Krakowie, fot. Tomasz Korczyński/KFF

Grzegorz Łoszewski opowiedział o pracach nad systemem zachęt, które prowadzone są przy wsparciu pani Marszałek Senatu Małgorzaty Kidawy-Błońskiej oraz z resortem finansów. I jest to pewien powód do optymizmu w obiektywnie trudnej sytuacji. Podkreślił, że Ministerstwo Finansów zmienia swój stosunek do branży filmowej i nie traktuje jej już jako roszczeniową, wyciągającą rękę po pieniądze, ale jako branżę, która korzystając z zachęt i dotacji, jednocześnie zapewnia ogromny, niespotykany w innych gałęziach przemysłu zwrot do gospodarki, nawet kilkukrotny w stosunku do pieniędzy publicznych.

Ponadto wedle parametryzacji innowacyjności branża audiowizualna jest na samym topie, zwłaszcza w kontekście nadchodzącej wielkimi krokami sztucznej inteligencji. Już wkrótce, miejmy nadzieję, zaczną się regularne prace nad nowym systemem zachęt, który w większym stopniu będzie uwzględniał interesy małych i średnich przedsiębiorstw (producentów i firm postprodukcyjnych), gdyż system obecny przede wszystkim działa na korzyść wielkich korporacji. - Jeśli my nie obronimy tych producentów, to siłą rzeczy zdryfujemy wyłącznie w sferę komercyjną, w której nadal bardzo istotnym elementem będzie wynik i kwoty ściągane na produkcję, natomiast my nie będziemy produkować polskich filmów – mówił Grzegorz Łoszewski.

Prezes SFP odniósł się także do aktualnego tematu aktualizacji katalogu tzw. czystych nośników. Jak wiadomo, SFP pozwało skarb państwa o odszkodowanie z tego tytułu w wysokości czterystu kilkudziesięciu milionów złotych. Sąd pierwszej instancji wydał korzystne dla SFP i miażdżące dla skarbu państwa orzeczenie. SFP zakłada, że Ministerstwo Finansów będzie chciało załatwić tę sprawę jak najszybciej.

Podczas Forum SFP dyskutowano także na temat tantiem. Grzegorz Łoszewski poinformował o toczących się obecnie negocjacjach z platformami streamingowymi i przygotowywanych porozumieniach, dzięki którym bez zbędnej zwłoki będą z tego tytułu płynąć do twórców pieniądze. Uczestniczący w panelu reżyserzy dokumentaliści Paweł Łoziński i Tomasz Wolski oraz reżyserka filmów animowanych Alicja Witkowska odnieśli się do tematu podziału tantiem, który jest przedmiotem toczących się od kilku miesięcy rozmów w ramach zainicjowanego przez SFP Okrągłego Stołu Tantiemowego. Tantiem, zwłaszcza w przypadku twórców filmów dokumentalnych i animowanych, nie jest dużo, a rozmowy na temat dalszego dzielenia tortu tantiemowego są bardzo trudne i wymagają wewnętrznego kompromisu.

Twórcy podkreślali, że część produkcji filmowej należy do naszej kultury, nie będzie medialna, nie będzie docierać do wszystkich, ale musimy o niej pamiętać. Jest istotna dla pamięci, kultury, wspomnienia, dokumentu.

Rozmowa dotyczyła także wciąż niezreformowanych relacji produkcyjnych z Telewizją Polską S.A. - Cały czas mamy problem, żeby wspólnie produkować. Słyszymy, że wszystkim jest ciężko, że trzeba poczekać. Czekamy już 2,5 roku. Ta niestałość pozbawia nas możliwości realizacji filmów - mówił Przewodniczący Sekcji Filmu Dokumentalnego SFP Kamil Skałkowski. Zauważył, że powinniśmy dbać o polskie dokumenty i animacje, bo to one częściej niż filmy fabularne reprezentują polską kinematografię na międzynarodowych festiwalach kategorii A. Gatunki te jednak nie przetrwają bez mecenatu państwa. Z jednej strony nie ma wątpliwości, że te filmy spełniają zadania misyjności mediów publicznych, a z drugiej ciągle podnosi się kwestie ekonomiczne w rozmowach o inwestycje w nie.

Osobny wątek dotyczył sytuacji środowiska polskiej animacji – członkowie Sekcji Filmu Animowanego SFP o tantiemach rozmawiali dzień wcześniej (wkrótce relacja z tego spotkania), więc Przewodnicząca Sekcji Alicja Witkowska skupiła się na sytuacji twórców. – Animacja nie jest nawet pod ścianą, ale w ścianie. W PISF zostaliśmy zdegradowani do jednej komisji. Słuchając tych wszystkich problemów, które animacja ma zwielokrotnione, to co mi przychodzi do głowy, co naprawdę możemy zrobić, to po prostu zebrać się z przedstawicielami wszystkich dziedzin artystycznych i przygotować kampanię społeczną wskazującą na znaczenie kultury i sztuki – mówiła Alicja Witkowska.

Oponował Jerzy Kapuściński, dyrektor artystyczny Studia Munka SFP, mówiąc o znakomitych projektach, jakie wpływają w ostatnich latach do Studia Munka do programu Młoda Animacja. Utalentowanych a jednocześnie świetnie przygotowanych reżyserów jest wielu, Studio podjęło więc wysiłek zwiększenia katalogu produkcji animacji, poszukując dodatkowych środków, które naprawdę nie są duże. – Od paru lat obserwuję jakiś proces, odrodzenie talentów. Te debiuty to inwestycja stuprocentowa, róbmy wszystko, żeby w PISF dojrzewała myśl o zwiększeniu środków na animacje.

Zgodziła się z nim Alicja Witkowska. – Pół miesiąca temu byłam w Gdańsku na SLAM, gdzie Robert Turło robi świetną imprezę. I tam można zobaczyć, ile tych talentów jest. Tylko, co się dzieje z tymi ludźmi po debiucie? Ludzie ci wychodzą ze szkół, debiutują i później nie ma ich na rynku. To jest olbrzymi problem.

- Zmienianie świata jest ogromnym wyzwaniem. Musimy docierać do polityków i przekonywać ich do inwestowania w polską kinematografię. Nie tylko ze względu na jej wartość artystyczną – co jest oczywiste, ale także z perspektywy na jej znaczenie ekonomiczne - spuentował dyskusję Grzegorz Łoszewski.

Forum SFP odbyło się w sobotę, 31 maja 2025, w ramach Sekcji Industry Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  11.06.2025
Zobacz również
Marché du Film. Czego szukają młodzi twórcy w Cannes
Laureaci 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025
Scroll