Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
W przedostatni dzień Krakowskiego Festiwalu Filmowego poznaliśmy laureatów konkursu pitchingów. KFF Industry zakończyło się w sobotę 1 czerwca 2024 kilka godzin przed uroczystością zamknięcia 64. KFF. Sekcja branżowa była w tym roku bardzo rozbudowana i różnorodna w myśl zasady: dla każdego coś interesującego.
Industry drink w Pałacu Potockich, fot. T. Korczyński / KFF
Krakowska Fundacja Filmowa zaprosiła do udziału w KFF Industry specjalistów z całego świata: Kraków odwiedzili selekcjonerzy Sundance, Cannes oraz najważniejszych międzynarodowych festiwali animowanych i dokumentalnych, m.in. IDFA, CPH:DOX, DOK Leipzig, Doclisboa, FIPADOC, Docs Barcelona, Thessaloniki IDFF, Kaboom Animation czy Fest Anca czołowi agenci sprzedaży i dystrybutorzy, przedstawiciele funduszy, stacji TV i producenci. Obficie reprezentowana była także polska branża filmowa. Część spotkań odbywała się w dobrze znanym już Pałacu Potockich, a część w nowym miejscu – na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. To świetna, wypełniona dziełami sztuki przestrzeń, w której znajduje się także recepcja festiwalu oraz nowoczesna sala kinowa. Obie lokalizacje sprawdziły się znakomicie. Co wieczór goście spotykali się na „industry drinku” na malowniczym dziedzińcu Pałacu Potockich. Prawdziwym hitem imprezy był majestatyczny rejs statkiem „Nimfa” zorganizowany z okazji 10-lecia obecności Doc Lab Poland na Krakowskim Festiwalu Filmowym. Kto był, nie zapomni.
Widok ze statku, fot. T. Korczyński / KFF
- Jestem zadowolona, że dopisała nam frekwencja, przyjechało tak wielu gości z Polski, ale też ekspertów i decydentów z całego świata. Bardzo dobry okazał się wybór pitchowanych projektów, zarówno dokumentalnych jak i animowanych. Po raz kolejny zorganizowaliśmy sekcję dotyczącą VR a także spotkania koprodukcyjne państw Grupy Wyszechradzkiej. Mamy nadzieję, że te dwa wydarzenia na stałe wejdą do naszego programu – mówi szefowa industry Katarzyna Wilk z Krakowskiej Fundacji Filmowej.
Spotkania SFP
Krakowski Festiwal Filmowy jest tradycyjnym miejscem spotkań Sekcji Filmu Animowanego i Sekcji Filmów Dokumentalnego Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Tym razem SFP i Fundacja zdecydowały się na dwa wydarzenia i to był chyba dobry pomysł. 29 maja spotkali się dokumentaliści, aby podyskutować o wykorzystywaniu archiwaliów w produkcjach dokumentalnych, a w 1 czerwca animatorzy, którzy rozmawiali o wykorzystaniu AI w procesie tworzenia filmów animowanych. Z obu tych wydarzeń już wkrótce opublikujemy relację.
Katarzyna Ślesicka, Adam Ślesicki, Katarzyna Wilk na rejsie z okazji 10-lecia Doc Lab Poland, fot. T. Korczyński / KFF
Animated in Poland i Doc Lab Poland - nagrody
Podczas 46. KFF odbyły się trzy sesje pitchingowe: ANIMATED IN POLAND – dla polskich projektów animowanych w produkcji oraz współorganizowane razem z DOC LAB POLAND – DOCS TO START i DOCS TO GO – dla polskich projektów dokumentalnych w dewelopmencie i w postprodukcji..
