PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
15 minut. Tyle czasu filmowcy mieli na zaprezentowanie pomysłu na film lub serial w ramach SFPitch. Trzecia edycja branżowego wydarzenia odbyła się 14 kwietnia.
Polsko-japoński dramat biograficzny, opowieść o mamie-influenserce, komedia o malarzu, który ogłasza swoją śmierć. Zapraszamy do zapoznania się z projektami, które zaprezentowano w ramach trzeciej edycji wydarzenia. SFPitch jest inicjatywą Koła Scenarzystów oraz Koła Reżyserów Stowarzyszenia Filmowców Polskich, której koordynatorami są Kamil Chomiuk i Maciej Wiktor. Celem imprezy jest integracja zawodowa scenarzystów, reżyserów i producentów. 

  Osoby zainteresowane udziałem w kolejnych edycjach SFPitch lub szukające kontaktów do twórców proszone są o wiadomość pod adresem: pitch(małpa)sfp.org.pl

 fot. Paweł Wodzyński/East News/SFP

PROJEKTY FILMÓW

MARGARITA MAKAR
Tytuł: Maria(n)
Metraż: pełnometrażowy
Etap pracy: Treatment

Dziewczyna pracująca w męskim zespole przywraca swoją kobiecość w nietypowy sposób. Pewnego dnia Maria budzi się w ciele mężczyzny o imieniu Marian. Jest na Dzikim Zachodzie. Jest zdezorientowana, ponieważ wchodzi w konflikt z kowbojem Gregorem.

O twórczyni:
Urodzona w Ukrainie. Absolwentka reżyserii w Społecznej Akademii Nauk w Warszawie. Była asystentką kierownika produkcji przy filmach "Dywizjon 303. Historia prawdziwa" i "Mowa ptaków". Później przez 4 lata pracowała w domach produkcyjnych realizując programy telewizyjne. W kwietniu odbyła się premiera zmontowanego przez niej krótkometrażowego filmu dokumentalnego pt. "Tak to czuję".

GRZEGORZ LEWANDOWSKI
Życzenie

Metraż: 90 min.
Etap: Scenariusz

Uważaj jakie życzenie wypowiadasz w osiemnaste urodziny. Może się spełnić… Maria jest przeciętną nastolatką, trochę przy kości i zaniedbaną, ale z dużym urokiem osobistym. Rodzina Marii nagle traci status bogatej klasy średniej i przeprowadza się do blokowiska. Spotyka ja przemoc. Pewnego dnia w supersamie spotyka dziwnego człowieka, który przedstawia się jako bożek szczęścia – Maneki Neko (kot szczęścia). Wie, że dziewczyna ma 18 urodziny i prosi ją, żeby wypowiedziała mu swoje najskrytsze marzenie. Jakie było jej życzenie? Film najbliższy w poetyce „Amelii”.

O twórcy:
Grzegorz Lewandowski – reżyser i scenarzysta, absolwent Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Reżyser filmów fabularnych, seriali i filmów dokumentalnych. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Scenariuszowego o Nagrodę Hartley-Merrill i autorem scenariuszy seriali „Na dobre i na złe”, Egzamin z życia”, „Gorący temat”, „Dublerzy” i filmów fabularnych: „Hiena” i „Nie zostawiaj mnie”.

YUTARO KEINO
Chuhsamma i Broniś

Gatunek: dramat historyczny
Metraż: 100 min.
Etap: scenariusz

Chuhsamma, rdzenna kobieta Ainu i Broniś (Bronisław Malinowski), empatyczny Polak, więzień, zakochują się w sobie na Sachalinie. Gdy wybucha wojna rosyjsko-japońska, para musi się rozdzielić.  

O twórcy:
Yutaro Keino urodził się w 1990 roku w Tokio. Ukończył sztuki teatralne i filmowe na Uniwersytecie Waseda. W 2022 ukończył studia magisterskie na Wydziale Reżyserii w PWSFTviT. Jego ostatnie filmy to fabuła „Ponad dobrem, złem i słońcem” (2023), którego bohaterką jest pracownica salonu masażu erotycznego; wcześniej nakręcił film dokumentalny „In Thy Kingdom by the Sea” 2019, przedstawiający rodziny marynarzy żyjące nad polskim morzem, który brał udział w konkursie New Asian Currents, Yamagata International Documentary Film Festival.

