PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Jubileuszowa edycja PKMW, programu Stowarzyszenia Filmowców Polskich skierowanego do dzieci i młodzieży, okazała się rekordowa: podczas 133 projekcji, które odbyły się w dwudziestu miejscowościach, kina odwiedziło 23 463 młodych widzów!
Polskie Kino Młodego Widza (PKMW) to niezwykle atrakcyjny program wymyślony i przygotowany przez prężnie działające w ramach SFP – Koło Realizatorów Filmów dla Młodego Widza. Łączy on w sobie walory edukacyjne, artystyczne i rozrywkowe, przecież film może nie tylko bawić, ale przy okazji niekiedy także uczyć i wychowywać. Zdarzają się przypadki, że poza walorami rozrywkowymi oraz poznawczymi dostarcza również wrażeń estetycznych. I takie właśnie filmy znalazły się w programie, perfekcyjnie poprowadzonym przez Dział Realizacji Wydarzeń SFP.

Polskie Kino Młodego Widza zawsze budzi wiele emocji! fot. Krzysztof Mystkowski

PKMW w całej Polsce – zasięg programu

PKMW to nie tylko projekcje, ale także warsztaty, konkursy, spotkania z twórcami prezentowanych filmów. Organizuje się je zarówno w dużych miastach, jak i w małych ośrodkach, do tej pory dla kina mało „dostępnych”. W świętowaniu tegorocznego jubileuszu – a była to 20. edycja PKMW – uczestniczyło 20 miejscowości. Projekcje odbyły się w Białobrzegach, Bielsku- Białej, Bolesławcu, Bydgoszczy, Gdyni, Elblągu, Jeleniej Górze, Józefowie, Kielcach, Koszalinie, Krakowie, Lęborku, Lublinie, Łodzi, Mikołowie, Podkowie Leśnej, Świdwinie, Tarnowie, Wejherowie i Warszawie.
 
PKMW w Łodzi fot. Muzeum Kinematografii w Łodzi

Tegoroczny program PKMW okazał się wyjątkowo efektowny. Zaprezentowano blisko pół setki atrakcyjnych tytułów. Premiery i żelazna klasyka, długie metraże i krótkie, fabuły i animacje, tytuły kinowe i odcinki seriali telewizyjnych. Siedem zestawów krótkich animacji skierowanych do młodych kinomanów w różnym wieku oraz dziewięć pełnometrażowych fabuł i jeszcze jeden znakomity pełnometrażowy dokument.

Bogaty program i różnorodność filmów

Ofertę przedszkolną wypełniły nowe odcinki cieszących się ogromną popularnością w kinach –  co jest swoistym ewenementem – telewizyjnych seriali „Kicia Kocia” i „Basia”. Wyświetlono także premierowo odcinki seriali: „Szalone wynalazki”, „Toru Superlis”, „Szmatkowe Królestwo”, „Chichraszek”, „Limonek i Bezia”, „Bystre oczka” i „I LOVE THIS JOB”. Dzieciom nieco starszym zaprezentowano urocze plastycznie, pełne filozoficznej głębi krótkie animacje: „Wielkie zmartwienie” Zbigniewa Koteckiego, przypowieść o tym, że prawdziwe szczęście zaczyna się od poznania samego siebie, więc warto spojrzeć we własne wnętrze, „Siostra” Kasi K. Pieróg, przypominająca, że inni, zwłaszcza rodzina, są nie mniej ważni, oraz „Zapomniana książka” Agaty Gorządek, opowiadająca o stracie i radzeniu sobie z samotnością.

Wśród nowych rodzimych animacji znalazły się trzy tytuły szczególne, to tzw. dokumenty animowane: „Magda” Adeli Kaczmarek przypomina losy tytułowej piętnastoletniej bohaterki, zaprzysiężonej w 1940 roku żołnierki Brygady Podhalańskiej, polsko-brytyjski „Kapral Wojtek” Iana Gardnera opowiada historię niedźwiadka adoptowanego przez żołnierzy Korpusu Polskiego w czasie walk o Monte Cassino, a „Bezsenność Jutki” Marii Görlich-Opyd to przejmująca ekranizacja książki Doroty Combrzyńskiej-Nogali, z ilustracjami Joanny Rusinek, o siedmioletniej dziewczynce, która sądziła, że przyjechała do Łodzi na wakacje, a utkwiła wraz z dziadkiem i ciocią w żydowskim getcie.

