„Skrzyżowanie” to historia Tadeusza, emerytowanego ordynatora szpitala, którego świat zmienia się w mgnieniu oka, kiedy dochodzi do dramatycznego wypadku drogowego. Zamiast spokojnej i dobrze zaplanowanej „złotej jesieni życia” staje on w obliczu sytuacji, która przerasta zarówno jego jak i najbliższe mu osoby. Cień pada na jego małżeństwo, relacje z synem oraz zbliżające się wesele ukochanej wnuczki. Ponadto w życiu Tadeusza pojawi się kobieta, pod której wpływem ten zacznie podejmować zaskakujące decyzje. Z dnia na dzień atmosfera zaczyna się zagęszczać, emocje biorą górę, a przyszłość przestaje być tak pewna jak się wydawało.
W Tadeusza wciela się ikona polskiego kina - Jan Englert, dla którego to pierwsza od lat główna rola w kinowej produkcji. A na ekranie partnerują mu Anna Romantowska, Michał Czernecki, Martyna Byczkowska, Aleksandra Popławska, Maria Kowalska, Filip Gurłacz, Marek Kalita i Robert Czebotar.
- Rzadko kiedy we współczesnym polskim kinie dialogi brzmią tak prawdziwie (stając się echem naszych własnych rozmów z bliską rodziną), a zachowania bohaterów wreszcie nie bazują na scenariuszowych kliszach i rozwiązaniach pożyczonych z innych filmów – pisze Jan Tracz w recenzji na Filmwebie, dodając: 81-letni Englert (...) oferuje aktorstwo dwupłaszczyznowe, udowadniające, że obok Janusza Gajosa jest dziś jednym z najlepszych (aktywnych zawodowo) aktorów swojego pokolenia.
Produkcja Studia Munka SFP ma za sobą międzynarodową premierę na 40. Warszawskim Festiwalu Filmowym, gdzie film Dominiki Montean-Pańków wyróżniono Nagrodą Młodego Jury FIPRESCI dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej. Teraz ze „Skrzyżowaniem” będą mogli zapoznać się widzowie Festiwalu 27. Orłów, prezentującego tytuły ubiegające się o nominacje w tegorocznej edycji Polskich Nagród Filmowych. Impreza w warszawskim kinie Iluzjon startuje 10 stycznia, a już na poniedziałek, 13 stycznia wieczorem organizatorzy zaplanowali pokaz „Skrzyżowania” oraz spotkanie z jego twórcami.
Debiutująca w fabule reżyserka i autorka scenariusza Dominika Montean-Pańków jest absolwentką filologii angielskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz reżyserii w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Obecnie pracuje nad doktoratem na Wydziale Reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi. Jest autorką wielu krótkich metraży, dokumentów oraz teatrów telewizji. W 2023 roku za pełnometrażowy dokument „Głos” otrzymała Grand Prix – Złotego Aleksandra na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Salonikach. Napisany przez nią scenariusz „Skrzyżowania” uhonorowany został Nagrodą Stowarzyszenia Autorów ZAiKS w konkursie Script Pro za „nowoczesne spojrzenie na konwencję kina moralnego niepokoju”.
Za zdjęcia do „Skrzyżowania” odpowiada Bartosz Świniarski („Cicha ziemia”, "Niepamięć"), za scenografię Aniela Dybowska. Charakteryzacja jest dziełem Ewy Szwed („Kobieta na dachu”, „Bo we mnie jest seks”), a kostiumy – Zofii Bebej („Słodki koniec dnia”). Autorką montażu jest legendarna Milenia Fiedler, laureatka Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł za film „Weiser” Wojciecha Marczewskiego, nominowana do Orłów za „Katyń” i „Wałęsę. Człowieka z nadziei” Andrzeja Wajdy, „Kamerdynera” Filipa Bajona oraz „Liczbę doskonałą” Krzysztofa Zanussiego, dwukrotnie nagrodzona na Festiwalu w Gdyni - za „Czas zdrady” i „Weisera” Wojciecha Marczewskiego. Muzykę do filmu napisał światowej sławy skrzypek jazzowy Adam Bałdych, trzykrotnie nominowany do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej jako Osobowość Roku. Dla niego jest to kompozytorski debiut w filmie fabularnym.
Producentem filmu „Skrzyżowanie” jest Studio Munka działające w ramach Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Koproducentami są CANAL+ Polska, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz BETA-ART - Beata Ścibakówna. Film otrzymał dotację z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Współfinansowany jest również z Funduszy Europejskich i Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Dystrybutorem „Skrzyżowania” jest firma Kino Świat. Film pojawi się na ekranach kin 28 marca.
„Skrzyżowanie” reż. Dominika Montean-Pańków, Festiwal 27. ORŁÓW – kino Iluzjon w Warszawie, 13 stycznia 2025, godz. 19.30