JACEK RAGINIS - KRÓLIKIEWICZ
Leszno 1947

Gatunek: western
Metraż: 100 min.
Etap: Scenariusz, moodbook

Grupa Polaków, ryzykując własne życie, próbuje uwolnić młodą kobietę z rąk eskortujących ją żołnierzy Armii Czerwonej. Czy misja się powiedzie? Film oparty na faktach.

O twórcy:
Scenarzysta, reżyser, producent, autor słuchowisk, dziennikarz radiowy. Absolwent historii KUL i PWSFTiTv w Łodzi. Trzykrotny laureat Grand Prix Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry”. Aktualnie reżyser cyklu telewizyjnego „Ocaleni” dla TVP. Członek Gildii Scenariuszowej. Prywatnie syn reżysera Grzegorza Królikiewicza.

BARBARA BIAŁOWĄS
InstaMam

Gatunek: dramat obyczajowy, dramat psychologiczny
Metraż: 100 min.
Etap: treatment

Aneta, 30-letnia influencerka z Instagrama niechcący obraża osoby otyłe. Robi się z tego medialna afera, traci kontrakty. Menadżerka Anety wymyśla, jak odwrócić uwagę publiczną. Najlepiej sprzedają się medialne romanse. Aneta zostaje sztucznie zeswatana z Marcinem (35 lat). On też jest influencerem. Zgadza się na aranżowany medialny romans.

O twórczyni:
Ukończyła reżyserię filmową i telewizyjną na Wydziale Radia i Telewizji w Katowicach. Na tym samym Uniwersytecie wcześniej ukończyła filmoznawstwo. W 2012 r. zrealizowała swój pełnometrażowy debiut filmowy “Big Love”. Współreżyserka trylogii „365 dni” (Netflix) oraz współautorka scenariusza do 1 części serii. Od 2012 r. wykłada na Uniwersytecie Opolskim. Od 2014 roku Prezeska Stowarzyszenia Kobiet Filmowców. Członkini Gildii Reżyserów Polskich.

PROJEKTY SERIALI

HUBERT OLEKSIAK, KAROLINA ZYCHOWICZ, STANISŁAW BRYŚ
Muzealnicy

Gatunek: obyczajowy, komediodramat
Metraż: 16 x 22 min lub 8 x 44 min
Etap: biblia serialu

Nagły zastrzyk gotówki obraca codzienność małego muzeum do góry nogami. Serial opowiada o życiu muzeum w małym mieście, którego dyrektorką jest Beata. Placówka nie należy do najpopularniejszych miejsc na mapie Lipowic. Matka Beaty - uznana, lokalna malarka, umierając, przekazała cały spadek muzeum - kilkaset tysięcy
złotych oraz wszystkie swoje obrazy. I wtedy zgłaszają się różne osoby z pomysłem na to, jak wykorzystać te pieniądze.

O twórcach:
HUBERT OLEKSIAK
Kierownik produkcji filmu dokumentalnego „Ostatnie pokolenie” (2021). Reżyser i scenarzysta programu “Mniej Więcej”, pracował przy kanałach największych polskich youtuberów. Tworzył materiały wideo m.in. dla Pepsi, Play, KFC, McDonald czy Żabka. Współpracował na planach wszystkich szkół filmowych w Polsce. Od 7 lat współpracuje przy Kronice Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

KAROLINA ZYCHOWICZ
Absolwentka UAM i Szkoły Filmowej w Katowicach. Obecnie pracuje w produkcji filmowotelewizyjnej. Pracowała na planach m.in. Netfliksa czy Amazon Prime. Realizowała nagradzane na festiwalach projekty krótkometrażowe i teledyski, zajmowała się również pisaniem tekstów w języku angielskim, tłumaczeniami i korektą.

