Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Tradycyjnie w czwartek, tradycyjnie w kinie Kultura odbyła się kolejna w tym sezonie premiera krótkich metraży z działającego przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich Studia Munka. Widzowie obejrzeli dwa tytuły z programu „Pierwszy Dokument” a także dwie „trzydziestki”. W programie wieczoru znalazły się filmy nagrodzone na Krakowskim i na Warszawskim Festiwalu Filmowym.
Premierę prowadził Błażej Hrapkowicz. Do kina tłumnie przybyły ekipy filmów. Wśród gości wieczoru znaleźli się m.in. dyrektor artystyczny Studia Munka SFP Jerzy Kapuściński i reprezentująca TVN Anna Waśniewska - Gill.
„Uczta konesera” to „trzydziestka” znanego pisarza Sławomira Shuty’ego, („Zwał”, „Cukier w normie”), reżyser filmowy („Luna”, „Pokój”, „Trip”), laureata Paszportu Polityki w 2004 roku, nagród filmowych (OFF w TVP2 2006, FPFF w Gdyni w 2012), stałego współpracownika korporacji Ha!art. Pisarz ma na koncie kilka krótkich filmów, w tym także w Studiu Munka SFP - zrealizowaną wspólnie z Tomaszem Bochniakiem animowaną, eksperymentalną „Macierze”.
Jerzy Kapuściński, Anna Wróblewska, Anna Waśniewska-Gill, fot. Sylwia Olszewska SFP
Film Shuty’ego znakomicie wpisuje się w nastrój zbliżającego się Halloween. Kaja, młoda obiecująca artystka, jest pogrążona w kryzysie twórczym. Przytłoczona presją rynku sztuki, pozbawiona oparcia w niewiernym partnerze, urządza diaboliczny performance. Makabryczna kpina ze światka sztuki to wielki sukces. Kaja pokonuje niemoc i potwierdza swą artystyczną pozycję. Koproducentem i producentem wykonawczym filmu jest Zenon Production.
"Koniki na biegunach" Marcina Lesisza z programu „Pierwszy Dokument” to jeden z faworytów tegorocznych konkursów krótkometrażowych i dokumentalnych. Film otrzymał już Srebrnego Lajkonika i wyróżnienie na „Młodzi i Film”. To wzruszająca historia niepełnosprawnej Ewy, której życie ogranicza się do DPS-u i mieszkania rodziców. Z matką łączy ją bliska, ale i skomplikowana więź, pełna skrywanych żali. By rozładować napięcie, Ewa tworzy lalki i zabawki. Z ich pomocą komunikuje się z otoczeniem i mówi o swoich emocjach. Producentem wykonawczym i koproducentem jest Domino Film, koproducentem – Coloroffon.
Reżyser filmu Marcin Lesisz jest absolwentem kierunku operatorskiego w Szkole Filmowej im. K. Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego. Jego autorski obraz „Goran The Camel Man” był prezentowany na festiwalach w kraju i za granicą, zdobywając szereg nagród. Lesisz był także producentem oraz autorem zdjęć do krótkometrażowego filmu fabularnego „Rykoszety”. Pracował również jako autor zdjęć oraz operator kamery przy spotach, filmach dokumentalnych, reportażach i serialach telewizyjnych dla stacji TVN, Canal+ i TVP.
Ekipy filmów, z mikrofonem Sławomir Shuty, fot. Sylwia Olszewska SFP
Podczas czwartkowego wieczoru widzowie obejrzeli dwa tytuły, które raptem w zeszłym tygodniu miały swoje premiery na 38. Warszawskim Festiwalu Filmowym w Konkursie Filmów Krótkometrażowych.
„Sen wujka Vakho” Joanny Rój to historia starszego mężczyzny żyjącego w opuszczonej wiosce położonej w wysokich górach Kazbegi. Jego jedynymi towarzyszami są kozy, których wypasanie stało się codziennym rytuałem. Bohatera prześladuje wspomnienie proroczego snu, zapowiadającego tragiczne wydarzenia, za które ukarał się odosobnieniem. W relacji z autorką filmu Vakho dzieli się swoimi przemyśleniami, które pojawiły się na przestrzeni prawie pięćdziesięciu lat izolacji od świata zewnętrznego.
Producentem wykonawczym i koproducentem filmu jest Centrum Kształcenia Suplement. Urodzona w Krakowie reżyserka i autorka zdjęć „Snu wujka Vakho” Joanna Rój ma na swoim koncie szereg etiud fabularnych i dokumentalnych. Od kilku lat łączy mieszkanie w Polsce i w Gruzji. Tbilisi stało się jej drugim domem i inspiracją do pracy nad kolejnymi projektami artystycznymi.
Ekipy filmów, z mikrofonem Emi Buchwald, fot. Sylwia Olszewska SFP
„Piękna łąka kwietna” Emi Buchwald to jeden z najgłośniejszych tytułów ostatnich dni, a to za sprawą nagrody za Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy na 38. Warszawskim Festiwalu Filmowym. To prestiżowe wyróżnienie otwiera młodej reżyserce drogę do ubiegania się o nominację do Oscara. Film Emi Buchwald to opowieść o architekcie krajobrazu, który toczy nierówną walkę ze światem ludzi obojętnych na piękno natury. Przez swoją neurotyczną osobowość pogrąża się w spirali absurdalnych wydarzeń, a przy tym wszystkim próbuje jeszcze być dobrym ojcem. Scenariusz „Pięknej Łąki Kwietnej” reżyserka napisała we współpracy z Karolem Marczakiem. Za produkcję wykonawczą filmu odpowiadała firma Loco Film Production. „Piękna Łąka Kwietna” powstała w koprodukcji z Samira Studio oraz Studiem Produkcyjnym Orka.
Ekipy filmów, z mikrofonem Joanna Rój, fot. Sylwia Olszewska SFP
Programy „Trzydzieści Minut” i „Pierwszy Dokument” finansowane są ze środków Stowarzyszenia Filmowców Polskich przy wsparciu PISF. Koproducentami „trzydziestek” są: TVN a także od zeszłego roku – Canal+ Polska – i to dotyczy właśnie filmu Emi Buchwald. Producentami filmów są Ewa Jastrzębska i Jerzy Kapuściński.
Błażej Hrapkowicz, Joanna Rój, Sławomir Shuty, Emi Buchwald, Marcin Lesisz, fot. Sylwia Olszewska SFP
|
|
fot. Sylwia Olszewska SFP |
|
|
|
|
Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny / SFP
Ostatnia aktualizacja: 2.11.2022
Hanna Margolis z najlepszą pracą doktorską
Pamięci naszych zmarłych. Akcja Znicz na Powązkach
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024