Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
20. edycja Millennium Docs Against Gravity odbędzie się w dn. 12 - 21 maja w ośmiu miastach: Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Łodzi, Bydgoszczy i Lublinie oraz od 23 maja do 4 czerwca online na mdag.pl.
Hasło tegorocznej edycji MDAG brzmi „Nie bądź obojętny_a” i odwołuje
się do słynnych słów Mariana Turskiego, które stały się także hasłem
obchodów 80. rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim
organizowanych przez Muzeum POLIN.
Wśród filmów, które powalczą o tytuł Najlepszego Filmu Polskiego,
znalazły się najnowsze polskie produkcje dokumentalne. W filmie „Vika!”
Agnieszka Zwiefka pokazuje najstarszą polską DJ-kę, jej niezwykłą
energię oraz zmagania z powoli coraz słabszym ciałem, za to Jakub Piątek
zaprezentuje swój najnowszy film „Pianoforte”, który miał
premierę w Sundance. To trzymająca w napięciu niczym rasowy thriller
opowieść o osobach uczestniczących w Konkursie Chopinowskim. Kuba Mikurda,
dwukrotny zdobywca Nosa Chopina podczas MDAG, tym razem zaprezentuje
publiczności świeże spojrzenie na „Solaris” Stanisława Lema w filmie „Solaris Mon Amour”.
W ramach tegorocznej retrospektywy „Kiedy księżyc świeci przez drzwi” w
czasie MDAG zostanie zaprezentowana twórczość filmowa Trinh T. Minh-ha,
urodzonej w Wietnamie i tworzącej w USA reżyserki, pisarki,
kompozytorki, teoretyczki i profesorki. Pięć jej filmów porusza tematy
związane z tożsamością, przynależnością kulturową, teorią feministyczną i
postkolonialną.
Na festiwalu nie zabraknie hitów z największych festiwali. Werner Herzog powraca z filmem „Scena myśli” (Theatre of Thought), w którym bada jedyne miejsce na Ziemi, do którego jeszcze nie dotarł - ludzki mózg, stawiając równocześnie pytanie o rolę neurobiologii we współczesnym świecie. Z kolei Laura Poitras („Citizenfour”), na festiwal po raz pierwszy zaprezentuje polskiej publiczności film „Całe to piękno i krew” (All the Beauty and the Bloodshed), który zdobył główną nagrodę na festiwalu w Wenecji oraz nominację do Oscara. To opowieść o Nan Goldin - fotografce, które zdobyła sławę, dokumentując życie osób LGBT+ w Stanach Zjednoczonych i epidemię AIDS w latach 80. i 90. a obecnie walczy z koncernem farmaceutycznym odpowiedzialnym za kryzys opioidowy. Anna Hints, nagrodzona nagrodą reżyserską w Sundance, zabierze z kolei publiczność do estońskiej sauny w filmie „Siostrzeństwo świętej sauny” (Smoke Sauna Sisterhood). To miejsce, gdzie kobiety mogą podzielić się swoimi najbardziej intymnymi historiami oraz przeżyciami. W programie znalazł się także wielki zwycięzca festiwalu IDFA, film „Apolonia, Apolonia” Lei Glob. To intymny portret malarki Apolonii Sokol, która walczy o zaistnienie w świecie sztuki. Mistrz kina dokumentalnego Nikolaus Geyrhalter w „Nie na miejscu” (Matter Out of Place) opowiada z kolei, jak radzimy sobie z nadprodukcją śmieci, w sugestywnych obrazach pokazując globalną skalę problemu.
Filmowym podróżom będą tradycyjnie towarzyszyły
spotkania z twórcami_czyniami i bohaterami_kami oraz debaty wokół
ważnych tematów zaprezentowanych na ekranie. W tym roku po raz pierwszy
powstanie także „safe space" - inkluzywna przestrzeń do rozmów o
psychologii oraz seksualności w warszawskiej Kinotece. Będą się tam
także odbywały dyżury psychologiczne dla wszystkich osób, które w
szczególny sposób poczuły się dotknięte przez festiwalowe filmy.
W programie nie zabrakło również filmów opowiadających o różnych obliczach wojny w Ukrainie. „Skąd dokąd” (In
the Rearview) Maćka Hameli opowiada o początku rosyjskiej agresji z 2022
roku. Ludzie zawieszeni w czasie i przestrzeni decydują się na
porzucenie tego, co mają najcenniejsze i wsiadają bez zastanowienia do
zakurzonego vana na obcych rejestracjach, który należy do reżysera.
Samochód przemierza tysiące kilometrów, pełniąc rozmaite funkcje:
poczekalni, szpitala, schronu, a przede wszystkim przestrzeni do
zwierzeń i wyznań. Skali zniszczeń, które niesie ze sobą wojna oraz
próbie powrotu do normalności na wyzwolonych obszarach przyglądają się z
kolei Piotr Pawlus i Tomasz Wolski w filmie „W Ukrainie”.W obliczu
rosyjskiej inwazji z 2022 roku zupełnie nowego wymiaru nabiera film Alisy Kovalenko - „Nie znikniemy” (We Will Not Fade Away). Wracamy w nim
do 2019 roku. Obserwujemy piątkę wchodzących w dorosłość nastolatków,
którzy zaczynają poważnie myśleć o swojej przyszłości. Alisa Kovalenko
nie tworzy filmu o dramacie wojny, ale pełną nadziei i piękna płynącego z
bohaterów opowieść o dojrzewaniu.
Więcej informacji na stronie: www.mdag.pl.
LK
MDAG
Ostatnia aktualizacja: 27.03.2023
Nabór zgłoszeń na XV Festiwal Filmowy NNW 2023
Nabór na festiwal filmów satyrycznych Pyszadło 2023
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024