STANISŁAW BRYŚ
Dziennikarz. Kierownik produkcji wielu filmów krótkometrażowych, m.in. „Ostatnie dni lata” (2020) nagrodzonych na festiwalu w Breście i w Krakowie. Współpracował z Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Short
Waves oraz Kino Dzieci.

MAREK ŁAWRYNOWICZ
Patriotów 41

Gatunek: komedia, dramat
Metraż: 10 odcinków
Etap: scenariusz

„Patriotów 41” to adres dwupiętrowego domu w podwarszawskim Miedzeszynie. Jego mieszkańcy przybyli z różnych stron: pobliskiej Warszawy, Wilna, Londynu, spod Trembowli, z lubelskiej wsi. To tzw. „zwykli ludzie”: kolejarz, ślusarz, wozak, nauczyciel, urzędnik. Nie mają cech bohaterskich, ale starają się zachować tradycyjne wartości: wzajemną życzliwość, sąsiedzką solidarność, wspieranie się w potrzebie, co nie jest łatwe, bo akcja dzieje się w latach 1945 – 1957.  W tle odsłania się powoli historia domu zbudowanego przez grupę starych Żydów pragnących spędzić w nim ostatnie lata życia. W czasie wojny dom znalazł się na terenie falenickiego getta i wszyscy jego mieszkańcy zginęli. Serial jest autorską adaptacją powieści pod tym samym tytułem.

O twórcy:
Współautor scenariuszy seriali: „Blondynka”, „Ale się kręci” „Sprawa na dziś”. Zdobył nagrodę w konkursie scenariuszowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za scenariusz „Schulz - gra w śmierć“ (2017). Nagroda główna warsztatów festiwalu NNW za scenariusz „Metafizyka betoniarki” (wspólnie z Lechem Mackiewiczem) (2022). Autor powieści: Kapitan Car”, „Diabeł na dzwonnicy”, „Kino „Szpak”, Pogoda
dla wszystkich”, „Mumia świętego Piotra”, Patriotów 41”, Mundur”, „Malinówek”, zbioru
opowiadań „Korytarz” i wyboru słuchowisk radiowych „Niepotrzebny wiersz”.

RAFAŁ ŻUROWSKI
Umarł Nikt

Gatunek: historyczny dramat biograficzny
Metraż: serial
Etap: wczesna biblia

Geniusz-wynalazca porzuca marzenia o fortunie i karierze, by wrócić do Polski i służyć ojczyźnie w przededniu wybuchu IIWŚ. Jeszcze zanim hitlerowcy oddadzą pierwszy strzał, bohater zostaje oskarżony przez zawistnych, polskich profesorów o bycie niemieckim szpiegiem. Oparta na faktach historia człowieka, który chciał zmieniać świat i pomóc wszystkim wokół, a przede wszystkim swojej ojczyźnie. Ojczyźnie, która ostatecznie go zdradzi i o nim zapomni.

O twórcy:
Właściciel agencji kreatywnej, dotąd pisał głównie scenariusze reklam oraz listy miłosne. Spoza branży filmowej, debiutant.

KATARZYNA CIEŚLAR, DOMINIKA ADAMOWICZ
Do usług

Gatunek: sitcom
Metraż: 8 odcinków x 30 min
etap: biblia serialu

Jacek (55) powraca do Warszawy po latach emigracji w USA. Zainspirowany sukcesem Burger Kinga otwiera restaurację na ojczystej ziemi, ale mentalność Polaków inspiruje go zmiany profilu knajpy na najbardziej roszczeniową restaurację w Polsce. To tu klienci dostaną prawdę o sobie podaną na tacy. Sitcom na ciężkie czasy, w klimacie powracającej mody na lata 90. i snów o potędze.

O twórczyniach:
Dominika Adamowicz - scenarzystka, absolwentka scenariopisarstwa na PWSFTviT, studiowała również Twórcze Pisanie na Uniwersytecie Łódzkim. Obecnie uczęszcza do Szkoły Wajdy na kurs Script, gdzie rozwija swój scenariusz filmu pełnometrażowego. Według jej scenariuszy powstało kilka krótkich metraży pokazywanych na festiwalach w Polsce i za granicą (Nowe Horyzonty, Koszalin, New Delhi, Chicago Southland, inne).