Niezwykle atrakcyjne okazały się propozycje pełnometrażowe, obok animowanego „Smoka Diplodoka” pokazano nową „Akademię Pana Kleksa” według Jana Brzechwy, tym razem wyreżyserowaną przez Macieja Kawulskiego, drugą odsłonę przygód Waldka, Staszka i Delfiny, czyli „Za duży na bajki 2” Kristoffera Rusa, a także „Dziewczyńskie historie” Agi Borzym, frapujący dokument, także „chłopacki”.

PKMW otwiera Gdynię

Otwarcie "Gdynia Dzieciom" fot. Krzysztof Mystkowski

Punktem kulminacyjnym jubileuszu PKMW była oczywiście sekcja „Gdynia Dzieciom” w tegorocznej edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Zainaugurował ją przedpremierowy pokaz „Smoka Diplodoka” Wojciecha Wawszczyka, pełnometrażowej efektownej animacji zainspirowanej kultowymi komiksami Tadeusza Baranowskiego, poświęconymi małemu, ciekawemu świata dinozaurowi, któremu marzy się znalezienie prawdziwych przyjaciół i przeżycie wraz z nimi wielu niewiarygodnych przygód. Doszło do niego pierwszego dnia festiwalu w godzinach porannych, tak więc – jak co roku – sekcja „Gdynia Dzieciom” tak naprawdę otworzyła kolejną, już 49. edycję Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. 

Równie ważną częścią jubileuszowych obchodów PKMW były pokazy w warszawskiej Kulturze, „domowym” kinie Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W ciągu pięciu październikowych przedpołudni na ośmiu seansach zaprezentowano młodym widzom ponad dwadzieścia nowych filmów, głównie krótkometrażowych animacji, ale w programie znalazły się także pełnometrażowe hity fabularne, a także niezwykle interesujący dokument o tematyce młodzieżowej. Kino w tych dniach trzeszczało w szwach, jubileuszowa edycja zgromadziła w Kulturze aż 1471 widzów! Filmy przyjęto fantastycznie, ich twórcy, którzy spotkali się z widzami, zostali obdarowani przez nich komplementami, a młodzi widzowie – autografami, plakatami i filmowymi gadżetami.

Spotkania z twórcami i jubileuszowe atrakcje

Podczas 20. edycji PKMW odbyło się 133 projekcji, aż 21 z nich uatrakcyjniono spotkaniami z twórcami prezentowanych filmów. W tym roku z młodymi widzami spotkało się 25 twórców: była to nade wszystko ekipa realizacyjna „Smoka Diplodoka” – Wojtek Wawszczyk (reżyser, scenarzysta, animator), Maks Sikora (producent), Dorota Woropaj (kierowniczka produkcji), Mikołaj Wachowski (dubbing Smoka Diplodoka), Szymon Solarczyk i Dominik Ossowski (przedstawiciele studia dźwiękowego Soundmaking). Z młodymi widzami spotkały się także ekipy realizacyjne innych tegorocznych premierowych tytułów: Kristoffer Rus (reżyser), Mikołaj Pokromski (producent), Maciej Karaś, Patryk Siemek, Amelia Fijałkowska (aktorzy) prezentowali drugą odsłonę filmu „Za duży na bajki”, a aktorzy Jana Jachimek, Konrad Repiński, Antonina Litwiniak i Sebastian Stankiewicz – nową wersję „Akademii Pana Kleksa”, wyreżyserowaną przez Macieja Kawulskiego. Bestsellerowe tytuły z poprzednich edycji PKMW – „O psie, który jeździł koleją” Magdaleny Nieć i „Za niebieskimi drzwiami” Mariusza Paleja, przypomniała aktorka Liliana Zajbert i reżyserka tego pierwszego oraz Katarzyna Stachowicz-Gacek, scenarzystka drugiego.

Spotkania z młodymi widzami fot. Adam Burakowski East News/SFP

Bardzo bogatą „obstawę” realizatorów miały projekcje krótkometrażowych filmów animowanych, pośród których prym wiodły nowe odcinki popularnych serii („Kicia Kocia w przedszkolu”, „Basia. Jestem w sam raz”). Z dziecięcą widownią spotkali się scenarzyści, reżyserzy, producenci wielu prezentowanych filmów, m.in. Szymon Jachimek, Marcin Wasilewski, Ewa Sobolewska, Małgorzata Bosek-Serafińska, Ewelina Gordziejuk, Eugeniusz Gordziejuk, Wojciech Leszczyński, opowiadając o tym, jak się takie filmy robi, bo to bardzo zainteresowało młodych kinomanów, którzy wyznali, że lubią rysować, więc w przyszłości mogliby realizować filmy.

