Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
4 kwietnia w kinie Kultura pokazem filmu dokumentalnego w reżyserii Grzegorza Packa "Kazimierz Prószyński i jego wynalazki” (z cyklu „Geniusze i marzyciele”) zainaugurowano obchody 150. rocznicy urodzin jednego z pionierów kinematografii. Przed projekcją odbyło się spotkanie z Grzegorzem Packiem i Andrzejem Bukowieckim, które poprowadził Mateusz Grzymkowski.
Cieszę, że mogę Państwa powitać w kinie Kultura, miejscu gdzie możemy pielęgnować naszą spuściznę filmową i cały czas się nią inspirować - powiedziała Katarzyna Klimkiewicz, członkini zarządu Stowarzyszenia Filmowców Polskich otwierając wieczór poświęcony Kazimierzowi Prószyńskiemu. - To wyjątkowa postać, o której jeden z braci Lumière miał powiedzieć, że jest pierwszy w kinematografii. Prószyński współtworzył historię światowego kina. Cały świat filmowy dążył wtedy do upragnionego efektu: zobaczenia w naturalnym przebiegu ruchu na ekranie. Tym żyli pod koniec XIX wieku wynalazcy i ludzie rodzącej się kinematografii - przypomniał krytyk filmowy Andrzej Bukowiecki. - Był skrajnym profesjonalistą, który nie chciał wypuszczać na rynek czegoś, co nie było gotowe. Może w tym tkwił szkopuł - dodał reżyser filmu Grzegorz Pacek.
O Kazimierzu Prószyńskim:
Kazimierz Prószyński (ur. 4 kwietnia 1875 r. w Warszawie) – inżynier, przedsiębiorca, operator filmowy, reżyser i społecznik; wizjoner i perfekcjonista; konstruktor pionierski aparatów kinematograficznych oraz kamer filmowych, autor pierwszych filmów fabularnych, nazywany Kolumbem kinematografii. Kazimierz Prószyński urodził się w rodzinie o silnych tradycjach patriotycznych. W domu przy Nowym Świecie 26 zbierała się warszawska inteligencja, co miało wpływ na rozwój jego szerokich zainteresowań. Jako nastolatek urządzał zabawy i przedstawienia przy pomocy luster i lamp przyćmionych; przeprowadzał doświadczenia z elektrycznością i organizował seanse fotograficzne. Swoje zainteresowania rozwijał podczas studiów na Wydziale Technicznym Szkoły Specjalnej Sztuki, Rzemiosł i Górnictwa w Liège w Belgii.
Kazimierz Prószyński (ur. 4 kwietnia 1875 r. w Warszawie) – inżynier, przedsiębiorca, operator filmowy, reżyser i społecznik; wizjoner i perfekcjonista; konstruktor pionierski aparatów kinematograficznych oraz kamer filmowych, autor pierwszych filmów fabularnych, nazywany Kolumbem kinematografii. Kazimierz Prószyński urodził się w rodzinie o silnych tradycjach patriotycznych. W domu przy Nowym Świecie 26 zbierała się warszawska inteligencja, co miało wpływ na rozwój jego szerokich zainteresowań. Jako nastolatek urządzał zabawy i przedstawienia przy pomocy luster i lamp przyćmionych; przeprowadzał doświadczenia z elektrycznością i organizował seanse fotograficzne. Swoje zainteresowania rozwijał podczas studiów na Wydziale Technicznym Szkoły Specjalnej Sztuki, Rzemiosł i Górnictwa w Liège w Belgii.
Pierwszym ważnym wynalazkiem 19-letniego Kazimierza Prószyńskiego był pleograf – aparat do rejestracji i odtwarzania filmów. Skonstruował go w 1895 r. w Warszawie, zanim powstał kinematograf braci Lumière. Kręcił nim krótkie filmy, dając praktyczny początek kinematografii na ziemiach polskich. W 1901 r. Kazimierz Prószyński założył pierwszą wytwórnię filmową pod nazwą Towarzystwo Udziałowe „Pleograf” z siedzibą w Warszawie przy ulicy Nowogrodzkiej 39 (obecnie pod tym adresem znajduje się budynek banku PKO BP).
Kazimierz Prószyński kręcił pleografem krótkie filmy dokumentujące życie codzienne Warszawy. W 1902 r. stworzył dwa filmy fabularne: „Powrót birbanta” oraz „Przygoda dorożkarza”, w których wzięli udział dwaj polscy aktorzy teatralni: Kazimierz Junosza-Stępowski i Władysław Neubelt.
Najważniejszym wkładem Kazimierza Prószyńskiego w rozwój kinematografii polskiej i światowej było wynalezienie systemu umożliwiającego równomierny, skokowy przesuw taśmy filmowej minimalizujący drgania oraz eliminujący wady migotania obrazu podczas emisji filmu. Kazimierz Prószyński stworzył także pierwszą ręczną kamerę filmową o napędzie automatycznym - Areoskop. Wynalazca osobiście zaprezentował ją 27 grudnia 1910 r., filmując paryskie ulice z jadącej dorożki.