Kasia Cieślar - scenarzystka i reżyserka. Absolwentka kursów Script i Studio Prób w Szkole Wajdy, Łódzkiej Szkoły Filmowej oraz Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych na Uniwersytecie Łódzkim. Stypendystka PISF (stypendium scenariuszowe 2007), uczestniczka programu Eastweek podczas Festiwalu Filmowego w Trieście 2016 i Atelier Scenariuszowego 2020/2021. Zawodowo związana z reklamą i telewizją. Jej filmy reklamowe były nominowane w kategorii Best Creative Concept na festiwalach w La Jolla (2016) i Miami (2017).

MAKSYMILIAN NOWICKI, NINA LEWANDOWSKA
Powrót do przedszkolandu

Gatunek: komediodramat
Metraż: 8 x 45 min.
Etap: treatment

Upadłe gwiazdy dziecięcego reality show próbują reaktywować program po 25 latach. “Powrót do Przedszkolandu” to komediodramat o próbie powrotu do krainy dzieciństwa, walce z demonami przeszłości, spóźnionym dojrzewaniu, upadłych gwiazdach, a także o zmierzchu starych metod wychowawczych.

O twórcach:
Nina Lewandowska - absolwentka scenariopisarstwa w PWSFTViT w Łodzi. Autorka scenariusza do nagradzanego filmu „Chodźmy w noc” w reż. Kamili Tarabury. Headwriterka serialu premium ABSOLUTNI DEBIUTANCI dla Netflixa (premiera jesień 2023).

Maks Nowicki – absolwent scenariopisarstwa w PWSFTViT w Łodzi i reżyserii w Gdyńskiej Szkole Filmowej. Współautor scenariusza do nagradzanego filmu „Nowy Świat” Łukasza Ostalskiego, Eli Benkowskiej i Michała Wawrzeckiego. Współscenarzysta gry komputerowej „Dying Light 2” (2022, prod. Techland), która sprzedała się w ponad 6 mln kopii na całym świecie. Laureat nagród za scenariusz, m.in. II Nagrody Script Pro (2011),
finalista „Much More Than a Script Competition” przy ÉCU Film Festival (2012, Paryż) i Tender Metropolis Script Contest (2016), II Nagroda w Konkursie pamięci Zbigniewa Herberta (2013).

MAREK MARDOSEWICZ, EUGENIUSZ PANKOV
Zwyciężymy

Gatunek: sci-fi / dark political fiction / thriller
Metraż: Serial premium, 6 x 42 min.
Etap: biblia serialu

W 2035 roku, dla wyniszczonej kryzysami Europy remedium zdaje się być założona przez guru technologicznego, Jorgena Harensona (52), partia cyberkomunistyczna. SI, kierowana przez Marka Julewicza (32), musi przeciwstawić się zewnętrznym naciskom, żeby ostatecznie doprowadzić do prosperity Europejczyków. Okazuje się, że jedynym sposobem na osiągnięcie pokoju jest wprowadzenie cyberkomunizmu na całym świecie.

O twórcach:
Marek Mardosewicz – scenarzysta, dramatopisarz i artysta sztuk wizualnych. Absolwent m.in. Akademii Sztuki w Szczecinie, kursu Script w Szkole Filmowej Wajdy oraz Beaux-Arts de Bordeaux. Autor scenariuszy filmów krótkometrażowych „Love XD”, „Riksza”, „Pamiętaj o obietnicy lepszego jutra”, słuchowisk „Myspace”, czy „E-mmortal” oraz filmu fabularnego„T3raz my” (prawa do jego realizacji zakupiło Studio Filmowe KADR). Współautor nagrodzonego w konkursie SCRIPT PRO 2021 scenariusza pełnometrażowego filmu „OK Boomer”, który rozwijał w Szkole Filmowej Wajdy. Projekt ma już producenta.

