PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Po raz trzeci Zarząd Sekcji Filmu Animowanego rozdał branżowe nagrody środowiskowe dla twórców i współtwórców filmów animowanych. Celem przyznawania branżowych NAGRÓD jest przede wszystkim wyróżnienie w poszczególnych profesjonalnych kategoriach, które wynikają m.in. z etapów i procesu powstawania filmów animowanych.
Laureaci i członkowie Kapituły, fot. Maciej Zygmunt - Etiuda&Anima

Pomysłodawcą i inicjatorem przyznawania Nagród jest Zarząd Sekcji Filmu Animowanego Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Tegoroczni Laureaci Nagrody’23 wyłonieni zostali przez członków Kapituły, w skład której weszli: przewodnicząca Kapituły: Alicja Witkowska – reżyserka, animatorka, scenarzystka i wykładowca; Joanna Jasińska - Koronkiewicz – reżyserka, animatorka i wykładowca; Tomasz Siwiński – reżyser, animator, scenarzysta; Maria Deskur – producentka; Andrzej Gosieniecki – reżyser, animator. Kapituła obejrzała 51 filmów animowanych.

Widzowie w auli ASP, fot. Maciej Zygmunt - Etiuda&Anima

Gala rozdania Nagród odbyła się w auli - sali projekcyjnej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w czasie partnerskiego festiwalu Etiuda&Anima 25 października 2024 r. Ceremonię prowadziły Alicja Witkowska i Natalia Krawczuk. Po uroczystości widzowie pozostali na sali, by wziąć udział w czterogodzinnym maratonie najlepszych polskich animacji, które swoją premiery miały w 2023 roku.

A oto werdykt

Najlepszy film autorski 2023 roku – "Brak" w reżyserii Pawła Prewenckiego - za przedstawienie osobistych doświadczeń i stworzenie poruszającej i głęboko emocjonalnej historii w symbolicznej formie, zbudowanej na poziomie plastyki, animacji, dopełnionej znakomitą ścieżką dźwiękową.

Paweł Prewencki, fot. Joanna Krowiranda Etiuda&Anima

Wyróżnienie honorowe w kategorii najlepszy film autorski dla Witolda Giersza za "Portret Konia". Dla nestora polskiej animacji za udowodnienie jeszcze raz swojego mistrzowskiego poziomu warsztatu artystycznego w trudnej malarskiej technice animacji klasycznej. Piękne ożywienie z kart historii obrazów, przedstawiających od tysiącleci towarzyszące człowiekowi zwierzę - konia.
                                                                                                                                                             
Najlepszy  film dla dzieci – "Wielkie zmartwienie" w reżyserii Zbigniewa Koteckiego - za świetne połączenie technik animacji, tworzących razem spójną wizualnie filozoficzną historię w nieoczywistej interpretacji, która zaprasza do dyskusji nie tylko dzieci, ale i dorosłych, uczy rozumienia swoich ograniczeń oraz kiedy lepiej nie warto ich przekraczać.

Ewa Sobolewska, Alicja Witkowska, fot. Joanna Krowiranda Etiuda&Anima

Wyróżnienie w kategorii najlepszy film dla dzieci dla Tomasza Duckiego  za film "Asiunia" - za odwagę w byciu wiernym literackiemu oryginałowi, za komunikatywny film, stworzony nie z myślą o sobie, ale o jego małych odbiorcach, który w wyważony i spokojny sposób opowiada o dramatycznych przeżyciach dziewczynki podczas wojny.

Najlepszy debiut - "Czekaj na mnie we śnie" w reżyserii Natalii Durszewicz za trafne, wyjątkowo wrażliwe, poetyckie przedstawienie uniwersalnej refleksji o przemijaniu, oddanie atmosfery melancholii, bólu i straty w poruszającym podwójnym portrecie pary na skraju życia zilustrowanym w animacji malarskiej.

Wyróżnienie w kategorii najlepszy debiut dla Moniki Augustyniak-Dumały  za "Biały Pokój" za ciekawe zestawienie przestrzennej, onirycznej animacji przedmiotowej z żywym planem aktorskim. Surrealistyczne ukazanie dochodzenia na temat wnętrza quasi denatki, w nieoczywistej opowieści między światami i zaproszenie do obserwacji subtelnych procesów erozji labiryntu świadomości toczącego się na dość przejściowym terytorium.

Najlepsza animacja w filmie –  "Kompozycja z przeżyć istniejących" w reż. Joanny Szlembarskiej dla animatorek: Anny Polińskiej i Joanny Szlembarskiej - za wyrafinowaną i naturalną animację bohaterów, która jest tak dobra, że pozwala w pełni uwierzyć w realność ich życia. Wyjątkowy kunszt animacyjny, służy ukazaniu złożoności emocjonalnych relacji w tej historii.

Wyróżnienie w kategorii najlepsza animacja dla  filmu  –  "Dziewczynka do orzechów"  w reżyserii Michaliny Musialik  dla animatorek: Michaliny Musialik, Justyny Pazdan za animację, która w dwóch stylistycznych odsłonach opowiada o światach dzieciństwa i dojrzałości zamieszkujących tytułową bohaterkę filmu. Kontrast świadomie zastosowanych stylów animacji tworzy intencjonalne znaczenia.

Najlepsze opracowanie plastyczne w filmie  – "Bezsenność Jutki" w reżyserii Marii Gӧrlich-Opyd dla Joanny Rusinek - za doskonałą wizualnie adaptację ilustracji i przełożenie jej na język filmu. Pełna wdzięku plastyka i projekty postaci, dużą wrażliwością i w bardzo subtelny sposób kontrastują z tragiczną rzeczywistością holocaustu w delikatny sposób oddają dramatyzm wydarzeń i okrucieństwo wojny.

Najlepszy scenariusz w autorskim filmie: "Kapral Wojtek" w reżyserii Iaina Gardnera dla  Wojciecha Lepianki za ciekawe i syntetyczne przełożenie do świata filmu animowanego niecodziennej, wzruszające do łez, prawdziwej historii wojennej - oswojenia małego niedźwiedzia Wojtka, który został przygarnięty przez żołnierzy armii gen.Wł. Andersa, i z czasem stał się odznaczonym bohaterem bitwy pod Monte Cassino, znany jako Kapral Wojtek.

oraz Wyróżnienie w tej kategorii za najlepsze dialogi 18+   do filmu "She Cat Him" w reżyserii Marty Chyła-Janickiej dla Marty Chyła-Janickiej - za celną obserwację,  trafne i niezwykle zabawne spojrzenie na problemy par ze średnim stażem i niezbyt jasnymi perspektywami. Skrzący się humorem cięty dialog 18+ , który dla niektórych par w średnim wieku może być niepokojąco znajomy.

Piotr Matysiak, Alicja Witkowska, fot. Maciej Zygmunt - Etiuda&Anima
 

Najlepsze zdjęcia w filmie: "In Side" w reż. Anity Kwiatkowskiej-Naqvi i Piotra Matysiaka dla  Piotra Matysiaka "za nowatorskie i twórczo wykorzystujące potencjał nowych technologii zdjęcia. Stworzenie interesującego wizualnie świata z pogranicza jawy i snu. Przekonujące przedstawienie rzeczywistości bohatera zagubionego w abstrakcyjnym świecie wewnętrznego labiryntu".

Najlepsza ścieżka dźwiękowa Michała Krajczoka do filmów: "Cosmic Routine" w reż. Agnieszki Kotulskiej oraz zgranie dźwięku do filmu  "Outside" w reż. Izabeli Plucińskiej - za stworzenie wyjątkowo narracyjnej ścieżki dźwiękowej,  która twórczo dopełnia obraz, nadaje mu osobliwy puls i tworzy rytm dla całego filmu.  Kreatywne podejście i znajdowanie odpowiedniego brzmienia, doskonale ukazuje jaką rolę w filmie animowanym odgrywa dźwięk.

Wyróżnienie specjalne dla Sebastiana Ładyżyńskiego za  muzykę do filmu "Czekaj na mnie we śnie"  w reżyserii Natalii Durszewicz - za odważne decyzje kompozytorskie, przenikający do szpiku kości nastrój zbudowany przez muzykę, która stworzyła wyjątkową przestrzeń filmową, zanurzenie w której jest tyleż poetyckim, co przejmującym emocjonalnie doświadczeniem.

Zofia Klamka, fot. Joanna Krowiranda - Etiuda&Anima

Nagrodę im Władysława Nehrebeckiego za najlepszy film studencki Kapituła przyznała dla najbardziej rokującego młodego Twórcy za film: "Sheep out" dla Zofii Klamki "za świetnie urzeczywistnioną i przełożoną na język animacji idę opartą o zarys powieści wybitnego japońskiego pisarza. Stworzenie świata pełnego dynamiki i nieoczywistych zdarzeń, symboliczne przedstawienie pracy animatora, którego życiem zawładnęła pętla animacyjna. Wyrafinowana meta-animacja opowiada o zmaganiach animatorki z czasem i samą sobą. Brawurowa animacja, oryginalny sposób opowiadania kadrem,  trafne znalezienie wizualnego klucza w ukazaniu powracających, repetytywnych czynności dnia codziennego osnutej tłem inspiracji  z magicznego świata powieści Haruki Murakami - "Przygoda z owcą".

Maksymilian Rzontkowski, fot. Joanna Krowiranda - Etiuda&Anima
 
oraz ex aequo za film:  "Jak być męczennikiem" dla Maksymiliana Rzontkowskiego za wyjątkowo oryginalny i osobisty portret młodego człowieka, o wyjątkowo luźno zaznaczonych granicach asertywności. Znakomite połączenie humoru i lekkości w poważnej historii o aspirującym męczenniku. Celny timnig, wciągająca i bawiąca swym absurdem historia oraz adekwatnie dobrana do niej plastyka.

Wyróżnienie specjalne w tej kategorii otrzymuje film "Kohezja" w reżyserii Sary Sawickiej za finezyjną grafikę, która podstępnie wciąga nas w odmęty podświadomości głównej bohaterki. Udana próba przedstawienia stanu psychiki w czasie dysocjacji osobowości, interesujące pokazanie z pomocą oszczędnych środków wewnętrznej walki z ukrywanymi lękami.

  oraz film "Premiera" w reżyserii Sary Szymańskiej za zbudowanie głębokich portretów psychologicznych postaci, świadome wykorzystanie możliwości narracyjnych i plastycznych filmu animowanego do opowiedzenia autorskiej historii. Film, który paradoksalnie posługuje się formą groteskowej animacji w technice wycinanki, tworzy hiperrealistyczną miniaturę trudnych relacji w związku w którą w pełni wierzy widz.


Widzowie w auli ASP, fot. Maciej Zygmunt - Etiuda&Anima
WRÓB
SFP
Ostatnia aktualizacja:  27.10.2024
Zobacz również
EnergaCamerimage 2024: Skład Konkursu Debiutów Reżyserskich
Październikowa premiera shortów Studia Munka. Magia lokalnych światów
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025
Scroll