PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Przy pełnej sali w ramach Gdynia Industry odbył się panel „Muzyka filmowa. Pozycja w budżecie czy nieodłączny warunek sukcesu dzieła filmowego?”.

W dyskusji udział wzięli: Maciej Zieliński (kompozytor, przewodniczący Koła Kompozytorów Muzyki Filmowej SFP), Tomasz Gąssowski (reżyser, kompozytor, autor filmu „Wróbel” biorącego udział w Konkursie Głównym), Irena Strzałkowska (prezes KIPA) oraz Robert Piaskowski (menedżer i animator kultury, pedagog, muzyk, dyrektor NCK, dyrektor artystyczny FMF). Spotkanie poprowadziła dr Maya Baczyńska, członkini zarządu Koła Reżyserów SFP, inicjatorka projektu „Muzyka w filmie” SFP.

 

Tomasz Gąssowski,Irena Strzałkowska, Robert Piaskowski, Maya Baczyńska, fot. Krzysztof Mystkowski / SFP


Na początku rozmowy prowadząca przedstawiła zarząd nowopowstałego Koła Kompozytorów Muzyki Filmowej Stowarzyszenia Filmowców Polskich, który tworzą: Maciej Zieliński (przewodniczący), Marzena Majcher (wiceprzewodnicząca), Krzysztof Janczak (sekretarz) oraz Marcin Macuk, Tomasz Opałka, Jerzy Rogiewicz i Paweł Skorupka.


Maciej Zieliński, fot. Krzysztof Mystkowski / SFP


- Kompozytor jest najbardziej wszechstronnym zawodem w obliczu zmian technologicznych. Musi posiadać szerokie horyzonty, czyli wiedzę z zakresu literatury, teatru i reżyserii – mówił Robert Piaskowski. Następnie Maciej Zieliński opowiedział o Katalogu Dobrych Praktyk, czyli materiale edukacyjnym zawierającym kluczowe informacje dotyczące funkcjonowania zawodu kompozytora filmowego w branży filmowej: ZOBACZ.


Uczestnicy debaty, , fot. Krzysztof Mystkowski / SFP

 

Zdaniem Ireny Strzałkowskiej najistotniejsze są rozmowy kompozytorów z producentami. Pozycja kosztów związanych z wynagrodzeniem kompozytora w budżecie filmu jest uzależniona od gatunku filmu i rodzaju muzyki dopasowanej do tematu i specyfiki dzieła. Producent musi znać oczekiwania reżysera filmu i osoby tworzącej muzykę. Kompozytor muzyki wchodząc w produkcję staje się filmowcem – oznajmiła Strzałkowska.


Maciej Zieliński, Tomasz Gąssowski,Irena Strzałkowska, Robert Piaskowski, Maya Baczyńska, fot. Krzysztof Mystkowski / SFP

 

- Dziś kompozytor tworzy synchronicznie. Muzyka staje się dodatkową warstwą emocjonalną filmu i tworzy jego dramaturgię – zauważył Zieliński. - Jeśli reżyser wybiera kompozytora tylko po portfolio to jest duża szansa, że to będzie katastrofa. Kompozytor powinien być zaopiekowany jak aktor, bo oboje oni przenoszą swoje emocje na ekran – dodał Tomasz Gąssowski.  Dalsza część dyskusji dotyczyła roli kompozytora muzycznego na poszczególnych etapach powstawania filmu i wiedzy na temat procesów twórczych, komunikacji, a także negocjacji budżetowych i umów.


Dyskusja odbyła się w ramach Gdynia Industry 49. FPFF w Gdyni.

 

MR
FPFF w Gdyni
Ostatnia aktualizacja:  26.09.2024
Zobacz również
49. FPFF. Film dla dzieci - droga do sukcesu czy droga przez mękę?
49.FPFF. Znamy laureatów 16. Nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll