Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
WYDARZENIA
27.10.2024
Po raz trzeci Zarząd Sekcji Filmu Animowanego rozdał branżowe nagrody środowiskowe dla twórców i współtwórców filmów animowanych. Celem przyznawania branżowych NAGRÓD jest przede wszystkim wyróżnienie w poszczególnych profesjonalnych kategoriach, które wynikają m.in. z etapów i procesu powstawania filmów animowanych.
Laureaci i członkowie Kapituły, fot. Maciej Zygmunt - Etiuda&Anima
Pomysłodawcą i inicjatorem przyznawania Nagród jest Zarząd Sekcji Filmu Animowanego Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Tegoroczni Laureaci Nagrody’23 wyłonieni zostali przez członków Kapituły, w skład której weszli: przewodnicząca Kapituły: Alicja Witkowska – reżyserka, animatorka, scenarzystka i wykładowca; Joanna Jasińska - Koronkiewicz – reżyserka, animatorka i wykładowca; Tomasz Siwiński – reżyser, animator, scenarzysta; Maria Deskur – producentka; Andrzej Gosieniecki – reżyser, animator. Kapituła obejrzała 51 filmów animowanych.
Widzowie w auli ASP, fot. Maciej Zygmunt - Etiuda&Anima
Gala rozdania Nagród odbyła się w auli - sali projekcyjnej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w czasie partnerskiego festiwalu Etiuda&Anima 25 października 2024 r. Ceremonię prowadziły Alicja Witkowska i Natalia Krawczuk. Po uroczystości widzowie pozostali na sali, by wziąć udział w czterogodzinnym maratonie najlepszych polskich animacji, które swoją premiery miały w 2023 roku.
A oto werdykt
Najlepszy film autorski 2023 roku – "Brak" w reżyserii Pawła Prewenckiego - za przedstawienie osobistych doświadczeń i stworzenie poruszającej i głęboko emocjonalnej historii w symbolicznej formie, zbudowanej na poziomie plastyki, animacji, dopełnionej znakomitą ścieżką dźwiękową.
Paweł Prewencki, fot. Joanna Krowiranda Etiuda&Anima
Wyróżnienie honorowe w kategorii najlepszy film autorski dla Witolda Giersza za "Portret Konia". Dla nestora polskiej animacji za udowodnienie jeszcze raz swojego mistrzowskiego poziomu warsztatu artystycznego w trudnej malarskiej technice animacji klasycznej. Piękne ożywienie z kart historii obrazów, przedstawiających od tysiącleci towarzyszące człowiekowi zwierzę - konia.
Najlepszy film dla dzieci – "Wielkie zmartwienie" w reżyserii Zbigniewa Koteckiego - za świetne połączenie technik animacji, tworzących razem spójną wizualnie filozoficzną historię w nieoczywistej interpretacji, która zaprasza do dyskusji nie tylko dzieci, ale i dorosłych, uczy rozumienia swoich ograniczeń oraz kiedy lepiej nie warto ich przekraczać.
Najlepszy film dla dzieci – "Wielkie zmartwienie" w reżyserii Zbigniewa Koteckiego - za świetne połączenie technik animacji, tworzących razem spójną wizualnie filozoficzną historię w nieoczywistej interpretacji, która zaprasza do dyskusji nie tylko dzieci, ale i dorosłych, uczy rozumienia swoich ograniczeń oraz kiedy lepiej nie warto ich przekraczać.
Ewa Sobolewska, Alicja Witkowska, fot. Joanna Krowiranda Etiuda&Anima
Wyróżnienie w kategorii najlepszy film dla dzieci dla Tomasza Duckiego za film "Asiunia" - za odwagę w byciu wiernym literackiemu oryginałowi, za komunikatywny film, stworzony nie z myślą o sobie, ale o jego małych odbiorcach, który w wyważony i spokojny sposób opowiada o dramatycznych przeżyciach dziewczynki podczas wojny.
Najlepszy debiut - "Czekaj na mnie we śnie" w reżyserii Natalii Durszewicz za trafne, wyjątkowo wrażliwe, poetyckie przedstawienie uniwersalnej refleksji o przemijaniu, oddanie atmosfery melancholii, bólu i straty w poruszającym podwójnym portrecie pary na skraju życia zilustrowanym w animacji malarskiej.
Wyróżnienie w kategorii najlepszy debiut dla Moniki Augustyniak-Dumały za "Biały Pokój" za ciekawe zestawienie przestrzennej, onirycznej animacji przedmiotowej z żywym planem aktorskim. Surrealistyczne ukazanie dochodzenia na temat wnętrza quasi denatki, w nieoczywistej opowieści między światami i zaproszenie do obserwacji subtelnych procesów erozji labiryntu świadomości toczącego się na dość przejściowym terytorium.
Najlepsza animacja w filmie – "Kompozycja z przeżyć istniejących" w reż. Joanny Szlembarskiej dla animatorek: Anny Polińskiej i Joanny Szlembarskiej - za wyrafinowaną i naturalną animację bohaterów, która jest tak dobra, że pozwala w pełni uwierzyć w realność ich życia. Wyjątkowy kunszt animacyjny, służy ukazaniu złożoności emocjonalnych relacji w tej historii.
Wyróżnienie w kategorii najlepsza animacja dla filmu – "Dziewczynka do orzechów" w reżyserii Michaliny Musialik dla animatorek: Michaliny Musialik, Justyny Pazdan za animację, która w dwóch stylistycznych odsłonach opowiada o światach dzieciństwa i dojrzałości zamieszkujących tytułową bohaterkę filmu. Kontrast świadomie zastosowanych stylów animacji tworzy intencjonalne znaczenia.
Najlepsze opracowanie plastyczne w filmie – "Bezsenność Jutki" w reżyserii Marii Gӧrlich-Opyd dla Joanny Rusinek - za doskonałą wizualnie adaptację ilustracji i przełożenie jej na język filmu. Pełna wdzięku plastyka i projekty postaci, dużą wrażliwością i w bardzo subtelny sposób kontrastują z tragiczną rzeczywistością holocaustu w delikatny sposób oddają dramatyzm wydarzeń i okrucieństwo wojny.
Najlepszy scenariusz w autorskim filmie: "Kapral Wojtek" w reżyserii Iaina Gardnera dla Wojciecha Lepianki za ciekawe i syntetyczne przełożenie do świata filmu animowanego niecodziennej, wzruszające do łez, prawdziwej historii wojennej - oswojenia małego niedźwiedzia Wojtka, który został przygarnięty przez żołnierzy armii gen.Wł. Andersa, i z czasem stał się odznaczonym bohaterem bitwy pod Monte Cassino, znany jako Kapral Wojtek.
oraz Wyróżnienie w tej kategorii za najlepsze dialogi 18+ do filmu "She Cat Him" w reżyserii Marty Chyła-Janickiej dla Marty Chyła-Janickiej - za celną obserwację, trafne i niezwykle zabawne spojrzenie na problemy par ze średnim stażem i niezbyt jasnymi perspektywami. Skrzący się humorem cięty dialog 18+ , który dla niektórych par w średnim wieku może być niepokojąco znajomy.
Najlepsze zdjęcia w filmie: "In Side" w reż. Anity Kwiatkowskiej-Naqvi i Piotra Matysiaka dla Piotra Matysiaka "za nowatorskie i twórczo wykorzystujące potencjał nowych technologii zdjęcia. Stworzenie interesującego wizualnie świata z pogranicza jawy i snu. Przekonujące przedstawienie rzeczywistości bohatera zagubionego w abstrakcyjnym świecie wewnętrznego labiryntu".
Najlepsza ścieżka dźwiękowa Michała Krajczoka do filmów: "Cosmic Routine" w reż. Agnieszki Kotulskiej oraz zgranie dźwięku do filmu "Outside" w reż. Izabeli Plucińskiej - za stworzenie wyjątkowo narracyjnej ścieżki dźwiękowej, która twórczo dopełnia obraz, nadaje mu osobliwy puls i tworzy rytm dla całego filmu. Kreatywne podejście i znajdowanie odpowiedniego brzmienia, doskonale ukazuje jaką rolę w filmie animowanym odgrywa dźwięk.
Wyróżnienie specjalne dla Sebastiana Ładyżyńskiego za muzykę do filmu "Czekaj na mnie we śnie" w reżyserii Natalii Durszewicz - za odważne decyzje kompozytorskie, przenikający do szpiku kości nastrój zbudowany przez muzykę, która stworzyła wyjątkową przestrzeń filmową, zanurzenie w której jest tyleż poetyckim, co przejmującym emocjonalnie doświadczeniem.
