PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Tradycyjnie w czwartek, tradycyjnie w kinie Kultura odbyła się kolejna w tym sezonie premiera krótkich metraży z działającego przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich Studia Munka. Widzowie obejrzeli dwa tytuły z programu „Pierwszy Dokument” a także dwie „trzydziestki”. W programie wieczoru znalazły się filmy nagrodzone na Krakowskim i na Warszawskim Festiwalu Filmowym.

Premierę prowadził Błażej Hrapkowicz. Do kina tłumnie przybyły ekipy filmów. Wśród gości wieczoru znaleźli się m.in. dyrektor artystyczny Studia Munka SFP Jerzy Kapuściński i reprezentująca TVN Anna Waśniewska - Gill.  

„Uczta konesera” to „trzydziestka” znanego pisarza Sławomira Shuty’ego, („Zwał”, „Cukier w normie”), reżyser filmowy („Luna”, „Pokój”, „Trip”), laureata Paszportu Polityki w 2004 roku, nagród filmowych (OFF w TVP2 2006, FPFF w Gdyni w 2012), stałego współpracownika korporacji Ha!art.  Pisarz ma na koncie kilka krótkich filmów, w tym także w Studiu Munka SFP - zrealizowaną wspólnie z Tomaszem Bochniakiem animowaną, eksperymentalną „Macierze”.

 
Jerzy Kapuściński, Anna Wróblewska, Anna Waśniewska-Gill, fot. Sylwia Olszewska SFP

Film Shuty’ego znakomicie wpisuje się w nastrój zbliżającego się Halloween.  Kaja, młoda obiecująca artystka, jest pogrążona w kryzysie twórczym. Przytłoczona presją rynku sztuki, pozbawiona oparcia w niewiernym partnerze, urządza diaboliczny performance. Makabryczna kpina ze światka sztuki to wielki sukces. Kaja pokonuje niemoc i potwierdza swą artystyczną pozycję. Koproducentem i producentem wykonawczym filmu jest Zenon Production.

Ekipy filmów, z mikrofonem Marcin Lesisz, fot. Sylwia Olszewska SFP

"Koniki na biegunach" Marcina Lesisza z programu „Pierwszy Dokument” to jeden z faworytów tegorocznych konkursów krótkometrażowych i dokumentalnych. Film otrzymał już Srebrnego Lajkonika  i wyróżnienie na „Młodzi i Film”.  To wzruszająca historia niepełnosprawnej Ewy, której życie ogranicza się do DPS-u i mieszkania rodziców. Z matką łączy ją bliska, ale i skomplikowana więź, pełna skrywanych żali. By rozładować napięcie, Ewa tworzy lalki i zabawki. Z ich pomocą komunikuje się z otoczeniem i mówi o swoich emocjach. Producentem wykonawczym i koproducentem jest Domino Film, koproducentem – Coloroffon.

Reżyser filmu Marcin Lesisz jest absolwentem kierunku operatorskiego w Szkole Filmowej im. K. Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego. Jego autorski obraz „Goran The Camel Man” był prezentowany na festiwalach w kraju i za granicą, zdobywając szereg nagród. Lesisz był także producentem oraz autorem zdjęć do krótkometrażowego filmu fabularnego „Rykoszety”. Pracował również jako autor zdjęć oraz operator kamery przy spotach, filmach dokumentalnych, reportażach i serialach telewizyjnych dla stacji TVN, Canal+ i TVP.
 
Ekipy filmów, z mikrofonem Sławomir Shuty, fot. Sylwia Olszewska SFP

Podczas czwartkowego wieczoru widzowie obejrzeli dwa tytuły, które raptem w zeszłym tygodniu miały swoje premiery na 38. Warszawskim Festiwalu Filmowym w Konkursie Filmów Krótkometrażowych.

„Sen wujka Vakho” Joanny Rój to historia starszego mężczyzny żyjącego w opuszczonej wiosce położonej w wysokich górach Kazbegi. Jego jedynymi towarzyszami są kozy, których wypasanie stało się codziennym rytuałem. Bohatera prześladuje wspomnienie proroczego snu, zapowiadającego tragiczne wydarzenia, za które ukarał się odosobnieniem. W relacji z autorką filmu Vakho dzieli się swoimi przemyśleniami, które pojawiły się na przestrzeni prawie pięćdziesięciu lat izolacji od świata zewnętrznego.

Producentem wykonawczym i koproducentem filmu jest Centrum Kształcenia Suplement. Urodzona w Krakowie reżyserka i autorka zdjęć „Snu wujka Vakho” Joanna Rój ma na swoim koncie szereg etiud fabularnych i dokumentalnych. Od kilku lat łączy mieszkanie w Polsce i w Gruzji. Tbilisi stało się jej drugim domem i inspiracją do pracy nad kolejnymi projektami artystycznymi.

Ekipy filmów, z mikrofonem Emi Buchwald, fot. Sylwia Olszewska SFP

„Piękna łąka kwietna” Emi Buchwald to jeden z najgłośniejszych tytułów ostatnich dni, a to za sprawą nagrody za Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy na 38. Warszawskim Festiwalu Filmowym. To prestiżowe wyróżnienie otwiera młodej reżyserce drogę do ubiegania się o nominację do Oscara. Film Emi Buchwald to opowieść o architekcie krajobrazu, który toczy nierówną walkę ze światem ludzi obojętnych na piękno natury. Przez swoją neurotyczną osobowość pogrąża się w spirali absurdalnych wydarzeń, a przy tym wszystkim próbuje jeszcze być dobrym ojcem.  Scenariusz „Pięknej Łąki Kwietnej” reżyserka napisała we współpracy z Karolem Marczakiem. Za produkcję wykonawczą filmu odpowiadała firma Loco Film Production. „Piękna Łąka Kwietna” powstała w koprodukcji z Samira Studio oraz Studiem Produkcyjnym Orka.

Ekipy filmów, z mikrofonem Joanna Rój, fot. Sylwia Olszewska SFP
 
 
Programy „Trzydzieści Minut” i „Pierwszy Dokument” finansowane są ze środków Stowarzyszenia Filmowców Polskich przy wsparciu PISF. Koproducentami „trzydziestek” są: TVN a także od zeszłego roku – Canal+ Polska – i to dotyczy właśnie filmu Emi Buchwald. Producentami filmów są Ewa Jastrzębska i Jerzy Kapuściński.

Błażej Hrapkowicz, Joanna Rój, Sławomir Shuty, Emi Buchwald, Marcin Lesisz, fot. Sylwia Olszewska SFP

fot. Sylwia Olszewska SFP


Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny / SFP
Ostatnia aktualizacja:  2.11.2022
Zobacz również
Hanna Margolis z najlepszą pracą doktorską
Pamięci naszych zmarłych. Akcja Znicz na Powązkach
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2022
Scroll