A o tym, że lubią rysować, świadczy plon konkursu plastycznego, rozpisanego z okazji 20-lecia PKMW. W protokole jury, w skład którego wchodzili: Agnieszka Skolik (artysta plastyk, reżyserka, scenarzystka i producentka filmów animowanych), Agnieszka Sadurska (reżyserka, scenarzystka i autorka opracowań plastycznych filmów animowanych, ilustratorka) oraz Szymon Adamski (reżyser, twórca filmów animowanych), czytamy, że ze względu na wysoki poziom artystyczny nadesłanych prac komisja konkursowa zdecydowała o przyznaniu większej liczby nagród i wyróżnień. I miejsce zajął Nikodem Palik (lat 6), II (ex aequo) – Ignacy Rogoz (lat 8) i Piotr Cader (lat 9), III (ex aequo) – Akari Yoshida (lat 6) i Wojciech Sierpiński (lat 5), wyróżnienia zaś trafiły do Natalii Seewald (lat 6) i Zofii Pawlik (lat 9).

20. Polskie Kino Młodego Widza fot. Krzysztof Mystkowski

Pewną nowością tegorocznej edycji PKMW były pokazy „Dziewczyńskich historii”, niekonwencjonalnego dokumentu o dwóch kilkunastoletnich przyjaciółkach, ich codziennym życiu oraz wszystkim, co w nim najważniejsze. Osiem razy o tym filmie z młodą widownią rozmawiała Patrycja Rzepecka, psycholożka, psychoterapeutka dzieci i młodzieży oraz wykładowczyni Uniwersytetu SWPS, czterokrotnie w spotkaniach brała udział reżyserka i scenarzystka filmu, a na jednej projekcji pojawiła się także Kachna Baraniewicz, autorka zdjęć. Szczególnie cenne spotkanie odbyło się w ramach sekcji Gdyni Dzieciom, podczas tegorocznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, które poprowadziła Martyna Harland, psycholożka, wykładowczyni Uniwersytetu SWPS, dziennikarka, autorka projektu Filmoterapia.pl, a towarzyszyły jej Sylwia Wojtysiak, psycholożka, Aga Borzym i Kachna Baraniewicz.

Edukacja i rozwój młodych kinomanów

Podczas tegorocznej edycji PKMW odbyło się 28 lekcji edukacyjnych. Dwie z nich towarzyszyły projekcjom zestawu filmów animowanych poświęconych różnym aspektom II wojny światowej (Michał Miegoń z Muzeum Miasta Gdyni mówił o lokalnych nawiązaniach do tematyki zaprezentowanych filmów, a Karolina Mitzner-Jastrzębska z Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN opowiadała o losach Żydów podczas II wojny światowej. Pozostałe lekcje, przygotowane przez Zespół Edukatorów Filmowych, poświęcono Przebojom 20-lecia PKMW, czyli filmom: „Podróż za jeden uśmiech” (1972) Stanisława Jędryki, „Wielka podróż Bolka i Lolka” (1977) Władysława Nehrebeckiego i Stanisława Dülza, „Proszę słonia” (1978) Witolda Giersza, „Za niebieskimi drzwiami” Mariusza Paleja (2016) i „O psie, który jeździł koleją” (2023) Magdaleny Nieć. Te pięć tytułów członkowie Koła Realizatorów Filmów dla Młodego Widza uznali za najlepsze spośród wszystkich prezentowanych podczas dziewiętnastu lat istnienia projektu Polskie Kino Młodego Widza. A przez dziewiętnaście lat w ramach programu Polskie Kino Młodego Widza pokazano 60 pełnometrażowych polskich filmów fabularnych i animowanych oraz blisko 300 krótkometrażowych animacji rodzimej produkcji.

PKMW w Koszalinie fot. Centrum Kultury 105 w Koszalinie

„Ten program znakomicie się rozwinął przez dwadzieścia lat – mówi Ewa Sobolewska, producentka, współautorka i aktywna uczestniczka PKMW. – Wychował świetną młodą publiczność, która w przyszłości zasili, a właściwie część już zasila, dorosłą widownię. Pokazy filmów dla dzieci nie tylko bawią, ale uczą i wychowują, zarażają kinem młodych widzów”. Można dodać, czym skorupka za młodu…

Warto przypomnieć, że organizatorem Polskiego Kina Młodego Widza jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich. Przedsięwzięcie zostało dofinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Patronat honorowy nad projektem objęli: UNICEF Polska, Rzecznik Praw Dziecka, Związek Nauczycielstwa Polskiego. Patronami medialnymi są „Magazyn Filmowy” oraz „Rzeczpospolita”. Partnerami są Lirene oraz Zespół Edukatorów Filmowych.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  31.12.2024
Zobacz również
Złote Globy 2025 rozdane
55. Forum Wokół Kina (cz. 4). Kino staje się rozrywką rodzin
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025
Scroll