Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Trwają zdjęcia do produkcji „Wielka warszawska”. Scenariusz filmu jeszcze w latach 80. wyszedł spod ręki Jana Purzyckiego, autora klasyków „Wielki Szu” i „Piłkarski poker”. Za reżyserię odpowiada Bartłomiej Ignaciuk.
„Wielka Warszawska” to opowieść o młodym dżokeju marzącym o sportowej karierze. Zwieńczeniem tych marzeń jest udział w najważniejszej gonitwie w Polsce – Wielkiej Warszawskiej. Główny bohater – Krzysiek wkracza w środowisko wyścigów konnych z naiwnością nowicjusza i entuzjasty. Dopiero po pewnym czasie orientuje się, że gonitwy to siatka zależności, potężnych interesów i manipulowanie wynikami. Chłopak wierzy, że może to zmienić, szczególnie że kraj stoi na krawędzi wielkich przemian. Upadek komuny daje nadzieję, że przyszłość będzie już tylko lepsza, a zasady jaśniejsze. Jednak w świecie korupcji i nieczystych zagrywek ciężko jest pozostać bez skazy. Czy Krzyśkowi uda się oprzeć wielkim pieniądzom i szybkiej karierze? Jak wiele jest w stanie poświęcić, by rozsadzić panujący układ?
fot. Next Film / Łukasz Bąk
Scenariusz napisał Jan Purzycki – autor kultowych produkcji „Wielki Szu”
i „Piłkarski poker” – a tytuł od początku miał być dopełnieniem jego
filmowej trylogii o wielkich pieniądzach, hazardzie i przekrętach.
Artysta przed laty nie zdołał jednak projektu zrealizować i tuż przed
śmiercią (w 2019 roku) przekazał swoje ostatnie dzieło producentowi i
przyjacielowi Tadeuszowi Lampce – ówczesnemu prezesowi MTL Maxfilm.
Adaptacją scenariusza i przygotowaniem projektu zajęła się Alicja
Grawon-Jaksik, która dołączyła do MTL Maxfilm w końcówce 2022 roku.
fot. Next Film / Grzegorz Press
– Świat „Wielkiej Warszawskiej” będzie fascynujący! Hermetyczna rzeczywistość mieszkańców torów wyścigowych, subkultura graczy, mieszanka elit i półświatka – a to wszystko w epoce, która już odeszła – zdradza reżyser Bartłomiej Ignaciuk. – Fascynującym zadaniem jest odtworzenie epoki analogowej, w której informacja krąży tak szybko, jak szybko potrafi biec goniec, a w przypadku opowieści o hazardowym procederze ma to ogromne znaczenie dramaturgiczne.
Akcja „Wielkiej Warszawskiej” rozgrywa się w 1991 roku – w barwnych czasach, gdy po upadku komunizmu tworzyły się nowe fortuny i zmieniały reguły gry.
fot. Next Film / Grzegorz Press
– Filmem „Wielka Warszawska” otwieramy nowy rozdział w ponad 30-letniej historii MTL Maxfilm. To pierwszy z kilku już rozpoczętych projektów tzw. kina środka, łączącego ambicje frekwencyjne z aspiracjami wysokojakościowymi – mówi producentka Alicja Grawon-Jaksik.
fot. Next Film / Grzegorz Press
W trakcie zdjęć, które potrwają w sumie 41 dni na przestrzeni 4 miesięcy, realizowanych w głównej mierze na warszawskim Torze Służewieckim, na planie pojawi się niemal 3000 statystów. Do tego w produkcji zagrają rekwizyty z epoki – w tym 300 zabytkowych samochodów, które wypożyczono z muzeów motoryzacji i od prywatnych kolekcjonerów czy rekwizyty immanentnie związane z nieznanym szerokiemu widzowi światem wyścigów konnych. By powstały ujęcia w trakcie gonitw, zbudowany został specjalny, mechaniczny mockup konia dla realistycznego oddania dynamiki wyścigów podczas scen aktorskich. Część kostiumów sprowadzono z zagranicy, m. in. ze słynnej czeskiej wytwórni filmowej w Barrandovie. Większość nakręconego materiału będzie wymagała obróbki cyfrowej – po to, by z ekranu zniknęły współczesne budynki oraz reklamy i warszawskie ulice wyglądały jak w latach 90.
W „Wielkiej warszawskiej” zobaczymy m.in. Tomasza Ziętka, Marcina Bosaka, Tomasza Kota, Agnieszkę Żulewską oraz Ireneusza Czopa. W filmie wystąpi również Mary Pawłowska, dla której jest to debiut na wielkim ekranie. Za reżyserię oraz adaptację scenariusza odpowiada Bartłomiej Ignaciuk. Producentką jest Alicja Grawon-Jaksik z MTL Maxfilm, dystrybutorem firma NEXT FILM.
***
Scenariusz: Jan Purzycki, Bartłomiej Ignaciuk
Zdjęcia: Klaudiusz Dwulit
Scenografia: Janusz Mazurczak
Montaż: Andrzej Kowalski
Kostiumy: Małgorzata Gwiazdecka, Joanna Pamuła
Charakteryzacja: Marcin Rodak
Muzyka: Jan Komar
Dźwięk: Teresa Bagińska
Producentka: Alicja Grawon-Jaksik
Produkcja: MTL Maxfilm
Współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy
Partnerzy: Totalizator Sportowy, Tor Wyścigów Konnych Służewiec, Tor Wyścigowy w Sopocie (Hipodrom)
Dystrybucja: NEXT FILM
lk
Next Film
Ostatnia aktualizacja: 7.08.2024
Filmy Studia Munka SFP na Ińskim Lecie Filmowym
Kamil Chomiuk nowym przewodniczącym Koła Scenarzystów SFP
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024