Eugeniusz Pankov - reżyser filmowy i scenarzysta. Absolwent Wydziału Reżyserii Łódzkiej Szkole Filmowej. Jego filmy krótkometrażowe prezentowane były na ponad 100 festiwalach w Polsce i na świecie. Posiada również doświadczenie przy reżyserii seriali telewizyjnych, głównie w stacji TV Puls, Polsat oraz TVP 2. W 2019 roku został skierowany do produkcji jego debiut fabularny T3raz my. Laureat Scipt Pro 2021 za scenariusz „OK Boomer”.

JOANNA SAMOŁYK, MARTA SOCHACKA - NOWAKOWSKA
Jutro nadeszło teraz

Gatunek: kryminał polityczny
Metraż: 8 x 44 min.
Etap: treatment

Siostra Donaty, Dagmara znika w tajemniczych okolicznościach. Kiedy Donata dowiaduje się, że zaginęła jej siostra bliźniaczka Dagmara - żona ministra sprawiedliwości, mimowolnie musi wejść w jej buty. Odkrywa nie tylko sieć powiązanych ze sobą afer rządowych, ale przede wszystkim, zdaje sobie sprawę z tego, jak niewiele wiedziała, o swojej siostrze.

O twórczyniach:
Marta Sochacka - związana z filmem od 25 lat . Pracowała dla telewizji i była selekcjonerem filmów i innych programów stacji HBO i Puls TV. Na co dzień zajmuje się prowadzeniem i scriptdoctoringiem programów dla firmy producenckiej TFP Sp. z o.o. w tym serialu „Mental” oraz dla niezależnych producentów. Scenariusz filmu fabularny pt. „Ojciec sam w domu” czeka na produkcję w Polsacie. W developmencie są scenariusze serialu dla młodych dorosłych dla TVN i biograficznego dla TVP.

Joanna Samołyk - absolwentka polonistyki UMCS oraz organizacji produkcji filmowej i telewizji w Warszawskiej Szkole Filmowej. Od 2018 r. związana z domem produkcyjnym TFP, gdzie rozwija projekty filmowe, serialowe i telewizyjne.

HUBERT PATYNOWSKI
Jestem piękno

Gatunek: dramat
Metraż: 90 minut
Etap: scenariusz

ALBERT (26) to piękny brunet o idealnej sylwetce, który uważa, że jest brzydki (bigoreksja). Zakochuje się w fotografce EDYCIE (30), która pomaga mu zaakceptować swoje ciało i otwiera drogę do kariery w modelingu. Niestety okaże się to dla niego zgubne.

O twórcy:
Studiował kulturoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim. Ma na koncie kilka filmów krótkometrażowych, w tym: „Nie zmieniaj tematu”, który opowiada o ulicznych zasadach i podwórkowej moralności. Wyświetlany był na wielu polskich festiwalach i zdobył kilka nagród, w tym: główną nagrodę za film krótkometrażowy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni i Jantara za najlepszy film krótkometrażowy na festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie. Jego ostatni film 30-minutowy „Wspaniałe kilka minut“ wyprodukowany przez Studio Munka będzie miał premierę pod koniec maja.

MAKSIM BUJNICKI
Trzecia zmiana

Gatunek: dramat
Metraż: 15 min.
Etap: scenariusz

Randka Siergieja i Ołesi, Białorusina i Ukrainki pracujących w polskiej fabryce, przeradza się w rozliczenie krzywd wywołanych wojną w Ukrainie.

O twórcy:
Urodził się w Bobrujsku na Białorusi w 1981 roku. Absolwent reżyserii na Kijowskim Narodowym Uniwersytecie Teatru, Kina i Telewizji. Autor kilku krótkometrażowych filmów fabularnych, nagradzanych na festiwalach. W 2022 roku ukończył kurs „Film Bridge Belarus”, prowadzony przez Szkołę Wajdy i Gdyńską Szkolę Filmową, gdzie rozwijał projekt fabularny „Trzecia zmiana”, a także zrealizował swój pierwszy film dokumentalny „Dziennik Anastazji”, który miał premierę na festiwalu Bulbamovie w Warszawie. Następnie zrealizował dokument „Białoruski proces”, który miał premierę w 2023 roku w Belsat TV.