Wyróżnienie w kategorii najlepszy film dla dzieci dla Tomasza Duckiego za film "Asiunia" - za odwagę w byciu wiernym literackiemu oryginałowi, za komunikatywny film, stworzony nie z myślą o sobie, ale o jego małych odbiorcach, który w wyważony i spokojny sposób opowiada o dramatycznych przeżyciach dziewczynki podczas wojny.
Najlepszy debiut - "Czekaj na mnie we śnie" w reżyserii Natalii Durszewicz za trafne, wyjątkowo wrażliwe, poetyckie przedstawienie uniwersalnej refleksji o przemijaniu, oddanie atmosfery melancholii, bólu i straty w poruszającym podwójnym portrecie pary na skraju życia zilustrowanym w animacji malarskiej.
Wyróżnienie w kategorii najlepszy debiut dla Moniki Augustyniak-Dumały za "Biały Pokój" za ciekawe zestawienie przestrzennej, onirycznej animacji przedmiotowej z żywym planem aktorskim. Surrealistyczne ukazanie dochodzenia na temat wnętrza quasi denatki, w nieoczywistej opowieści między światami i zaproszenie do obserwacji subtelnych procesów erozji labiryntu świadomości toczącego się na dość przejściowym terytorium.
Najlepsza animacja w filmie – "Kompozycja z przeżyć istniejących" w reż. Joanny Szlembarskiej dla animatorek: Anny Polińskiej i Joanny Szlembarskiej - za wyrafinowaną i naturalną animację bohaterów, która jest tak dobra, że pozwala w pełni uwierzyć w realność ich życia. Wyjątkowy kunszt animacyjny, służy ukazaniu złożoności emocjonalnych relacji w tej historii.
Wyróżnienie w kategorii najlepsza animacja dla filmu – "Dziewczynka do orzechów" w reżyserii Michaliny Musialik dla animatorek: Michaliny Musialik, Justyny Pazdan za animację, która w dwóch stylistycznych odsłonach opowiada o światach dzieciństwa i dojrzałości zamieszkujących tytułową bohaterkę filmu. Kontrast świadomie zastosowanych stylów animacji tworzy intencjonalne znaczenia.
Najlepsze opracowanie plastyczne w filmie – "Bezsenność Jutki" w reżyserii Marii Gӧrlich-Opyd dla Joanny Rusinek - za doskonałą wizualnie adaptację ilustracji i przełożenie jej na język filmu. Pełna wdzięku plastyka i projekty postaci, dużą wrażliwością i w bardzo subtelny sposób kontrastują z tragiczną rzeczywistością holocaustu w delikatny sposób oddają dramatyzm wydarzeń i okrucieństwo wojny.
Najlepszy scenariusz w autorskim filmie: "Kapral Wojtek" w reżyserii Iaina Gardnera dla Wojciecha Lepianki za ciekawe i syntetyczne przełożenie do świata filmu animowanego niecodziennej, wzruszające do łez, prawdziwej historii wojennej - oswojenia małego niedźwiedzia Wojtka, który został przygarnięty przez żołnierzy armii gen.Wł. Andersa, i z czasem stał się odznaczonym bohaterem bitwy pod Monte Cassino, znany jako Kapral Wojtek.
oraz Wyróżnienie w tej kategorii za najlepsze dialogi 18+ do filmu "She Cat Him" w reżyserii Marty Chyła-Janickiej dla Marty Chyła-Janickiej - za celną obserwację, trafne i niezwykle zabawne spojrzenie na problemy par ze średnim stażem i niezbyt jasnymi perspektywami. Skrzący się humorem cięty dialog 18+ , który dla niektórych par w średnim wieku może być niepokojąco znajomy.
Piotr Matysiak, Alicja Witkowska, fot. Maciej Zygmunt - Etiuda&Anima
Najlepsze zdjęcia w filmie: "In Side" w reż. Anity Kwiatkowskiej-Naqvi i Piotra Matysiaka dla Piotra Matysiaka "za nowatorskie i twórczo wykorzystujące potencjał nowych technologii zdjęcia. Stworzenie interesującego wizualnie świata z pogranicza jawy i snu. Przekonujące przedstawienie rzeczywistości bohatera zagubionego w abstrakcyjnym świecie wewnętrznego labiryntu".
Najlepsza ścieżka dźwiękowa Michała Krajczoka do filmów: "Cosmic Routine" w reż. Agnieszki Kotulskiej oraz zgranie dźwięku do filmu "Outside" w reż. Izabeli Plucińskiej - za stworzenie wyjątkowo narracyjnej ścieżki dźwiękowej, która twórczo dopełnia obraz, nadaje mu osobliwy puls i tworzy rytm dla całego filmu. Kreatywne podejście i znajdowanie odpowiedniego brzmienia, doskonale ukazuje jaką rolę w filmie animowanym odgrywa dźwięk.
Wyróżnienie specjalne dla Sebastiana Ładyżyńskiego za muzykę do filmu "Czekaj na mnie we śnie" w reżyserii Natalii Durszewicz - za odważne decyzje kompozytorskie, przenikający do szpiku kości nastrój zbudowany przez muzykę, która stworzyła wyjątkową przestrzeń filmową, zanurzenie w której jest tyleż poetyckim, co przejmującym emocjonalnie doświadczeniem.
Zofia Klamka, fot. Joanna Krowiranda - Etiuda&Anima
Nagrodę im Władysława Nehrebeckiego za najlepszy film studencki Kapituła przyznała dla najbardziej rokującego młodego Twórcy za film: "Sheep out" dla Zofii Klamki "za świetnie urzeczywistnioną i przełożoną na język animacji idę opartą o zarys powieści wybitnego japońskiego pisarza. Stworzenie świata pełnego dynamiki i nieoczywistych zdarzeń, symboliczne przedstawienie pracy animatora, którego życiem zawładnęła pętla animacyjna. Wyrafinowana meta-animacja opowiada o zmaganiach animatorki z czasem i samą sobą. Brawurowa animacja, oryginalny sposób opowiadania kadrem, trafne znalezienie wizualnego klucza w ukazaniu powracających, repetytywnych czynności dnia codziennego osnutej tłem inspiracji z magicznego świata powieści Haruki Murakami - "Przygoda z owcą".
Maksymilian Rzontkowski, fot. Joanna Krowiranda - Etiuda&Anima
oraz ex aequo za film: "Jak być męczennikiem" dla Maksymiliana Rzontkowskiego za wyjątkowo oryginalny i osobisty portret młodego człowieka, o wyjątkowo luźno zaznaczonych granicach asertywności. Znakomite połączenie humoru i lekkości w poważnej historii o aspirującym męczenniku. Celny timnig, wciągająca i bawiąca swym absurdem historia oraz adekwatnie dobrana do niej plastyka.
Wyróżnienie specjalne w tej kategorii otrzymuje film "Kohezja" w reżyserii Sary Sawickiej za finezyjną grafikę, która podstępnie wciąga nas w odmęty podświadomości głównej bohaterki. Udana próba przedstawienia stanu psychiki w czasie dysocjacji osobowości, interesujące pokazanie z pomocą oszczędnych środków wewnętrznej walki z ukrywanymi lękami.
oraz film "Premiera" w reżyserii Sary Szymańskiej za zbudowanie głębokich portretów psychologicznych postaci, świadome wykorzystanie możliwości narracyjnych i plastycznych filmu animowanego do opowiedzenia autorskiej historii. Film, który paradoksalnie posługuje się formą groteskowej animacji w technice wycinanki, tworzy hiperrealistyczną miniaturę trudnych relacji w związku w którą w pełni wierzy widz.
oraz ex aequo za film: "Jak być męczennikiem" dla Maksymiliana Rzontkowskiego za wyjątkowo oryginalny i osobisty portret młodego człowieka, o wyjątkowo luźno zaznaczonych granicach asertywności. Znakomite połączenie humoru i lekkości w poważnej historii o aspirującym męczenniku. Celny timnig, wciągająca i bawiąca swym absurdem historia oraz adekwatnie dobrana do niej plastyka.
Wyróżnienie specjalne w tej kategorii otrzymuje film "Kohezja" w reżyserii Sary Sawickiej za finezyjną grafikę, która podstępnie wciąga nas w odmęty podświadomości głównej bohaterki. Udana próba przedstawienia stanu psychiki w czasie dysocjacji osobowości, interesujące pokazanie z pomocą oszczędnych środków wewnętrznej walki z ukrywanymi lękami.
Widzowie w auli ASP, fot. Maciej Zygmunt - Etiuda&Anima
WRÓB
SFP
Ostatnia aktualizacja: 27.10.2024
EnergaCamerimage 2024: Skład Konkursu Debiutów Reżyserskich
Październikowa premiera shortów Studia Munka. Magia lokalnych światów
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025