Projekty animowane biorące udział w pitchingach Animated in Poland otrzymały cztery nagrody:
Nagroda SOUND MIND STUDIO dla projektu „Żuk”, reż. Kacper Bukartyk, Zuzanna Fluder, prod. Krzysztof Kuźnicki / STOWARZYSZENIE KAMERA, Wyróżnienie WFF - Wytwórni Filmów Fabularnych również dla projektu „Żuk”. Nagroda FIXAFILM dla projektu „Strajk miłości”, reż. Klaudia Prabucka, prod. Paulina Ratajczak / FUNDACJA LAS SZTUKI, STUDIO MUNKA - STOWARZYSZENIE FILMOWCÓW POLSKICH; Wyróżnienie CREW UNITED – trzyletnia subskrypcja Crew United w statusie Premium – dla reżysera i producenta wyróżnionego projektu dla projektu Perła pod Słońce, reż. Karolina Walas, prod. Robert Sowa / AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE
Dla projektów polskich filmów dokumentalnych w fazie postprodukcji przyznano dwie nagrody:
Wyróżnienie Institute of Documentary Film — zaproszenie na East Doc Platform otrzymali twórcy filmu Isabella, reż. Joanna Janikowska, prod. Anna Gawlita, Marta Szymanowska / Kijora Film. Wyróżnienie POLISH DOCS PRO — wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych trafiło do twórców “The World is Not (A) Mine”, reż. Natalia Koniarz, prod. Maciej Kubicki / Telemark
Projektom polskich filmów dokumentalnych w fazie developmentu biorącym udział w pitchingu Docs to Start przyznano łącznie dziesięć nagród:
Wyróżnienie IDFA — zaproszenie w charakterze gościnnego projektu na IDFA Forum otrzymali twórcy filmu “My Dear Vira”, reż. Maryna Brodovska, Olga Chernykh, prod. Nataliia Sukach, Olga Chernykh / Cosmos Agency; Wyróżnienie FIPADOC — zaproszenie w charakterze gościnnego projektu na FIPADOC Industry trafiło do twórców dwóch projektów: “Walc ze studni”, reż. Tymon Nogalski, prod. Sławomir Richert, Katarzyna Tymusz / Warsaw Production Team oraz "Tren", reż. Michał Bielawski, prod. Maciej Kubicki / Telemark; Wyróżnienie DOK LEIPZIG — zaproszenie na Co pro Meetings w Lipsku otrzymali twórcy filmu “Entr’actes”, reż. Yuriy Shylov, prod. Olha Tuharinova / Alarm Productions; Nagroda MX35 - “Jak zostałam porywaczką”, reż. Andrew Carter, prod. Aleksandra Szczęsna / Hasko Film; Nagroda FIXAFILM — “Teoria przetrwania”, reż. Paweł Chorzępa, prod. Joanna Chorzępa / Bees Film House. Projekt otrzymał także nagrodę FiNA i nagrodę Canal+ .
Nagroda Multilab / Krakowskiego Parku Technologicznego - “En Garde”, reż. Mateusz Wajda, prod. Paweł Ziemilski / MX35; Wyróżnienie WFF - Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu - “Jak zostałam porywaczką”, reż. Andrew Carter, prod. Aleksandra Szczęsna / Hasko Film
Karolina Walas i Robert Sowa z nagrodą za pitching na Animated in Poland, fot. T. Korczyński / KFF
Market, spotkania, warsztaty pitchingowe
Tradycyjnie na Talent Market doświadczeni producenci mogli spotkać się z młodymi twórcami animacji, przygotowane we współpracy z SPPA – Stowarzyszeniem Producentów Polskiej Animacji. Scenarzyści, animatorzy, reżyserzy oraz producenci poszukujący koproducenta spotykali sie z producentami i właścicielami polskich studiów animacji poszukującymi nowych pomysłów i projektów filmowych. Odbywały się publiczne prezentacje studiów oraz spotkania indywidualne one-on-one. Talent Market poprzedził warsztat “Jakie oprogramowanie warto znać pracując w branży animacji?” przygotowany przez GS Animations. Na KFF Industry Meetings zorganizowano także indywidualne spotkania z programerami festiwali animowanych i krótkometrażowych i światowymi agentami sprzedaży filmów krótkich.
Tradycyjnie na Talent Market doświadczeni producenci mogli spotkać się z młodymi twórcami animacji, przygotowane we współpracy z SPPA – Stowarzyszeniem Producentów Polskiej Animacji. Scenarzyści, animatorzy, reżyserzy oraz producenci poszukujący koproducenta spotykali sie z producentami i właścicielami polskich studiów animacji poszukującymi nowych pomysłów i projektów filmowych. Odbywały się publiczne prezentacje studiów oraz spotkania indywidualne one-on-one. Talent Market poprzedził warsztat “Jakie oprogramowanie warto znać pracując w branży animacji?” przygotowany przez GS Animations. Na KFF Industry Meetings zorganizowano także indywidualne spotkania z programerami festiwali animowanych i krótkometrażowych i światowymi agentami sprzedaży filmów krótkich.
Na ASP, fot. T. Korczyński / KFF
W przypadku dokumentalistów, stałym punktem festiwali są współorganizowane wraz z Fundacją Filmową im. Władysława Ślesickiego warsztaty kończące DOC LAB POLAND. Uczestnicy przygotowywali się do pitchingów pod okiem wybitnych międzynarodowych specjalistów z dokumentalnej branży filmowej: Rady Šešić – selekcjonerki Sarajevo FF i szefowej Docu Rough Cut Boutique, Petera Jaegera – założyciela jednej z największych na świecie agencji sprzedaży dokumentów Autlook Filmsales oraz firmy konsultingowej Jaeger Creative, Adriek van Nieuwenhuiyzen – szefowej IDFA Industry, Guevary Namer – kuratorki DOK Co Pro Market podczas DOK Leipzig i Ove Rishoj Jensena – przez lata związanego z EDN, obecnie szefa FIPA Industry Forum i własnej firmy konsultingowej Paradiddle Pictures.
Dokumentaliści mogli wziąć udział w wydarzeniu „Meet the Festival Programmers and Sales Agents” z udziałem przedstawicieli międzynarodowych dokumentalnych festiwali filmowych i zagranicznych agentów sprzedaży połączonymi z KFF Industry Meetings – indywidualnymi spotkaniami konsultacyjnymi z zaproszonymi gośćmi. Warsztaty dotyczące autopromocji i networkingu w branży audiowizualnej prowadziła Anna E. Dziedzic z Crew United Polska. Program dla wszystkich zainteresowanych dokumentem dopełniły Master Classy światowej sławy mistrzów kina dokumentalnego Godfrey’a Reggio oraz Jacka Petryckiego – tegorocznych laureatów nagrody Smok Smoków.
W Pałacu Potockich, fot. T. Korczyński / KFF
Z myślą o producentach szukających zagranicznych partnerów zorganizowany został CEDOC – Central European Documentary Co-Production Market: jedyne takie w Polsce indywidualne spotkania koprodukcyjne z międzynarodowymi decydentami branży filmowej oraz zagranicznymi producentami, którzy otwarci są na współpracę z Polską. Z kolei V4 Co-Pro Meetings to wspomniane wyże spotkania koprodukcyjne dla profesjonalistów filmowych z krajów Grupy Wyszehradzkiej. Ich założeniem jest inicjowanie kontaktów pomiędzy producentami filmowymi i twórcami z regionu w celu nawiązania współpracy w zakresie produkcji filmowej. Wśród tematów powróciła idea ‘V4 Film Fund’, wyszehradzkiego funduszu koprodukcyjnego, co było postulatem spotkań producentów z grupy wyszehradzkiej w 2023 roku.
Wydarzenie branżowe dotyczące wirtualnej rzeczywistości – KFF VR #2. przygotowane zostało we współpracy z KIPA wraz z Sekcją Nowych Narracji oraz vnLab działającym przy Łódzkiej Szkole Filmowej. Sekcję industry 64. KFF zakończył panel prawny dotyczący modeli wynagradzania twórców filmowych przygotowany przez kancelarię prawną Lassota Krawiec.
KFF Video Library
Od wielu lat KFF Industry towarzyszy KFF Video Library – cyfrowa wideoteka, w której przez cały festiwalowy tydzień uczestnicy oglądają najnowsze filmy z całego świata, które szukają dystrybucji kinowej, festiwalowej i telewizyjnej. W tegorocznym katalogu znalazło się ponad 150 filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych, dokładnie wyselekcjonowanych przez naszych partnerów z: Instytut Filmu Dokumentalnego w Pradze, Thessaloniki IDFF, Festival dei Popoli i DOK Leipzig. Co ważne, w KFF Video Library uczestnicy oglądają również filmy z programu 64. KFF.
Od wielu lat KFF Industry towarzyszy KFF Video Library – cyfrowa wideoteka, w której przez cały festiwalowy tydzień uczestnicy oglądają najnowsze filmy z całego świata, które szukają dystrybucji kinowej, festiwalowej i telewizyjnej. W tegorocznym katalogu znalazło się ponad 150 filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych, dokładnie wyselekcjonowanych przez naszych partnerów z: Instytut Filmu Dokumentalnego w Pradze, Thessaloniki IDFF, Festival dei Popoli i DOK Leipzig. Co ważne, w KFF Video Library uczestnicy oglądają również filmy z programu 64. KFF.
Uczestnicy Animated in Poland, fot. T. Korczyński / KFF
-------
Partnerami KFF Industry 2024 są: Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, SPPA – Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji, KIPA – Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, KBF – Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, ASP w Krakowie, DAE – Documentary Association of Europe, Institute of Documentary Film, DOK Leipzig , Thessaloniki IDFF, Festival dei Popoli, Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu, Fixafilm, Sound Mind, Crew United, Lassota Krawiec, VN Lab PWSFTviT. Projekt zrealizowany ze wsparciem finansowym: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych, Visegrad Fund, Stowarzyszenia, Filmowców Polskich oraz Miasta Krakowa. Patroni medialni: Business Doc Europe, Modern Times Review, Film&TV Camera, Magazyn Filmowy SFP, Polish Docs, Polish Shorts, Polish Animations
Organizatorem i producentem KFF Industry jest Krakowska Fundacja Filmowa. Wydarzenie odbywa się podczas 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego w dniach 27 maja - 1 czerwca 2024.
Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny / Krakowska Fundacja Filmowa
Ostatnia aktualizacja: 1.06.2024
Nie żyje Andrzej Kostenko
Startuje 38. Tarnowska Nagroda Filmowa
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024