Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
17 marca w kinie Kultura odbyło się kolejne spotkanie poświęcone autorom zdjęć filmowych z cyklu "Filmowe obrazy". To był wieczór nie tylko z najlepszym polskim kinem, ale też pełna zabawnych anegdot, wzruszających wspomnień rozmowa Anity Skwary z Grażyną Szapołowską i Radosławem Piwowarskim o Witoldzie Adamku.
W tym roku Witold Adamek obchodziłby osiemdziesiąte urodziny. Kino było dla niego żywiołem, było całym światem. Talent Witka był niezwykle wszechstronny, jednocześnie wyróżniała go tytaniczna pracowitość - przypomniał postać bohatera wieczoru Grzegorz Kędzierski, inicjator cyklu "Filmowe obrazy". - Był perfekcjonistą i wszystko chciał robić sam. W czasach kiedy filmy były kręcone na taśmie filmowej, kamera była zwykle bardzo duża. Witek zawsze nosił ją sam, nigdy nie używał szwenkera - wspominał Radosław Piwowarski. - Witek zawsze mówił mi: kamera musi być twoim największym kochankiem. Zachowuj się tak jakbyś flirtowała - mówiła Grażyna Szapołowska.
"Krótki film o miłości" Krzysztofa Kieślowskiego ze scenariuszem reżysera i Krzysztofa Piesiewicza, zdjęciami Witolda Adamka i muzyką Zbigniewa Preisnera otrzymał wiele nagród na polskich i zagranicznych festiwalach.Na prestiżowym MFF w San Sebastian wyróżniono go m.in. Nagrodą Specjalną Jury i nagrodą FIPRESCI. W 1988 roku na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych otrzymał Wielkie Lwy Gdańskie, wyróżniono też scenariusz, Witolda Adamka za zdjęcia oraz Grażynę Szapołowską i Stefanię Iwińską za kreacje aktorskie. Film zdobywał także nagrody m.in. w Strasbourgu, Genewie, Chicago i Sao Paulo. W 1989 krytycy i krytyczki Stowarzyszenia Filmowców Polskich wyróżnili go Złotymi Taśmami.
GALERIA ZDJĘĆ:
fot. Wojciech Olkuśnik East News/SFP
Witold Adamek, absolwent Wydziału Operatorskiego Szkoły Filmowej w Łodzi, debiutował jako operator na początku lat siedemdziesiątych filmami telewizyjnymi: „Punkt wyjścia” i „Siedem czerwonych róż czyli Benek Kwiaciarz o sobie i o innych". W roku 1975 zrealizował swój pierwszy film pełnometrażowy, „Grzech Antoniego Grudy” w reżyserii Jerzego Sztwiertni. - Witek był dzieckiem Łodzi i Arrifleksa. Witold Adamek zrealizował zdjęcia do ponad 170 filmów, seriali i spektakli Teatru TV. Są wśród nich „Matka Królów”, „Nadzór" (nagroda za zdjęcia na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku w 1985 roku), „Yesterday” (nagroda za zdjęcia na FPFF w Gdańsku w 1985 roku), „Baryton” (nagroda za zdjęcia na FPFF w Gdańsku w 1985 roku), „Dotknięci” (nagroda za zdjęcia na FPFF w Gdyni w 1988 roku), „C.K. Dezerterzy”, „Piłkarski poker”, „Biesy”, „Krótki film o miłości” (nagroda na FPFF w Gdyni w 1988 roku), „Obywatel Piszczyk” (nagroda za zdjęcia na FPFF w Gdyni w 1988 roku), „To ja, złodziej”, „Girl Guide”.
Pod koniec lat 90. XX wieku Witold Adamek zaczął sam reżyserować spektakle Teatru TV, a w roku 1997 zadebiutował jako reżyser filmowy „Poniedziałkiem”, za który zdobył Grand Prix festiwalu debiutów w Koszalinie. Następnie wyreżyserował filmy „Wtorek”, „Miss mokrego podkoszulka” i „Samotność w sieci” oraz seriale „Rodzina zastępcza” i „Czwarta władza”. W połowie lat 90. XX wieku założył wraz z Renatą Pajchel firmę produkcyjną Close-Up Production, która wyprodukowała – poza filmami i spektaklami w reżyserii Witolda Adamka – także filmy i seriale innych twórców, m.in.: Jerzego Stuhra, Juliusza Machulskiego, Janusza Majewskiego czy Jana Jakuba Kolskiego.
W 2014 roku Witold Adamek otrzymał Złoty Medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. Operator był wieloletnim członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich, w latach 2011-2016 członkiem Zarządu Głównego SFP. Swoim autorytetem wspierał wszystkie inicjatywy Stowarzyszenia, których celem była budowa silnej i artystycznie dojrzałej kinematografii. Zmarł 18 lutego 2017 roku w Warszawie. Miał 71 lat.
Pod koniec lat 90. XX wieku Witold Adamek zaczął sam reżyserować spektakle Teatru TV, a w roku 1997 zadebiutował jako reżyser filmowy „Poniedziałkiem”, za który zdobył Grand Prix festiwalu debiutów w Koszalinie. Następnie wyreżyserował filmy „Wtorek”, „Miss mokrego podkoszulka” i „Samotność w sieci” oraz seriale „Rodzina zastępcza” i „Czwarta władza”. W połowie lat 90. XX wieku założył wraz z Renatą Pajchel firmę produkcyjną Close-Up Production, która wyprodukowała – poza filmami i spektaklami w reżyserii Witolda Adamka – także filmy i seriale innych twórców, m.in.: Jerzego Stuhra, Juliusza Machulskiego, Janusza Majewskiego czy Jana Jakuba Kolskiego.
W 2014 roku Witold Adamek otrzymał Złoty Medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. Operator był wieloletnim członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich, w latach 2011-2016 członkiem Zarządu Głównego SFP. Swoim autorytetem wspierał wszystkie inicjatywy Stowarzyszenia, których celem była budowa silnej i artystycznie dojrzałej kinematografii. Zmarł 18 lutego 2017 roku w Warszawie. Miał 71 lat.
O filmie:
Poruszająca opowieść o obsesji, samotności i pragnieniu bliskości. Film opowiada historię dziewiętnastoletniego Tomka (Olaf Lubaszenko), który podgląda przez lunetę mieszkającą naprzeciwko Magdę (Grażyna Szapołowska) – dojrzałą kobietę o swobodnym podejściu do miłości. Chłopak zakochuje się w niej platonicznie i podejmuje próby nawiązania kontaktu, m.in. aranżując spotkania. Kiedy Magda odkrywa jego uczucia, początkowo traktuje je cynicznie, ale później zaczyna rozumieć ich intensywność. Film jest refleksją nad prawdziwą naturą miłości i emocjonalnymi konsekwencjami ludzkich relacji.
*****
Inicjatorem cyklu "Filmowe obrazy" jest Grzegorz Kędzierski, członek Zarządu Koła Operatorów Obrazu Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Bohaterami cyklu, oprócz Witolda Adamka, byli do tej pory Zygmunt Samosiuk, Piotr Sobociński i Edward Kłosiński. Organizatorem wydarzenia w kinie Kultura jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
RJ
SFP
Ostatnia aktualizacja: 18.03.2025
Ewa Puszczyńska produkuje serial Anny Maliszewskiej
Katarzyna Figura „U Filmowców” w Sopocie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025