Kazimierz Prószyński rozwijał Areoskop w Wielkiej Brytanii. Znalazł tam inwestorów, którzy wdrożyli urządzenie do produkcji seryjnej. 22 czerwca 1911 r. w Londynie Prószyński nakręcił swoją kamerą pierwszy polski reportaż filmowy z koronacji króla Jerzego V. W 1913 zrealizowano pierwsze filmy dźwiękowe dzięki nowemu wynalazkowi Prószyńskiego, kinofonowi, umożliwiającemu zapis dźwięku na taśmie i synchronizację dźwięku z obrazem filmowym.
W 1914 r. w Królewskim Stowarzyszeniu Fotograficznym w Londynie Kazimierz Prószyński zaprezentował swój kolejny przełomowy wynalazek – reporterską kamerę Oko – tanią kamerę dla amatorów, szkół i wykładowców. Kamera Oko była jednocześnie projektorem, urządzenie pracowało cicho, co było wielką zaletą i osiągnięciem technicznym. Prószyński był bliski osiągnięcia kolejnego sukcesu – uruchomienia produkcji kamery Oko w Stanach Zjednoczonych. Przystąpienie USA do I wojny światowej zmieniło warunki ekonomiczne i Prószyński zadecydował o zamknięciu towarzystwa akcyjnego do produkcji aparatu Oko. Z kolei Centralną Europejską Wytwórnię Kinematografu Amatorskiego inż. Prószyńskiego założoną w 1922 roku w Warszawie zniszczyły konflikty i kryzys.
Podczas okupacji w czasie II wojny światowej Kazimierz Prószyński podjął działalność konspiracyjną. Został aresztowany 25 sierpnia 1944 r. i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Gross-Rosen. Zmarł 13 marca 1945 r. jako więzień numer 129957 w hitlerowskim obozie koncentracyjnym Mauthausen-Gusen.
Wynalazki Kazimierza Prószyńskiego związane z filmem: pleograf (1895) - aparat do rejestracji i odtwarzania filmów; biopleograf (1898) – udoskonalona wersja Pleografu, eliminująca drgania oraz przeskoki błony filmowej w czasie odtwarzania; obturator (1902) – przesłona projektora usuwająca migotanie obrazów na ekranie filmowym podczas emisji taśmy filmowej; kinofon (1907) – system jednoczesnej emisji obrazu i dźwięku, umożliwiający realizację filmów dźwiękowych; aeroskop (1908) – pierwsza na świecie ręczna kamera filmowa o napędzie automatycznym, której zawdzięczamy m.in. oryginalne zdjęcia lotnicze z I wojny światowej oraz reportaż filmowy z koronacji angielskiego króla Jerzego V; kamera „Oko” (1912) – tania i łatwa w obsłudze ręczna kamera filmowa, mająca za cel popularyzację kręcenia amatorskich filmów; stereos – aparat stereoskopowy, pierwsza w historii maszyna do wyświetlania na ulicy lub ścianach wieżowców obrazów oraz publicznych reklam; autolektor (1943) – urządzenie umożliwiające czytanie tekstu osobom niedowidzącym.
Program obchodów 150. rocznicy urodzin Kazimierza Prószyńskiego
Inauguracja
4 kwietnia 2025, 18:00
Kino Kultura
Kino Kultura
Pokaz filmu Grzegorza Packa „Kazimierz Prószyński i jego wynalazki” (dokument z cyklu „Geniusze i marzyciele”). Przed filmem odbyło się spotkanie z Grzegorzem Packiem i Andrzejem Bukowieckim, które poprowadził Mateusz Grzymkowski.
Sesje panelowe
Jesień 2025
Kino Iluzjon
Obchody 150. rocznicy urodzin Kazimierza Prószyńskiego będą kontynuowane jesienią w warszawskim kinie Iluzjon. W programie znajdą się: Wykład „Kamera Oko” – Moniki Supruniuk oraz panel dyskusyjny na temat aeroskopu i innych wynalazkach Kazimierza Prószyńskiego.
*****
Organizatorem obchodów 150. rocznicy urodzin Kazimierza Prószyńskiego jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich. Ich partnerem są Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny FINA oraz Legalna Kultura.
Organizatorem obchodów 150. rocznicy urodzin Kazimierza Prószyńskiego jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich. Ich partnerem są Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny FINA oraz Legalna Kultura.
RJ
SFP
Ostatnia aktualizacja: 5.04.2025
Początek naboru do Konkursu Krótkich Form Filmowych 14. edycji festiwalu Hommage à Kieślowski
„Gorzko” Marcina Kluczykowskiego na 16. LGBT+ Film Festival Poland
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025