SZYMON WRÓBLEWSKI
Gorzej być nie może

Gatunek: komedia
Metraż: pełny
Etap: treatment

Podstarzały malarz, aby uniknąć spłacania potwornych długów, ogłasza swoją śmierć i zaczyna promować swoją twórczość przebrany za profesora historii sztuki. Obrazy zmarłego malarza są warte więcej więc nagle interes zaczyna się kręcić. Problemy zaczynają się, gdy zmarły dostaje kwaterę na Powązkach i trzeba znaleźć ciało.

O twórcy:
Szymon Wróblewski – dramatopisarz, dramaturg, tłumacz dramatu amerykańskiego. Do 2022 roku współpracował z Instytutem Adama Mickiewicza przy realizacji przedsięwzięć teatralnych, tanecznych i filmowych. Był producentem ponad stu projektów wymiany kulturalnej, realizowanych z takimi partnerami jak Uniwersytet Yale, Uniwersytet Harvarda, Brooklyn Academy of Music, New York Live Arts, Narodowy Stary Teatr, Lubelski Teatr Tańca, Festiwal Boska Komedia, Princeton Festival of Poetry. Nominowany do Paszportów "Polityki" w kategorii Teatr, autor dramatów wystawianych w Polsce i Niemczech. Współpracował z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, TR WARSZAWA, Teatrem Narodowym w Warszawie oraz Teatrem im.
Kochanowskiego w Opolu. Tłumacz dramatów Williama Shakespeare’a oraz Martyny Majok, zdobywczyni Pulitzera. Absolwent Kursu Script w Szkole Wajdy (2020) a także kursów prowadzonych przez Wiktora Piątkowskiego i Agnieszkę Kruk.

MARTYNA MAJEWSKA, PRZEMYSŁAW PILARSKI
Basement Love

Gatunek: thriller
Metraż: pełny
Etap: scenariusz

Niekochany chłopiec zamyka piwnicy dwoje obcych sobie ludzi, których chce zmusić do miłości, a następnie wyrusza z nimi w podróż kamperem w nieznane.

O twórcach:
MARTYNA MAJEWSKA - reżyserka filmowa i teatralna, scenarzystka, artystka wizualna. Studiowała reżyserię filmową na Wydziale Radia i Telewizji im. K. Kieślowskiego w Katowicach. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim oraz reżyserii teatralnej na AST we Wrocławiu. Jej filmowy debiut to krótki metraż “Maria nie żyje” zrealizowany w Studio Munka.

PRZEMYSŁAW PILARSKI - dramatopisarz, scenarzysta, dramaturg, dziennikarz. Ukończył kurs scenariopisarski w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych – Nowy Teatr/SWPS. Współautor książek „Sztuka obsługi penisa” i „Jak facet z facetem” (z seksuologiem A.Gryżewskim). Kiedyś stand-upper (HBO, Comedy Central). Jego sztuki były wystawiane w kraju i za granicą. Laureat m.in. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, Złotej Maski oraz konkursu „Metafory Rzeczywistości”. Autor scenariuszy krótkich metraży: „Hitler w operze” prod. Wajda Studio/Studio Munka, „Jak mi nie wyszło” reż. N. Kostenko i scenariuszy seriali m.in. „Prosto w serce”, „Pielęgniarki” i innych.

