PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  25.09.2024
Ruszyła Gdynia Industry, w tym także najnowsza inicjatywa Festwalu – Gdynia Campus dla studentów szkół filmowych. Pierwszego dnia Gdynia Industry na 49. FPFF prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich Grzegorz Łoszewski spotkał się z gośćmi dwukrotnie – jako scenarzysta ze studentami, jako szef SFP – z branżą filmową.
Gdynia Campus, fot. W. Rojek / FPFF

Podstawowym celem Gdynia Industry jest networking i działa on znakomicie. Zwłaszcza w tym roku, kiedy w sekcji branżowej bierze udział setka młodzieży ze szkół filmowych. Panele i spotkania przecinane są lunchami i spotkaniami, które mają swoich zacnych sponsorów. Tam rozmowy rozwijają się najswobodniej. Tegorocznymi współgospodarzami tych „Happy Hour” są: Kino Świat, Canal+ i Kino Polska, Orka, Tawex, Stowarzyszenie Kin Studyjnych. - Od poprzedniej edycji Festiwalu w polskiej branży filmowej nastąpiły liczne zmiany, mamy szerszą niż do tej pory możliwość dyskutowania o wyzwaniach, możliwościach i szansach, jakie teraz się przed filmowcami i filmowczyniami otwierają. Tegoroczny program Gdynia Industry odzwierciedla to - mówi Ola Salwa, kierująca Gdynia Industry.

Gdynia Industry otwiera  pierwsza w historii edycja Gdynia Campus, której program stworzyli wspólnie studenci polskich szkół oraz wydziałów filmowych. W harmonogramie Gdynia Campus – Rocznik 2024  znalazły się warsztaty z finansowania i masterclassy z uznanymi twórcami. Partnerem tego wydarzenia jest serwis streamingowy Netflix, fundator stypendiów dla 50 uczestników programu Gdynia Campus. na lunchu  networkingowym  Filmmakers Europe młodzi uczestnicy spotkali się z przedstawicielami takich kluczowych instytucji, jak Polski Instytut Sztuki Filmowej, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Koło Młodych SFP, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, Koło Młodych Producentów KIPA, Polska Gildia Producentów, Gildia Reżyserów Polskich, ZAPA, oraz z przedstawicielami nadawców i dystrybutorów.


Grzegorz Łoszewski, fot. K. Mystkowski / KFP / SFP


To właśnie studenci poprosili w ramach Gdynia Campus o warsztaty pisania dialogów z prezesem SFP, scenarzystą Grzegorzem Łoszewskim. – Myślę,  że dialog jest najmniej istotną częścią filmu – rozpoczął niespodziewanie. -  Dialog jest tylko jednym ze środków wyrazów, dla aktora mówienie jest jednym z  narzędzi, które mu dajemy. Dialog pod pewnym względem jest bardzo istotny. (…). W Polsce najlepszy słuch do dialogów ma Marek Koterski. Słucha ich na ulicy, w autobusach, na co dzień.  


Łoszewski zwrócił uwagę, że proces edukacji reżyserskiej zaczyna się od realizacji scen, a ostatnią, najtrudniejszą sceną jest scena dialogowa. I to ona stanowi prawdziwy wstęp do inscenizacji filmowej.  Zauważył, że najlepszym środkiem wyrazu w dialogu jest… cisza. - Pauza jest moim zdaniem najistotniejszym elementem dialogu – powiedział.


Spotkanie z Kubą Razowskim i Janem Kwiecińskim, fot. W. Rojek


Wysoka frekwencja towarzyszyła także stolikom eksperckim z członkami Polskiej Gildii Producentów. Można było się przysiąść np. do Olgi Bieniek, Sebastiana Petryka czy Ewy Szwarc i zapytać, w jaki sposób zebrać pieniądze na krótki metraż czy mikrobudżet, jak wystartować ze swoim projektem. – Jesteście przed swoim debiutem, nieważne, czy to ma być krótki, długi metraż, fabuła czy dokument. Najważniejsze, to nazwać swoje plany i zbudować nić komunikacji z ekipą. Musicie się upewnić, że gracie do jednej bramki. Konflikt może spowodować, że projekt straci swój potencjał. Jeśli macie swoją własną ekipę, nawet mała, dwu-, trzyosobową, zadbajcie o komunikację, określcie cele i walory artystyczne projektu. Miejcie świadomość, że obracacie tym samym scenariuszem – mówiła Olga Bieniek. - Nie ma trudniejszej formy niż krótki metraż, bo w krótkim  czasie musicie zawrzeć całą swoją historię.


Damian Kocur, fot. K. Mystkowski / KFP / SFP


Kuba Razowski z Netfliksa oraz producent Jan Kwieciński z kolei rozmawiali o tym, w jaki sposób związać się zawodowo z platformą. Omawiali produkcyjny przypadek serialu, którego nikt nie chciał i nikt go nie wierzył, czyli "1670", który czekał na swoją szansę trzy lata, a dzisiaj jest najpopularniejszym polskim serialem ostatniej dekady.  We wtorkowe popołudnie ze studentami spotkał się również Damian Kocur, którego film „Pod wulkanem” otwierał 49. FPFF, i który opowiadał o pracy z aktorami niezawodowymi. Podczas spotkania z przedstawicielami regionalnych funduszy filmowych oraz z Agnieszką Będkowską WFDiF można było zadać pytania dotyczące możliwości finansowania filmów studenckich. Na koniec Gdynia Campus Adam Szlenda (“Kos”)  z DreamSound w panelu poświęconemu dźwiękowi mówił, „jak kreatywnie opowiadać szelestem, trzaśnięciem i atmosferą w filmie”.


Sekcja Gdynia Industry potrwa do piątku 27 września, natomiast w sobotę tradycyjnie odbędzie się oczekiwane Forum Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny / FPFF
Ostatnia aktualizacja:  26.09.2024
Zobacz również
„Gorzko” tryumfuje w Olsztynie
49.FPFF. Drugi dzień festiwalu. Krótkie metraże, "Biała odwaga" i Wojciech Marczewski
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll