Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
„Kos” Pawła Maślony i „Strefa Interesów” Jonathana Glazera najlepszymi filmami na polskich ekranach w ubiegłym roku – tak wybrało Koło Piśmiennictwa Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Jak co roku, nieprzerwanie od czterdziestu lat, krytyczki i krytycy filmowi Stowarzyszenia Filmowców Polskich zrzeszeni w Międzynarodowej Federacji Prasy Filmowej FIPRESCI przyznali swoje prestiżowe nagrody i wyróżnienia dla najlepszych filmów minionego sezonu kinowego.
- My krytycy filmowi zawsze jesteśmy i zawsze będziemy z Wami. Będziemy strzegli tego wszystkiego co w naszym kinie najbardziej wartościowe. Złote Taśmy, które przyznajemy są dowodem, że kino nie jest nam obojętne. Chcemy je promować i chcemy o nim mówić – zwróciła się do obecnych na sali kina Kultura twórczyń, twórców, dystrybutorów Barbara Hollender, przewodnicząca Koła Piśmiennictwa Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Znaczenie Złotych Taśm podkreślił Grzegorz Łoszewski. - Dzisiaj w czasach kiedy dziennikarzem i krytykiem może zostać każdy, ta nagroda ma jeszcze większe znaczenie, bo wszystko w naszym świecie się dewaluuje. Koło Piśmiennictwa stało się szczególnym miejscem, do którego przyjmuje się osoby z dorobkiem oraz z silną rekomendacją środowiskową. (…) Gratuluję wszystkim nagrodzonym i wyróżnionym; myślę, że to wielki prestiż dostać dziś Złote Taśmy – dodał prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Laureaci „Złotych Taśm” 2024
W kategorii filmu polskiego:
W kategorii filmu polskiego:
Złota Taśma
„Kos” w reżyserii Pawła Maślony i scenariuszem Michała A. Zielińskiego (dystrybucja: TVP Dystrybucja Kinowa)
Wyróżnienia
„Pianoforte” w reżyserii Jakuba Piątka (dystrybucja: Against Gravity)
„Biała odwaga” w reżyserii Marcina Koszałki (dystrybucja: Monolith Films)
W kategorii filmu zagranicznego:
Złota Taśma
„Strefa interesów” w reżyserii i ze scenariuszem Jonathana Glazera (dystrybucja: Gutek Film)
Wyróżnienia
W kategorii filmu zagranicznego:
Złota Taśma
„Strefa interesów” w reżyserii i ze scenariuszem Jonathana Glazera (dystrybucja: Gutek Film)
Wyróżnienia
„Anatomia upadku” w reżyserii Justine Triet (dystrybucja: M2 Films)
„Dobrzy nieznajomi” w reżyserii Andrew Haigha (dystrybucja: Disney)
fot. Paweł Wodzyński/East News/SFP
*****
„Złote Taśmy” to nagroda, którą krytycy filmowi Stowarzyszenia Filmowców Polskich zrzeszeni w Międzynarodowej Federacji Prasy Filmowej FIPRESCI, przyznają nieprzerwanie od 1985 roku. Na czele Zarządu Koła Piśmiennictwa stoi obecnie Barbara Hollender.
Historia nagród przyznawanych przez polskich krytyków filmowych sięga 1956 roku. Początkowo nosiły one nazwę Syrenki Warszawskiej i przyznawane były w kategoriach najlepszego filmu polskiego, polskiego - krótkometrażowego i zagranicznego. Nagroda krytyków, zrzeszonych ówcześnie w Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich, w krótkim czasie zyskała duży prestiż, a to ze względu na niezależność od politycznej koniunktury.
Po wprowadzeniu stanu wojennego i delegalizacji Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, środowisko krytyków zostało podzielone. Utworzono Stowarzyszenie Dziennikarzy PRL, które przejęło prawo do przyznawania Syrenki Warszawskiej. Część krytyków przystąpiła do Stowarzyszenia Filmowców Polskich, ustanawiając w 1985 roku, jako Samodzielne Koło Piśmiennictwa (dzisiaj Koło Piśmiennictwa), swoją coroczną nagrodę za najlepszy obraz polskich ekranów, w kategoriach filmu polskiego i zagranicznego.
Historia nagród przyznawanych przez polskich krytyków filmowych sięga 1956 roku. Początkowo nosiły one nazwę Syrenki Warszawskiej i przyznawane były w kategoriach najlepszego filmu polskiego, polskiego - krótkometrażowego i zagranicznego. Nagroda krytyków, zrzeszonych ówcześnie w Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich, w krótkim czasie zyskała duży prestiż, a to ze względu na niezależność od politycznej koniunktury.
Po wprowadzeniu stanu wojennego i delegalizacji Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, środowisko krytyków zostało podzielone. Utworzono Stowarzyszenie Dziennikarzy PRL, które przejęło prawo do przyznawania Syrenki Warszawskiej. Część krytyków przystąpiła do Stowarzyszenia Filmowców Polskich, ustanawiając w 1985 roku, jako Samodzielne Koło Piśmiennictwa (dzisiaj Koło Piśmiennictwa), swoją coroczną nagrodę za najlepszy obraz polskich ekranów, w kategoriach filmu polskiego i zagranicznego.
RJ
SFP
Ostatnia aktualizacja: 14.02.2025
Już 28 lutego kolejne spotkanie "Muzyka w filmie SFP"
200 lat, Pani Irmino!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025