JULIA POPŁAWSKA
Kosmos Agaty

Gatunek: dokumentalny
Metraż: 52 - 72 min.
Etap: treatment

Polecieć w kosmos to nie problem, nagły brak chipsów na pokładzie - to jest problem! Alarm w stacji kosmicznej. Ludzie zrywają się z łóżek. „Baza“, która ich budzi przez megafon to dr Agata, matka 4 dzieci. Jest w kuchni swojego domu, Przygotowuje rodzinie obiad. Na tablecie obserwuje życie zależnych od niej 6 kosmonautów, zamkniętych w w sztucznej stacji kosmicznej. Ludzie w stacji mają zadania do wykonania: eksperymenty chemiczne, pomiary. Są zmęczeni, pełni irytacji i czasem agresji wobec siebie. Kosmonauci zmieniają się stopniowo, są coraz bardziej sfrustrowani. Nagły brak ulubionych chipsów, do których ktoś z nich jest przyzwyczajony - okazuje się problemem wywołującym frustrację załogi. Równolegle w realnym życiu dr Agata jest bardzo aktywna. Na międzynarodowych konferencjach prezentuje swoje wynalazki i projekty. Jej pionierskie myślenie nie ma granic, przedstawione w formie animacji: światłowody z laserami poprzez włosy będą przekazywały informacje do mózgu, badanie oczy much poprawi czułość teleskopów kosmicznych. Połączenie mchu z nanocelulozą kombuchy tworzy biodegradowalną folię. Dr Agata już zaczęła budowę podwodnego habitatu. Będzie tam badać przyszłych kosmonautów pod wodą.

O twórczyni:
Dokumentalistka. Pracowała dla TVP, Canal+ , Kino Polska, TVN. Autorka dokumentów w TVP o Tybetańczykach w Polsce – „Dzieci Dalajlamy” (2008), wywiadu z Dalai Lamą (2009), Polscy Sprawiedliwi” (2008) o Polakach pomagających Żydom w czasie II WŚ. Absolwentka Szkoły Wajdy, gdzie zrealizowała dokument „Oj Boże, Drogi Boże”. W 2012 roku wygrała konkurs na scenariusz o Mexico City ogłoszony przez Festiwal Docs DF w Meksyku. Zrealizowała na miejscu w 100 godzin krótki film - „Centro”.  W 2015 roku w ramach programu Pierwszy Dokument (Studio Munka) zrealizowała dokument „Miejsce”. W 2020 reżyserowała i wyprodukowała dokument „Metamorfozy“ dzięki stypendium artystycznemu z m.st Warszawy. Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

ADRIANNA MALECKA
Pełnia

Gatunek: dramat psychologiczny
Metraż: pełny
Etap: treatment

Kobiece kino, które ma szanse pokazać siłę młodej, dwunastoletniej dziewczyny. Kaja jest 12-letnią dziewczyną ze Śląska, mającą swoje problemy związane z okresem dorastania. Nagle jej pełna rodzina, wraz z kochającymi rodzicami, a także niepełnosprawnym umysłowo bratem, z dnia na dzień zaczyna przeżywać kryzys, którego nie da się zatrzymać. Jak załamanie rodziców wpływa na młodego człowieka wchodzącego w dorosłość?
Pełnia to opowieść o córce i matce, nieleczonej latami depresji doprowadzającej do rozpadu rodziny i próbie poradzenia sobie z nową sytuacją w życiu.

O twórczyni:
Adrianna Malecka - aktorka teatralna i filmowa, absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie (2022), studiowała w PWSFTviT w Łodzi. Zagrała rolę Antygony w spektaklu dyplomowym „Antygona.Edyp” oraz Renę w „Stramerze”. Jest jedną z twórczyń oraz współautorką swojego monologu w spektaklu „Klub” (reż. W. Szczawińska, koprodukcja TR Warszawa). Od 2021 roku należy do zespołu Teatru Zagłębie w Sosnowcu. Współpracuje z Akademią Teatralną w Warszawie jako asystentka na Wydziale Aktorskim. Rozwija się również jako scenarzystka i reżyserka.

SFPitch to inicjatywa Koła Scenarzystów oraz Koła Reżyserów Stowarzyszenia Filmowców Polskich, której koordynatorami są Kamil Chomiuk i Maciej Wiktor.
LK
SFP
Ostatnia aktualizacja:  7.05.2023
Zobacz również
Janda i Gajos na przeglądzie filmów Bugajskiego
“Pieśni ziemi” filmem otwarcia Krakowskiego Festiwalu Filmowego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll